Visszhang: könyvmelléklet

Mohsin Hamid: Az utolsó fehér ember

Visszhang

Elsötétül az emberek bőre ebben a regényben, nem derül ki, miféle járvány nyomán.

Kétségbeejtő kafkai helyzet ez eleinte, de aztán a sötét bőrűeket gyűlölő emberekkel is megtörténik ugyanez, és úgy lehet követni döbbenetüket és lelki átváltozásukat, mint ahogyan egy fizikai kísérletet követünk végig egy lassított némafilmen. A brit-pakisztáni írót, úgy látszik, elsősorban az önmagunk iránt érzett undor természete és fejlődése, a kihűlt családi kapcsolatok felmelegedése érdekli. Az, hogy mihez kezd a bajban apa a fiával, anya a lányával, illetve az, hogy mennyire változtatja meg az embert, ahogyan mások viselkednek vele. Foglalkoztatja az összeesküvés-elméletek iránti fogékonyság is, és az, miért teszi ünnepélyessé a hívő arcát a hit, mihez kezd az ilyen ember a csalódással – amiről itt azért lehet tudni, hogy óhatatlanul bekövetkezik. Vannak szép képek: a régimódi edzőteremé a súlyokkal, ahol eredetileg csak egy sötét bőrű ember volt jelen, a takarító, vagy az, ahogyan egy nő a sötétülés közepette kitört zavargások idején barna bőrűvé sminkeli magát – majd letörli, de ez sokáig tart, és piszkos művelet, „mintha egy folyót sterilizálnának egy laboratóriumban”. Szikár, még­is költői próza, mintha Podmaniczky Szilárd hangján szólalna meg magyarul.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.