Visszhang: film

Négy nővér

  • 2024. február 7.

Visszhang

Terápiát látunk voltaképpen.

Egy súlyosan sérült csonka család kamerák számára látni engedett, szokatlan eszközöket használó dokumentumfilmként megvalósuló terápiáját. A szeretetlen, apának alkalmatlan férfival megvert, majd egy bűnöző által (szexuálisan is) kihasznált anya és lányai megadóan tűrik szűkös lehetőségeket tartogató sorsukat Tunézia zsarnoki, de relatíve biztonságos közegében, mígnem az arab tavasz elsöpri a diktatúrát.

A demokrácia azonban az addig kordában tartott iszlám radikalizmus megerősödését is magával hozza. A kamasz lányok ebben látják a kiutat az őket körülvevő értékválságból: az egész testet takaró fekete nikábba öltözve, a legszigorúbb vallási előírásokat követve lázadnak anyjuk kudarcos élete ellen. Aki nem tudja megakadályozni, hogy a két nagyobb lány az Iszlám Államhoz csatlakozzon, egy-egy tömeggyilkos feleségeként.

Khaouter Ben Hania rendezőnő nem egyszerűen elmesélteti a történetet az anyával és két megmaradt, fanatikus ifjúságával leszámoló lányával, de újrajátszatja, újra átéleti velük a múlt fordulópontjait – két színésznőre bízva az elvesztett nővérek szerepét, sőt egy harmadikkal magát az anyát játszatja el: a valóságos anya jelenlétében, és reflexiói mellett. És a színészek is reflektálnak az eljátszott szituációkra, nemegyszer kibeszélve a képből. A reflexió kulcsszó.

A tudatosítás. A megértés szándéka. A szembenézés. Ehhez képest (is) hátborzongató a börtönben készült zárókép, a két tetőtől talpig letakart, néma elítélt közt az egyikük ott, a rácsok mögött nevelkedő lányával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.