Visszhang: film

Négy nővér

  • 2024. február 7.

Visszhang

Terápiát látunk voltaképpen.

Egy súlyosan sérült csonka család kamerák számára látni engedett, szokatlan eszközöket használó dokumentumfilmként megvalósuló terápiáját. A szeretetlen, apának alkalmatlan férfival megvert, majd egy bűnöző által (szexuálisan is) kihasznált anya és lányai megadóan tűrik szűkös lehetőségeket tartogató sorsukat Tunézia zsarnoki, de relatíve biztonságos közegében, mígnem az arab tavasz elsöpri a diktatúrát.

A demokrácia azonban az addig kordában tartott iszlám radikalizmus megerősödését is magával hozza. A kamasz lányok ebben látják a kiutat az őket körülvevő értékválságból: az egész testet takaró fekete nikábba öltözve, a legszigorúbb vallási előírásokat követve lázadnak anyjuk kudarcos élete ellen. Aki nem tudja megakadályozni, hogy a két nagyobb lány az Iszlám Államhoz csatlakozzon, egy-egy tömeggyilkos feleségeként.

Khaouter Ben Hania rendezőnő nem egyszerűen elmesélteti a történetet az anyával és két megmaradt, fanatikus ifjúságával leszámoló lányával, de újrajátszatja, újra átéleti velük a múlt fordulópontjait – két színésznőre bízva az elvesztett nővérek szerepét, sőt egy harmadikkal magát az anyát játszatja el: a valóságos anya jelenlétében, és reflexiói mellett. És a színészek is reflektálnak az eljátszott szituációkra, nemegyszer kibeszélve a képből. A reflexió kulcsszó.

A tudatosítás. A megértés szándéka. A szembenézés. Ehhez képest (is) hátborzongató a börtönben készült zárókép, a két tetőtől talpig letakart, néma elítélt közt az egyikük ott, a rácsok mögött nevelkedő lányával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.