Visszhang: film

Nyad

  • 2024. február 28.

Visszhang

Diana Nyad a hosszútáv­úszás legendája.

Száz kilométereket úszva a nyílt vízen megkerülte a Manhattan-szigetet, átúszott a Bahamákról Floridába, pályafutása csúcsán azonban kudarcot vallott azzal az eszeveszett tervével, hogy Kubából ússzon át az Egyesült Államokba. Hogyhogy nem tudok egyhuzamban leúszni 178 kilométert cápák és mérges medúzák között? – kérdezte a csalódott sportoló, és abbahagyta az úszást, hogy tekintélyes méretű egóját a továbbiakban sportkommentátorként és életmód-tanácsadóként bontakoztassa ki.

A korábban egy másik extrém sport, a kötél és biztosítás nélküli hegymászás témakörében készített dokujával Oscart nyert Chin házaspár (Jimmy Chin, Elizabeth Vasarhelyi) filmje ott veszi fel a fonalat, amikor 33 év után Nyad ráébred, hogy élete nagy célját nem valósította meg, és újra edzésbe áll. Hatvanévesen. Egykori sport-, majd élettársa, végül csak barátnője segítségével, aki szponzorokat nem találván jelzáloghitelt vesz fel a tetemes költségek (kísérő hajó, cápariasztó személyzet stb.) fedezetéül. Nem titok: negyedik nekiveselkedésre sikerül teljesíteni az embertelen erőfeszítéssel és szenvedéssel járó feladatot, amelyet a rendezőpáros a nemadomfel-filmek pátoszával tár elénk. Van jól felépített, a múlt sebeit (gyerekkori abúzus az edző részéről) sem homályban hagyó sztori, feszültség, hiteles színészi jelenlét (Annette Bening és Jodie Foster). Végül pedig lobognak a csíkos zászlók (az amerikai meg a szivárványos), és mindenki örvendezik a reflektálatlan becsvágy (minden korosodó ember biztatásaként eladott) diadalának.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.