Visszhang: film

Peter von Kant

Visszhang

François Ozon első sikerét Rainer Werner Fassbinder darabjának adaptációjával aratta (Vízcseppek a forró kövön, 2000)

Legújabb munkájával egyszerre adózik a nagy német elődnek stilisztikai és életrajzi értelemben is. Ez itt a Petra von Kant keserű könnyeinek (1972) könnyedebb, camp újragondolása, mely közben Fassbinder életének egy meghatározó epizódját, a marokkói El Hedi ben Salemmel dúló szerelmét is feleleveníti. Ideális nyitófilm a saját történetiségével aktívan foglalkozó Berlini Filmfesztiválra.

A rendező Peter (Fassbiner bizarr sármját méltón életre keltő Denis Ménochet) kölni lakásában él szótlan asszisztensével (Stéfan Crépon), szadomazo jellegű viszonyban. Egy nap beállít hozzá fiatalkori szerelme/múzsája, Sidonie (Isabelle Adjani) aktuális szeretőcskéjével, Amirral (Khalil Gharbia). A két férfi egyből vonzódik egymáshoz, és a gyönyörű fiú rövid úton a rendezőhöz költözik, de szerelmüket megkeseríti Amir hatalmi ügyeskedése és Peter féltékenysége. Ozon megtartja Fassbinder eredeti filmjének mesterséges architektúráját (a furcsa tér­elrendezéssel, az élénk színekkel), de elhagyja annak hidegségét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.