Visszhang: film

Radikális

  • 2024. május 1.

Visszhang

Szép dolog a művészi önkifejezés meg a narratíva, a koncepció meg a konstrukció.

De amikor a valóság pofán veri az embert, a leghelyesebb azt úgy közvetíteni, hogy mindenki, úgy értem: mindenki megértse. Ez a művészi alázat. Igaz történetet mesél Chris­topher Zalla, hősei valóságos emberek, úgy is, mint egy film hiteles figurái, és úgy is, mint hús-vér emberek. A drogkartellek által uralt mexikói határvárosba érkező, a szigorú, ám eredménytelen porosz oktatási módszerek helyett a felfedezésre, megtapasztalásra, önálló gondolkodásra építő tanárember hamar kihozza reménytelennek ítélt, jobbára nyomortanyákon és bűnözők közt szocializálódott tanítványaiból szunnyadó képességeiket. Ám a saját értékes voltukra eszmélő és a számukra rendelt sors helyett maguk elé más, jobb, emberhez méltó célokat tűző kiskamaszok csakúgy szembekerülnek közegükkel, mint a tanár a sajátos módszereit nem toleráló tanfelügyelőséggel. Ugyanis a vérengző kartellnek ugyanolyan megfé­lemlített szolgákra van szüksége, mint az államhatalomnak. A filozófia iránt érdeklődő kislányt kiveszik az iskolából, hogy folyton teherbe eső anyja helyett a kistestvéreit gondozza. A családilag egy kartelltől függő fiút nem engedi kiszállni a bűnszövetkezet. Csak a szeméttelepi lány tud kiemelkedni, aki Gaussról még csak nem is hallott, de reprodukálta híres megoldását az 1 és 100 közé eső számok összegéről. Az ő szüleit (a filmben csak az apját) is meg kellett győznie a zsenijére felfigyelő tanárának, hogy egy elkallódó tehetség nem csak az érintett vesztesége.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.