Visszhang: film

Radikális

  • 2024. május 1.

Visszhang

Szép dolog a művészi önkifejezés meg a narratíva, a koncepció meg a konstrukció.

De amikor a valóság pofán veri az embert, a leghelyesebb azt úgy közvetíteni, hogy mindenki, úgy értem: mindenki megértse. Ez a művészi alázat. Igaz történetet mesél Chris­topher Zalla, hősei valóságos emberek, úgy is, mint egy film hiteles figurái, és úgy is, mint hús-vér emberek. A drogkartellek által uralt mexikói határvárosba érkező, a szigorú, ám eredménytelen porosz oktatási módszerek helyett a felfedezésre, megtapasztalásra, önálló gondolkodásra építő tanárember hamar kihozza reménytelennek ítélt, jobbára nyomortanyákon és bűnözők közt szocializálódott tanítványaiból szunnyadó képességeiket. Ám a saját értékes voltukra eszmélő és a számukra rendelt sors helyett maguk elé más, jobb, emberhez méltó célokat tűző kiskamaszok csakúgy szembekerülnek közegükkel, mint a tanár a sajátos módszereit nem toleráló tanfelügyelőséggel. Ugyanis a vérengző kartellnek ugyanolyan megfé­lemlített szolgákra van szüksége, mint az államhatalomnak. A filozófia iránt érdeklődő kislányt kiveszik az iskolából, hogy folyton teherbe eső anyja helyett a kistestvéreit gondozza. A családilag egy kartelltől függő fiút nem engedi kiszállni a bűnszövetkezet. Csak a szeméttelepi lány tud kiemelkedni, aki Gaussról még csak nem is hallott, de reprodukálta híres megoldását az 1 és 100 közé eső számok összegéről. Az ő szüleit (a filmben csak az apját) is meg kellett győznie a zsenijére felfigyelő tanárának, hogy egy elkallódó tehetség nem csak az érintett vesztesége.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.