Visszhang: film

Radikális

  • 2024. május 1.

Visszhang

Szép dolog a művészi önkifejezés meg a narratíva, a koncepció meg a konstrukció.

De amikor a valóság pofán veri az embert, a leghelyesebb azt úgy közvetíteni, hogy mindenki, úgy értem: mindenki megértse. Ez a művészi alázat. Igaz történetet mesél Chris­topher Zalla, hősei valóságos emberek, úgy is, mint egy film hiteles figurái, és úgy is, mint hús-vér emberek. A drogkartellek által uralt mexikói határvárosba érkező, a szigorú, ám eredménytelen porosz oktatási módszerek helyett a felfedezésre, megtapasztalásra, önálló gondolkodásra építő tanárember hamar kihozza reménytelennek ítélt, jobbára nyomortanyákon és bűnözők közt szocializálódott tanítványaiból szunnyadó képességeiket. Ám a saját értékes voltukra eszmélő és a számukra rendelt sors helyett maguk elé más, jobb, emberhez méltó célokat tűző kiskamaszok csakúgy szembekerülnek közegükkel, mint a tanár a sajátos módszereit nem toleráló tanfelügyelőséggel. Ugyanis a vérengző kartellnek ugyanolyan megfé­lemlített szolgákra van szüksége, mint az államhatalomnak. A filozófia iránt érdeklődő kislányt kiveszik az iskolából, hogy folyton teherbe eső anyja helyett a kistestvéreit gondozza. A családilag egy kartelltől függő fiút nem engedi kiszállni a bűnszövetkezet. Csak a szeméttelepi lány tud kiemelkedni, aki Gaussról még csak nem is hallott, de reprodukálta híres megoldását az 1 és 100 közé eső számok összegéről. Az ő szüleit (a filmben csak az apját) is meg kellett győznie a zsenijére felfigyelő tanárának, hogy egy elkallódó tehetség nem csak az érintett vesztesége.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.