Visszhang: lemez

Ragana: Desolation’s Flower

Visszhang

Amikor a The Guardiantől a Pitchforkon át a Stereogumig egy metálzenei lemezről lelkendezik a sajtó, akkor ott tényleg valami nagy dolog történik.

Csakhogy a Ragana esetében semmi sem tűnik olyan nagynak: két fiatal nő, Coley és Maria – akik a vezetéknevüket nem árulják el – gitárral, dobbal és mikrofonokkal bevonult egy templomból átalakított stúdióba Washington államban, hogy elkészítse negyedik albumát. Amelyen Coley és Maria a lehető legpuritánabb hangzással úgy idézte meg az olyan ős-blackmetal nagyságokat, mint a Burzum, hogy közben valahonnan előkerültek a stonerre, a doomra, sőt néha a garázsrockra és a Pixiesre emlékeztető megoldások is. A transzokról, a rendőrségről és a halálra ítélt Amerikáról szóló dalok mérhetetlen nyugalmat árasztanak, miközben soha nem tudhatjuk, hogy mikor jön a végső dühkitörés, amelyben aztán minden benne van, amit 2023-ban „rendszerkritikának” lehet nevezni.

A Desolation’s Flower egyben végighallgatva és számonként is katartikus élmény, egyszerre monumentális, mégis végtelenül személyes. Akármilyen meglepő, azt kell mondani a szándékosan dobozhangzásra, agyontorzított gitárokra és mélyről jövő sikolyokra építő zenekarra, hogy miután aprólékosan kidolgozta stílusát, új albumával végleg be is bizonyította, hogy itt nemcsak érdekes kísérletezésről van szó, hanem a metal eddig még nem hallott haladási irányáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.