Visszhang: lemez

Ragana: Desolation’s Flower

Visszhang

Amikor a The Guardiantől a Pitchforkon át a Stereogumig egy metálzenei lemezről lelkendezik a sajtó, akkor ott tényleg valami nagy dolog történik.

Csakhogy a Ragana esetében semmi sem tűnik olyan nagynak: két fiatal nő, Coley és Maria – akik a vezetéknevüket nem árulják el – gitárral, dobbal és mikrofonokkal bevonult egy templomból átalakított stúdióba Washington államban, hogy elkészítse negyedik albumát. Amelyen Coley és Maria a lehető legpuritánabb hangzással úgy idézte meg az olyan ős-blackmetal nagyságokat, mint a Burzum, hogy közben valahonnan előkerültek a stonerre, a doomra, sőt néha a garázsrockra és a Pixiesre emlékeztető megoldások is. A transzokról, a rendőrségről és a halálra ítélt Amerikáról szóló dalok mérhetetlen nyugalmat árasztanak, miközben soha nem tudhatjuk, hogy mikor jön a végső dühkitörés, amelyben aztán minden benne van, amit 2023-ban „rendszerkritikának” lehet nevezni.

A Desolation’s Flower egyben végighallgatva és számonként is katartikus élmény, egyszerre monumentális, mégis végtelenül személyes. Akármilyen meglepő, azt kell mondani a szándékosan dobozhangzásra, agyontorzított gitárokra és mélyről jövő sikolyokra építő zenekarra, hogy miután aprólékosan kidolgozta stílusát, új albumával végleg be is bizonyította, hogy itt nemcsak érdekes kísérletezésről van szó, hanem a metal eddig még nem hallott haladási irányáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.