színház

Urbán legendák: A tartozás

  • - sisso -
  • 2024. május 8.

Visszhang

A Budapest Nagyregényben huszonhárom kortárs szerző dolgozta fel Budapest huszonhárom kerületének történeteit.

A Terézvárosét Fehér Renátó írta meg Kaleidoszkóp címmel, ezt a szöveget dolgozta át Tasnádi István, hogy aztán Vidovszky György utcajelenetekké, performance-okká és interakciók zenés füzérré rendezze. A szöveg kollázsszerűen térképezi fel a városrészt, a nézők pedig, fülhallgatóval a fejükön, másfél órára bekerülnek a történetbe, amelyben apa és fia elindulnak behajtani egy tartozást, a nézősereg pedig a nyomukba ered. Közben az apa bemutatja a fiának a fiatalsága helyszíneit a Jókai tértől a Nyugatiig. Az adóst nem találják, viszont egy rendszerváltás korabeli kiállítást, egy valaha jobb időket megélt hajléktalant és emlékeket igen.

A sétaszínház belülről olyan, mintha egy videóklipben lennénk; a mellettünk elsuhanó ételfutárok, babakocsit toló kismamák is belekerülnek a saját belső mesénkbe. A színészek időről időre összeállnak egy-egy kávéházi vagy pályaudvari jelenetet előadni, és itt vannak a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Iskola drámatagozatos diákjai is, akik együtt idéznek fel fontos eseményeket, a legmegrázóbb ezek közül a West-Balkán szórakozóhelyen lezajlott tragédia. A szürreális séta a Westend pláza megidézett megnyitójával ér véget, és egy igazi közösségi előadásba megy át. Itt jelenik meg az adós is, de hogy miképp, azt tapasztaljuk meg inkább személyesen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.