Könyv - Feltették a koronát - Radnóti Sándor: Az üvegalmárium

Zene

A magyar korona helye - ezt az értelmező alcímet viseli Radnóti Sándor történeti tanulmánya, amelynek megírására bő tíz éve a koronázási jelvények (mínusz palást) Parlamentbe költöztetése sarkallta, míg tartalmi felfrissítésére és kötetbe rendezésére az új Alkotmány Nemzeti Hitvallásának Szent Korona-passzusa indította a tudós szerzőt. Mert hiszen, amint az a könyv hátlapján olvasható, sarkosságában is pontos egymondatos helyzetjelentés sommázza: a koronát "[k]ihurcolták a Nemzeti Múzeumból, behurcolják az alkotmányba..." A bevégzett tények, az egyszerű vagy épp minősített, kétharmados többséggel meghozott döntések mindazonáltal nem jelentenek felmentést a kritikus vizsgálódás örök értelmiségi kötelme alól, s (legalább egyelőre) deklaráltan nem is tiltják meg azt.

A magyar korona helye - ezt az értelmező alcímet viseli Radnóti Sándor történeti tanulmánya, amelynek megírására bő tíz éve a koronázási jelvények (mínusz palást) Parlamentbe költöztetése sarkallta, míg tartalmi felfrissítésére és kötetbe rendezésére az új Alkotmány Nemzeti Hitvallásának Szent Korona-passzusa indította a tudós szerzőt. Mert hiszen, amint az a könyv hátlapján olvasható, sarkosságában is pontos egymondatos helyzetjelentés sommázza: a koronát "[k]ihurcolták a Nemzeti Múzeumból, behurcolják az alkotmányba..." A bevégzett tények, az egyszerű vagy épp minősített, kétharmados többséggel meghozott döntések mindazonáltal nem jelentenek felmentést a kritikus vizsgálódás örök értelmiségi kötelme alól, s (legalább egyelőre) deklaráltan nem is tiltják meg azt.

Radnóti Sándor most mindenesetre ennek az íratlan kötelességének tesz eleget, amikor a magyar korona "változó és ingó felfogásainak" elemzésére vállalkozik, olyan fogalmak köré rendezve a tárgykör történeti áttekintését, mint az elhelyezés, a láthatóság és a státusz. S bár az álláspontja határozott és világos, érzéketlenséggel korántsem vádolható. Nem ragadtatja magát publicisztikai feljajdulásokra, nem állítja, hogy az új Alkotmány "közös bálványimádásra kényszeríti az egész országot a Szent Korona tiszteletében" (mint tette tavasszal Bartus László), s közelítésmódja éppen nem hasonlít a Karinthy-kroki értetlen címszereplőjéhez, az Emberhez, Akinek Abszolúte Semmi Érzéke a Szimbolizmushoz. Nem, Radnóti tiszteletteljes kíváncsisággal fordul témája felé, amely a széltében és hosszában egyaránt tágas kitekintésnek köszönhetően az ereklyék és a koronaékszerek profanizálódási folyamatába illesztve, azaz múzeumi tárggyá való átlényegülésének teljében mutatja a magyar koronát. A hatalmi jelvényt, amelynek kalandos története jószerint a gyermekdal sós kútba és kerék alá tett Katalinkájának sorsával rokonítható: ellopták, csobolyóba rejtették, elásták, pincébe suvasztották, s teremtőm, még mi mindent nem műveltek e tárggyal a századok során! S akkor a soha meg nem történt, ám közkeletűen elterjedt tévhitekről vagy épp a korona összeesküvés-elméletekből és hagymázteóriákból fabrikált "egyedül valódi" históriáját még nem is vettük számba.

Ez utóbbi elméleteket, amelyeknek belső logikája a "nincs rá bizonyíték = bizonyíték" megcáfolhatatlan elve szerint futja körkörös pályáját, Radnóti igen ésszerű döntéssel csupán haladtában érinti. Érdemben tárgyalja viszont a korona mint konkrét tárgy köré épült szimbolikus, államjogi koncepciót, amely kicifrázott Szent Korona-eszme voltát jelentős részben a XIX-XX. század fordulóján működött historizáló jogtudoroknak köszönheti. Hogy a középkorias, Werbőczy által formulázott Szent Korona-tagság a magyar modernizáció, a polgárosodás nagyjainak szemében korábban mily kevés beccsel bírt, azt Radnóti éppenséggel a jelen kurzus számára is referenciaszemélyként tisztelt Széchenyi szavaival bizonyítja, aki nemcsak a Döblingből kicsempészett Blick lapjain tért ki "a korona körüli cirkuszra", de már a Stádiumban is így írt: "S én azon nagy becsületért, hogy a szent koronának tagja vagy Szent István köpenyegjének egy darabja vagyok - ami de facto se physice, se moraliter nem igaz, tulajdonos viszont nem vagyok, hanem haszonélvező..."

A jelenkorra naiv idealizmussal vagy praktikus (a kibékíthetetlen szembeállást a korona körüli vitán demonstráló) cinizmussal fölélesztett "új" Szent Korona-tan persze már nem a nemesek és a nem nemesek között húzza meg a határvonalat. A régies, szűkkeblű, ámde legalább egyértelmű osztályozás helyét a sikamlósabb különböztetések vették át, amelyek hol a vérség jogán, hol az egyén magyarságteljesítményén lemért érdem alapján engednének bebocsátást az ugyancsak többértelműen szimbolikus Szent Korona tagjainak közösségébe.

A rendszerváltással újraéledt koronaértelmező kisipar változatossága - egyszerre túl és innen a tudományosság, valamint a józan ész határain - Radnóti áttekintése szerint nem tesz lehetővé a muzeális szintet meghaladó konszenzusos tárgytiszteletet. Hiszen amint az az Alkotmány idei vitájából is kiderült: ami sok a gyarló, ám a felvilágosodás eszméi mellett elkötelezett ellenzéki pártoknak, vagyis a korona tételes belefoglalása az alaptörvénybe, az kevés az alkotmányozásban amúgy együttműködő szélsőséges pártnak, amely tartalmilag is a Szent Korona-tant követelné. Egy ennyire széttartó jelentésekkel és értelmezésekkel terhelt műtárgy optimális helye a múzeumban van, állítja a szerző, méghozzá a Nemzeti Múzeumban, ahol bő két évtizeden át valóban méltó otthonra lelt a koronázási kollekció. Ott helyén találná az ötvösművészetért lelkesülő republikánus éppúgy, mint a tárgyban vallásos ereklyét vagy misztikus szimbólumot felismerő koronatisztelő, valódi tudós és délibábos elméletgyártó egyaránt.

Radnóti okfejtése mindvégig imponálóan meggyőző, s Az üvegalmárium kellemes olvasmány - dacára a tárgyalt helyzet intellektuális reménytelenségének. "Egy korty való", ahogyan Rónay György versében áll, s ez a való csak annál értékesebb, minél kisebb kortyokban jut hozzá mostanság az ember.

Noran Libro, 2011, 148 oldal, 1980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.