Hogyan játsszunk operettet? – erre a fontos, igen kényes, bár talán nem mindenkit foglalkoztató kérdésre a New York-i Metropolitan Operában a következő választ adják: gazdagon, nagystílűen, franciásnak szánt, de azért markánsan amerikaias könnyedséggel. Lehár nagyoperettjét mindenesetre így bocsátották a helyi közönség és a mozis világközvetítés nézői elé tavaly januárban, s ez az előadás most DVD-n is elsősorban a fenti jellegzetességei révén bizonyul hódítónak. A díszletek és jelmezek minden restellkedés nélkül kielégítik a nézők örök látványosságigényét (dacolva a kritikusok szintén örök korholásával), a címszerepben pedig Amerika kedvence, Renée Fleming lép fel. Ő ugyan kicsit idősebb és hozzá jóval szőkébb annál, semhogy elsőre igazi pontevedrói szépasszonynak lássuk, de hangja és játékintelligenciája így is kellő hatást gyakorol, a párizsias kokett modor mímelésében meg egyenesen lenyűgözőnek bizonyul. Az előadás angolul zajlik, ami egyrészt kézenfekvő döntés New Yorkban, másrészt számunkra azért mégiscsak egzotikus élmény a Vilja-dalt vagy Danilo belépőjét Shakespeare és Milton nyelvén hallani. A rendező és koreográfus Susan Stroman biztos kezű Broadway-szakember, aki már csak ezért sem riad vissza attól, hogy musical-, sőt prózai színészeket léptessen a MET színpadára. Kelli O’Hara összességében jól megfelelő Valencienne, Carson Elrod pedig remekül dresszírozott komikus színészként emeli a főszereplők sorába a követségi lótifutit, Nyegust, ám a produkció valóságos fénypontját két brit művész közreműködése jelenti. Sir Andrew Davis a humorérzékkel bőven megáldott kortárs karmesterek egyik legkiválóbbika, míg Sir Thomas Allen, a hajdani kikezdhetetlen eleganciájú Don Giovanni most kicsattanó kedéllyel alakítja a trotli férjet és nagykövetet, Mirko Zetát, aki még a legnevetségesebb pillanatában is megmarad szeretetreméltó öregúrnak.
Decca DVD, 2015