lemez - Danger Mouse & Daniele Luppi: Rome

Zene

Brian Burton, alias Danger Mouse a pop elmúlt évtizedének egyik kulcsfigurája: legyen szó saját zenekaráról (Gnarls Barkley), projektekről (Broken Bells, Dark Night Of The Soul), producerkedésről (Gorillaz, Beck) vagy gerillalemezről (The Grey Album), mindegyik fronton izgalmasat alkotott. Legújabb munkáját egy Daniele Luppi nevű olasz komponistával vitte véghez.
Brian Burton, alias Danger Mouse a pop elmúlt évtizedének egyik kulcsfigurája: legyen szó saját zenekaráról (Gnarls Barkley), projektekrõl (Broken Bells, Dark Night Of The Soul), producerkedésrõl (Gorillaz, Beck) vagy gerillalemezrõl (The Grey Album), mindegyik fronton izgalmasat alkotott. Legújabb munkáját egy Daniele Luppi nevû olasz komponistával vitte véghez. A cél a 60-as évek olasz filmzenéinek újragondolása volt, ami nem tûnik túlságosan innovatív kezdeményezésnek, hiszen az elmúlt években a Muse és a Last Shadow Puppets is fejet hajtott Ennio Morricone és társai munkássága elõtt, és még a tavalyi Quimby-lemezen is hallhattunk egy erõsen spagettiwestern ízû dalt (a Jekyll és Hyde-ot). Danger Mouse-ék mentségére szolgál, hogy már öt éve elkezdték a Rome munkálatait (stílszerûen Rómában), ráadásul közremûködik rajta az az Alessandro Alessandrini, aki Sergio Leone hatvanas évekbeli klasszikusainak soundtrackjeiben is vastagon ott volt kórusvezetõként. A fiatalabb generációt pedig Jack White és Norah Jones képviseli három-három dal erejéig: segítenek felidézni mindazt a drámaiságot és érzelmet, ami a spagettiwesterneknek olyan felejthetetlenül egyedi ízt adott.

A Theme Of Rome tisztára Volt egyszer egy Vadnyugat, míg a Morning Fog a Pár dollárral többért zenélõ doboza elõtt tiszteleg; a Season's Trees és a Black Jones pályafutásának eddigi legjobb dalai, a Two Against One pedig egy igazi "Mexican standoff", a baj viszont az, hogy ezzel véget is ért az izgalmas darabok felsorolása. Pedig látszólag minden rendben van, és a szintén Morriconét idézõ vintage gitárok is szépen szólnak, a baj csak az, hogy ez itt egy tisztességes tribute, túlságosan rövid dalokkal egy túlságosan is rövid lemezen. De mindez talán elég lesz ahhoz, hogy a spagettiwestern rendezésére készülõ Quentin Tarantino felkérje Luppit zeneszerzõnek - rosszul biztosan nem fog járni vele.

Parlophone/EMI, 2011

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.