lemez - Danger Mouse & Daniele Luppi: Rome

Zene

Brian Burton, alias Danger Mouse a pop elmúlt évtizedének egyik kulcsfigurája: legyen szó saját zenekaráról (Gnarls Barkley), projektekről (Broken Bells, Dark Night Of The Soul), producerkedésről (Gorillaz, Beck) vagy gerillalemezről (The Grey Album), mindegyik fronton izgalmasat alkotott. Legújabb munkáját egy Daniele Luppi nevű olasz komponistával vitte véghez.
Brian Burton, alias Danger Mouse a pop elmúlt évtizedének egyik kulcsfigurája: legyen szó saját zenekaráról (Gnarls Barkley), projektekrõl (Broken Bells, Dark Night Of The Soul), producerkedésrõl (Gorillaz, Beck) vagy gerillalemezrõl (The Grey Album), mindegyik fronton izgalmasat alkotott. Legújabb munkáját egy Daniele Luppi nevû olasz komponistával vitte véghez. A cél a 60-as évek olasz filmzenéinek újragondolása volt, ami nem tûnik túlságosan innovatív kezdeményezésnek, hiszen az elmúlt években a Muse és a Last Shadow Puppets is fejet hajtott Ennio Morricone és társai munkássága elõtt, és még a tavalyi Quimby-lemezen is hallhattunk egy erõsen spagettiwestern ízû dalt (a Jekyll és Hyde-ot). Danger Mouse-ék mentségére szolgál, hogy már öt éve elkezdték a Rome munkálatait (stílszerûen Rómában), ráadásul közremûködik rajta az az Alessandro Alessandrini, aki Sergio Leone hatvanas évekbeli klasszikusainak soundtrackjeiben is vastagon ott volt kórusvezetõként. A fiatalabb generációt pedig Jack White és Norah Jones képviseli három-három dal erejéig: segítenek felidézni mindazt a drámaiságot és érzelmet, ami a spagettiwesterneknek olyan felejthetetlenül egyedi ízt adott.

A Theme Of Rome tisztára Volt egyszer egy Vadnyugat, míg a Morning Fog a Pár dollárral többért zenélõ doboza elõtt tiszteleg; a Season's Trees és a Black Jones pályafutásának eddigi legjobb dalai, a Two Against One pedig egy igazi "Mexican standoff", a baj viszont az, hogy ezzel véget is ért az izgalmas darabok felsorolása. Pedig látszólag minden rendben van, és a szintén Morriconét idézõ vintage gitárok is szépen szólnak, a baj csak az, hogy ez itt egy tisztességes tribute, túlságosan rövid dalokkal egy túlságosan is rövid lemezen. De mindez talán elég lesz ahhoz, hogy a spagettiwestern rendezésére készülõ Quentin Tarantino felkérje Luppit zeneszerzõnek - rosszul biztosan nem fog járni vele.

Parlophone/EMI, 2011

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.