Opera

Mint a rómaiak

Wagner: Rienzi

Zene

A fásult Richard Burton – mint Wagner – kényszeredetten elhúzza a száját, miközben egy katonazenekar éppen a Rienzi nyitányát játssza a tiszteletére: a hajdan annyit szapult Wagner-tévésorozat egyik telitalálata volt ez a történeti-biográfiai szempontból oly hitelesen exponált pillanat.

A mes­ter utóbb valóban így viszonyult első igazi operasikeréhez, a Rienzihez, amely sem hangzásában, sem szerkesztésében, sem pedig – ami tán a legfőbb! – színházi funkcionalitásában nem felelt meg Wagner később deklarált elveinek és művészi gyakorlatának. Az ambiciózus fiatal zeneszerző ugyanis ezt az ötfelvonásos művét még bevallottan a párizsi Nagyopera intézménye és egyúttal a francia nagyopera műfaja felé sandítva alkotta meg, s a Rienzi ennek köszönhetően válhatott – Hans von Bülow találó megfogalmazása szerint – Meyerbeer legjobb operájává.

Az uralkodó kor- és közönségigényeknek ennyire megfelelni vágyó, vagyis – kereken kimondva – divatosnak szánt dalmű, amely nem mellesleg egy friss nemzetközi könyvsikeren alapult, nyilvánvalóan kilógott és ma is kilóg a wagneri kánonból. Bayreuthban nem játsszák, a wagneriánus világegyház hívei nem részesítik kultikus tiszteletben, a „korai mű” tartózkodó megjelölése és a kiforratlanság vélelme pedig tartósan kitakarja az amúgy is hatalmas zenedrámák árnyékában leledző Rienzit.

Jóllehet Cola di Rienzi, a középkori római néptribun Edward George Bulwer-Lytton regénye által romantizált története egész jó kis operává sikeredett! Hatásos, olykor kulisszahasogatóan harsány, csakis a színpadiasságig emelkedett és franciás-olaszos-németes elegyű, fiatalosan nagyot markoló operaüzemi mintadarab a Rienzi – és éppen ez az, amit Wagner utóbb legszívesebben inkább elfeledett volna.

Mindez érzékletessé vált a Budapesti Wagner-napok hiánypótló érdemű, koncertszerű bemutatóján is: az elsőrangú pódiumprodukció és a szünetbeli hallgatói megjegyzések hallatán egyaránt. Merthogy ez tényleg nem olyan Wagner-mű, ez mindenkinek hamar le­esett. Akár rögtön a kezdet kezdetén, a fentebb már emlegetett nyitány hallatán, amely persze félreismerhetetlenül felmenője jó pár későbbi, magasztosabb, de legalábbis rafináltabb Wagner-zenekari számnak, ám bájosan bumfordi, katonaindulós hatásvadászata mégis egészen más jegyben áll, mint akár a Tannhäuser nyitánya, akár Az istenek alkonya gyászindulója. Utóbb is ez a „kicsit hasonlít, de mégis nagyon más” érzés uralta az estét: a kórus domináns szerepe, a finálék tumultuózus szerkesztésmódja, de még a címszereplő ötödik felvonásbeli híres slágerimája is – mind-mind más volt. Egy zseniális és sikeréhes fiatal német romantikus zeneszerző munkája, szóval Wagner, mielőtt még Wagner lett volna belőle.

A vezénylő Sebastian Weigle remek arányérzékkel, a hatásosságra való szüntelen szerzői törekvést érvényre juttatva, és mégis biztos ízléssel irányította a Rienzi megszólaltatását. A kitartóan jó formát hallató Nemzeti Filharmonikus Zenekar élén a német dirigens ilyesformán első osztályú idegenvezetőnek bizonyult egy kevéssé vagy épp egyáltalán nem ismert opera felfedeztetésének estéjén. A nagy, de ugyancsak másféle nehézségű címszerepet az amerikai Wagner-tenor, Robert Dean Smith énekelte: rokonszenves és mindvégig stílusos formálással, valamint érthető fogyatkozásokkal és fáradással. Smith ugyanis immár betöltötte a 61. életévét, s habár a vokális teljesítménye ezúttal jóval meggyőzőbb volt, mint 2014-ben, amikor a Miskolci Operafesztiválon vendégszerepelt, azért a hangzásélmény már csak a legjobb pillanatokban idézhette első testközeli Smith-élményünket: azt a Walkür-beli I. felvonást, amelyet 2004-ben hallhattunk tőle, és nem mellesleg Fischer Ivántól és Fesztiválzenekarától.

A naivitásig hősies, az arroganciáig nagylelkű és a kegyetlenségig tisztességes néppárti politikus figuráját mindenesetre életre hívta Smith tenorja és kiállása, és az énekesek többsége ugyancsak hozta a rá kiosztott szerepalakot. A mezzoszoprán Michelle Breedt például a szerelem, a tisztesség és a családi tradíció között őrlődő Adriano nadrágszerepét abszolválta, míg a szoprán Emily Magee mint tántoríthatatlanul önfeláldozó húg, a mind kopárabb hangú basszbariton, Falk Struckmann pedig vasfejű patríciusként töltötte ki a maga szólamát és pódiumjelenlétét. A legnagyobb alakítás alighanem mégis a Nemzeti Énekkaré (karigazgató: Somos Csaba) volt: a lelkes és állhatatlan, dühös és félrevezethető, békére és megváltásra áhítozó, de békétlen és a megváltásra érdemtelen római népet, vagyis az örök népet idézte elénk a kórus formátumos produkciója. Merthogy ez a nép is másmilyen volt, de azért mégis nagyon ismerős.

Budapesti Wagner-napok, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, június 19.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.