Opera

Mint a rómaiak

Wagner: Rienzi

Zene

A fásult Richard Burton – mint Wagner – kényszeredetten elhúzza a száját, miközben egy katonazenekar éppen a Rienzi nyitányát játssza a tiszteletére: a hajdan annyit szapult Wagner-tévésorozat egyik telitalálata volt ez a történeti-biográfiai szempontból oly hitelesen exponált pillanat.

A mes­ter utóbb valóban így viszonyult első igazi operasikeréhez, a Rienzihez, amely sem hangzásában, sem szerkesztésében, sem pedig – ami tán a legfőbb! – színházi funkcionalitásában nem felelt meg Wagner később deklarált elveinek és művészi gyakorlatának. Az ambiciózus fiatal zeneszerző ugyanis ezt az ötfelvonásos művét még bevallottan a párizsi Nagyopera intézménye és egyúttal a francia nagyopera műfaja felé sandítva alkotta meg, s a Rienzi ennek köszönhetően válhatott – Hans von Bülow találó megfogalmazása szerint – Meyerbeer legjobb operájává.

Az uralkodó kor- és közönségigényeknek ennyire megfelelni vágyó, vagyis – kereken kimondva – divatosnak szánt dalmű, amely nem mellesleg egy friss nemzetközi könyvsikeren alapult, nyilvánvalóan kilógott és ma is kilóg a wagneri kánonból. Bayreuthban nem játsszák, a wagneriánus világegyház hívei nem részesítik kultikus tiszteletben, a „korai mű” tartózkodó megjelölése és a kiforratlanság vélelme pedig tartósan kitakarja az amúgy is hatalmas zenedrámák árnyékában leledző Rienzit.

Jóllehet Cola di Rienzi, a középkori római néptribun Edward George Bulwer-Lytton regénye által romantizált története egész jó kis operává sikeredett! Hatásos, olykor kulisszahasogatóan harsány, csakis a színpadiasságig emelkedett és franciás-olaszos-németes elegyű, fiatalosan nagyot markoló operaüzemi mintadarab a Rienzi – és éppen ez az, amit Wagner utóbb legszívesebben inkább elfeledett volna.

Mindez érzékletessé vált a Budapesti Wagner-napok hiánypótló érdemű, koncertszerű bemutatóján is: az elsőrangú pódiumprodukció és a szünetbeli hallgatói megjegyzések hallatán egyaránt. Merthogy ez tényleg nem olyan Wagner-mű, ez mindenkinek hamar le­esett. Akár rögtön a kezdet kezdetén, a fentebb már emlegetett nyitány hallatán, amely persze félreismerhetetlenül felmenője jó pár későbbi, magasztosabb, de legalábbis rafináltabb Wagner-zenekari számnak, ám bájosan bumfordi, katonaindulós hatásvadászata mégis egészen más jegyben áll, mint akár a Tannhäuser nyitánya, akár Az istenek alkonya gyászindulója. Utóbb is ez a „kicsit hasonlít, de mégis nagyon más” érzés uralta az estét: a kórus domináns szerepe, a finálék tumultuózus szerkesztésmódja, de még a címszereplő ötödik felvonásbeli híres slágerimája is – mind-mind más volt. Egy zseniális és sikeréhes fiatal német romantikus zeneszerző munkája, szóval Wagner, mielőtt még Wagner lett volna belőle.

A vezénylő Sebastian Weigle remek arányérzékkel, a hatásosságra való szüntelen szerzői törekvést érvényre juttatva, és mégis biztos ízléssel irányította a Rienzi megszólaltatását. A kitartóan jó formát hallató Nemzeti Filharmonikus Zenekar élén a német dirigens ilyesformán első osztályú idegenvezetőnek bizonyult egy kevéssé vagy épp egyáltalán nem ismert opera felfedeztetésének estéjén. A nagy, de ugyancsak másféle nehézségű címszerepet az amerikai Wagner-tenor, Robert Dean Smith énekelte: rokonszenves és mindvégig stílusos formálással, valamint érthető fogyatkozásokkal és fáradással. Smith ugyanis immár betöltötte a 61. életévét, s habár a vokális teljesítménye ezúttal jóval meggyőzőbb volt, mint 2014-ben, amikor a Miskolci Operafesztiválon vendégszerepelt, azért a hangzásélmény már csak a legjobb pillanatokban idézhette első testközeli Smith-élményünket: azt a Walkür-beli I. felvonást, amelyet 2004-ben hallhattunk tőle, és nem mellesleg Fischer Ivántól és Fesztiválzenekarától.

A naivitásig hősies, az arroganciáig nagylelkű és a kegyetlenségig tisztességes néppárti politikus figuráját mindenesetre életre hívta Smith tenorja és kiállása, és az énekesek többsége ugyancsak hozta a rá kiosztott szerepalakot. A mezzoszoprán Michelle Breedt például a szerelem, a tisztesség és a családi tradíció között őrlődő Adriano nadrágszerepét abszolválta, míg a szoprán Emily Magee mint tántoríthatatlanul önfeláldozó húg, a mind kopárabb hangú basszbariton, Falk Struckmann pedig vasfejű patríciusként töltötte ki a maga szólamát és pódiumjelenlétét. A legnagyobb alakítás alighanem mégis a Nemzeti Énekkaré (karigazgató: Somos Csaba) volt: a lelkes és állhatatlan, dühös és félrevezethető, békére és megváltásra áhítozó, de békétlen és a megváltásra érdemtelen római népet, vagyis az örök népet idézte elénk a kórus formátumos produkciója. Merthogy ez a nép is másmilyen volt, de azért mégis nagyon ismerős.

Budapesti Wagner-napok, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, június 19.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”