Opera

Mint a rómaiak

Wagner: Rienzi

Zene

A fásult Richard Burton – mint Wagner – kényszeredetten elhúzza a száját, miközben egy katonazenekar éppen a Rienzi nyitányát játssza a tiszteletére: a hajdan annyit szapult Wagner-tévésorozat egyik telitalálata volt ez a történeti-biográfiai szempontból oly hitelesen exponált pillanat.

A mes­ter utóbb valóban így viszonyult első igazi operasikeréhez, a Rienzihez, amely sem hangzásában, sem szerkesztésében, sem pedig – ami tán a legfőbb! – színházi funkcionalitásában nem felelt meg Wagner később deklarált elveinek és művészi gyakorlatának. Az ambiciózus fiatal zeneszerző ugyanis ezt az ötfelvonásos művét még bevallottan a párizsi Nagyopera intézménye és egyúttal a francia nagyopera műfaja felé sandítva alkotta meg, s a Rienzi ennek köszönhetően válhatott – Hans von Bülow találó megfogalmazása szerint – Meyerbeer legjobb operájává.

Az uralkodó kor- és közönségigényeknek ennyire megfelelni vágyó, vagyis – kereken kimondva – divatosnak szánt dalmű, amely nem mellesleg egy friss nemzetközi könyvsikeren alapult, nyilvánvalóan kilógott és ma is kilóg a wagneri kánonból. Bayreuthban nem játsszák, a wagneriánus világegyház hívei nem részesítik kultikus tiszteletben, a „korai mű” tartózkodó megjelölése és a kiforratlanság vélelme pedig tartósan kitakarja az amúgy is hatalmas zenedrámák árnyékában leledző Rienzit.

Jóllehet Cola di Rienzi, a középkori római néptribun Edward George Bulwer-Lytton regénye által romantizált története egész jó kis operává sikeredett! Hatásos, olykor kulisszahasogatóan harsány, csakis a színpadiasságig emelkedett és franciás-olaszos-németes elegyű, fiatalosan nagyot markoló operaüzemi mintadarab a Rienzi – és éppen ez az, amit Wagner utóbb legszívesebben inkább elfeledett volna.

Mindez érzékletessé vált a Budapesti Wagner-napok hiánypótló érdemű, koncertszerű bemutatóján is: az elsőrangú pódiumprodukció és a szünetbeli hallgatói megjegyzések hallatán egyaránt. Merthogy ez tényleg nem olyan Wagner-mű, ez mindenkinek hamar le­esett. Akár rögtön a kezdet kezdetén, a fentebb már emlegetett nyitány hallatán, amely persze félreismerhetetlenül felmenője jó pár későbbi, magasztosabb, de legalábbis rafináltabb Wagner-zenekari számnak, ám bájosan bumfordi, katonaindulós hatásvadászata mégis egészen más jegyben áll, mint akár a Tannhäuser nyitánya, akár Az istenek alkonya gyászindulója. Utóbb is ez a „kicsit hasonlít, de mégis nagyon más” érzés uralta az estét: a kórus domináns szerepe, a finálék tumultuózus szerkesztésmódja, de még a címszereplő ötödik felvonásbeli híres slágerimája is – mind-mind más volt. Egy zseniális és sikeréhes fiatal német romantikus zeneszerző munkája, szóval Wagner, mielőtt még Wagner lett volna belőle.

A vezénylő Sebastian Weigle remek arányérzékkel, a hatásosságra való szüntelen szerzői törekvést érvényre juttatva, és mégis biztos ízléssel irányította a Rienzi megszólaltatását. A kitartóan jó formát hallató Nemzeti Filharmonikus Zenekar élén a német dirigens ilyesformán első osztályú idegenvezetőnek bizonyult egy kevéssé vagy épp egyáltalán nem ismert opera felfedeztetésének estéjén. A nagy, de ugyancsak másféle nehézségű címszerepet az amerikai Wagner-tenor, Robert Dean Smith énekelte: rokonszenves és mindvégig stílusos formálással, valamint érthető fogyatkozásokkal és fáradással. Smith ugyanis immár betöltötte a 61. életévét, s habár a vokális teljesítménye ezúttal jóval meggyőzőbb volt, mint 2014-ben, amikor a Miskolci Operafesztiválon vendégszerepelt, azért a hangzásélmény már csak a legjobb pillanatokban idézhette első testközeli Smith-élményünket: azt a Walkür-beli I. felvonást, amelyet 2004-ben hallhattunk tőle, és nem mellesleg Fischer Ivántól és Fesztiválzenekarától.

A naivitásig hősies, az arroganciáig nagylelkű és a kegyetlenségig tisztességes néppárti politikus figuráját mindenesetre életre hívta Smith tenorja és kiállása, és az énekesek többsége ugyancsak hozta a rá kiosztott szerepalakot. A mezzoszoprán Michelle Breedt például a szerelem, a tisztesség és a családi tradíció között őrlődő Adriano nadrágszerepét abszolválta, míg a szoprán Emily Magee mint tántoríthatatlanul önfeláldozó húg, a mind kopárabb hangú basszbariton, Falk Struckmann pedig vasfejű patríciusként töltötte ki a maga szólamát és pódiumjelenlétét. A legnagyobb alakítás alighanem mégis a Nemzeti Énekkaré (karigazgató: Somos Csaba) volt: a lelkes és állhatatlan, dühös és félrevezethető, békére és megváltásra áhítozó, de békétlen és a megváltásra érdemtelen római népet, vagyis az örök népet idézte elénk a kórus formátumos produkciója. Merthogy ez a nép is másmilyen volt, de azért mégis nagyon ismerős.

Budapesti Wagner-napok, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, június 19.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.