Interjú

„Nehéz jó lemezeket találni”

Fülöp Péter diszkográfus

Zene

Egyedülálló komolyzenei website-ot és LP-boltot működtet a feleségével. Övé a világ legnagyobb Mahler-gyűjteménye, amelyet a Budapest Music Center fogadott be. A lemezek iránti kereslet beszűkülését nem látja drámainak, örül a fiatalok érdeklődésének is, és azt is elmagyarázza, mi az a diszkográfia.

Magyar Narancs: Több komolyzenei vállalkozásod is van. Mióta foglalkozol lemezkereskedelemmel?

Fülöp Péter: Harmincöt éve. 1989-ben, Budapesten indítottuk feleségemmel a Mikrokosmos lemezküldő céget és a Concerto lemezboltot a Dob utcában; ez utóbbi 2013-ban bezárt. Aztán 2016-ban kezdtük kialakítani a Clas­site.comot, egy új, 21. századi komolyzenei weboldalt. Ez egy közösségi oldal és piactér, bárki vehet és eladhat itt, katalogizálhatja a gyűjteményét. A Concerto lemezboltot idén októberben a Hollán Ernő utcában újra megnyitottuk; itt csak LP-ket árulunk. A Mikrokosmos is működik tovább; havonta 3 ezer lemezes listát kell összeállítani, feltenni az internetre, és a megrendelt lemezeket elküldeni.

MN: 1989 óta többször megfordult a világ. Mik voltak a fő trendek ez alatt az idő alatt?

FP: Amikor kezdtünk, még az énekesek felvételei, ritka operafelvételek, élő felvételek voltak népszerűek, azóta ez áttolódott a kamarazenére, a hegedű- és zongoraművekre, nagy karmesterek felvételeire. Az énekes- és operalemezek kereslete nagyon lecsökkent. Azt mondják, a kortárs zene nem kelendő – nálam ez nem igaz, azt is keresik, persze szerzőtől függően.

MN: Mik voltak a csúcsok és a hullámvölgyek?

FP: 1993-ban kimentünk Kanadába, és akkor nekem mindent meg kellett tanulni a „nyugati” lemezekről: mi belőlük az érdekes, melyik a jó préselés, kik a fontos előadók, és így tovább, mert addig csak a szocialista országok felvételeit ismertem. Ezt nagyjából 2000-ig, ameddigre a legnagyobb komolyzenei lemezküldő céggé váltunk, meg is tanultam – persze a mai napig is tanulom. 2010-ben visszaköltöztünk Magyarországra. Azóta sajnos az óriáscégek, az eBay, a Discogs, az Amazon leköröztek minket, az internet tarolt. Ezzel próbál lépést tartani a Classite, de ennek a piaci bevezetése rengeteg pénzbe kerül.

MN: Mire alapozzátok a Concerto lemezbolt újranyitását, amikor a tárgyak gyűjtését egyre inkább felváltja a digitális megközelítés?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.