Interjú

„Nehéz jó lemezeket találni”

Fülöp Péter diszkográfus

Zene

Egyedülálló komolyzenei website-ot és LP-boltot működtet a feleségével. Övé a világ legnagyobb Mahler-gyűjteménye, amelyet a Budapest Music Center fogadott be. A lemezek iránti kereslet beszűkülését nem látja drámainak, örül a fiatalok érdeklődésének is, és azt is elmagyarázza, mi az a diszkográfia.

Magyar Narancs: Több komolyzenei vállalkozásod is van. Mióta foglalkozol lemezkereskedelemmel?

Fülöp Péter: Harmincöt éve. 1989-ben, Budapesten indítottuk feleségemmel a Mikrokosmos lemezküldő céget és a Concerto lemezboltot a Dob utcában; ez utóbbi 2013-ban bezárt. Aztán 2016-ban kezdtük kialakítani a Clas­site.comot, egy új, 21. századi komolyzenei weboldalt. Ez egy közösségi oldal és piactér, bárki vehet és eladhat itt, katalogizálhatja a gyűjteményét. A Concerto lemezboltot idén októberben a Hollán Ernő utcában újra megnyitottuk; itt csak LP-ket árulunk. A Mikrokosmos is működik tovább; havonta 3 ezer lemezes listát kell összeállítani, feltenni az internetre, és a megrendelt lemezeket elküldeni.

MN: 1989 óta többször megfordult a világ. Mik voltak a fő trendek ez alatt az idő alatt?

FP: Amikor kezdtünk, még az énekesek felvételei, ritka operafelvételek, élő felvételek voltak népszerűek, azóta ez áttolódott a kamarazenére, a hegedű- és zongoraművekre, nagy karmesterek felvételeire. Az énekes- és operalemezek kereslete nagyon lecsökkent. Azt mondják, a kortárs zene nem kelendő – nálam ez nem igaz, azt is keresik, persze szerzőtől függően.

MN: Mik voltak a csúcsok és a hullámvölgyek?

FP: 1993-ban kimentünk Kanadába, és akkor nekem mindent meg kellett tanulni a „nyugati” lemezekről: mi belőlük az érdekes, melyik a jó préselés, kik a fontos előadók, és így tovább, mert addig csak a szocialista országok felvételeit ismertem. Ezt nagyjából 2000-ig, ameddigre a legnagyobb komolyzenei lemezküldő céggé váltunk, meg is tanultam – persze a mai napig is tanulom. 2010-ben visszaköltöztünk Magyarországra. Azóta sajnos az óriáscégek, az eBay, a Discogs, az Amazon leköröztek minket, az internet tarolt. Ezzel próbál lépést tartani a Classite, de ennek a piaci bevezetése rengeteg pénzbe kerül.

MN: Mire alapozzátok a Concerto lemezbolt újranyitását, amikor a tárgyak gyűjtését egyre inkább felváltja a digitális megközelítés?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.