Interjú

„Nehéz jó lemezeket találni”

Fülöp Péter diszkográfus

Zene

Egyedülálló komolyzenei website-ot és LP-boltot működtet a feleségével. Övé a világ legnagyobb Mahler-gyűjteménye, amelyet a Budapest Music Center fogadott be. A lemezek iránti kereslet beszűkülését nem látja drámainak, örül a fiatalok érdeklődésének is, és azt is elmagyarázza, mi az a diszkográfia.

Magyar Narancs: Több komolyzenei vállalkozásod is van. Mióta foglalkozol lemezkereskedelemmel?

Fülöp Péter: Harmincöt éve. 1989-ben, Budapesten indítottuk feleségemmel a Mikrokosmos lemezküldő céget és a Concerto lemezboltot a Dob utcában; ez utóbbi 2013-ban bezárt. Aztán 2016-ban kezdtük kialakítani a Clas­site.comot, egy új, 21. századi komolyzenei weboldalt. Ez egy közösségi oldal és piactér, bárki vehet és eladhat itt, katalogizálhatja a gyűjteményét. A Concerto lemezboltot idén októberben a Hollán Ernő utcában újra megnyitottuk; itt csak LP-ket árulunk. A Mikrokosmos is működik tovább; havonta 3 ezer lemezes listát kell összeállítani, feltenni az internetre, és a megrendelt lemezeket elküldeni.

MN: 1989 óta többször megfordult a világ. Mik voltak a fő trendek ez alatt az idő alatt?

FP: Amikor kezdtünk, még az énekesek felvételei, ritka operafelvételek, élő felvételek voltak népszerűek, azóta ez áttolódott a kamarazenére, a hegedű- és zongoraművekre, nagy karmesterek felvételeire. Az énekes- és operalemezek kereslete nagyon lecsökkent. Azt mondják, a kortárs zene nem kelendő – nálam ez nem igaz, azt is keresik, persze szerzőtől függően.

MN: Mik voltak a csúcsok és a hullámvölgyek?

FP: 1993-ban kimentünk Kanadába, és akkor nekem mindent meg kellett tanulni a „nyugati” lemezekről: mi belőlük az érdekes, melyik a jó préselés, kik a fontos előadók, és így tovább, mert addig csak a szocialista országok felvételeit ismertem. Ezt nagyjából 2000-ig, ameddigre a legnagyobb komolyzenei lemezküldő céggé váltunk, meg is tanultam – persze a mai napig is tanulom. 2010-ben visszaköltöztünk Magyarországra. Azóta sajnos az óriáscégek, az eBay, a Discogs, az Amazon leköröztek minket, az internet tarolt. Ezzel próbál lépést tartani a Classite, de ennek a piaci bevezetése rengeteg pénzbe kerül.

MN: Mire alapozzátok a Concerto lemezbolt újranyitását, amikor a tárgyak gyűjtését egyre inkább felváltja a digitális megközelítés?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.