Interjú

„Nehéz jó lemezeket találni”

Fülöp Péter diszkográfus

Zene

Egyedülálló komolyzenei website-ot és LP-boltot működtet a feleségével. Övé a világ legnagyobb Mahler-gyűjteménye, amelyet a Budapest Music Center fogadott be. A lemezek iránti kereslet beszűkülését nem látja drámainak, örül a fiatalok érdeklődésének is, és azt is elmagyarázza, mi az a diszkográfia.

Magyar Narancs: Több komolyzenei vállalkozásod is van. Mióta foglalkozol lemezkereskedelemmel?

Fülöp Péter: Harmincöt éve. 1989-ben, Budapesten indítottuk feleségemmel a Mikrokosmos lemezküldő céget és a Concerto lemezboltot a Dob utcában; ez utóbbi 2013-ban bezárt. Aztán 2016-ban kezdtük kialakítani a Clas­site.comot, egy új, 21. századi komolyzenei weboldalt. Ez egy közösségi oldal és piactér, bárki vehet és eladhat itt, katalogizálhatja a gyűjteményét. A Concerto lemezboltot idén októberben a Hollán Ernő utcában újra megnyitottuk; itt csak LP-ket árulunk. A Mikrokosmos is működik tovább; havonta 3 ezer lemezes listát kell összeállítani, feltenni az internetre, és a megrendelt lemezeket elküldeni.

MN: 1989 óta többször megfordult a világ. Mik voltak a fő trendek ez alatt az idő alatt?

FP: Amikor kezdtünk, még az énekesek felvételei, ritka operafelvételek, élő felvételek voltak népszerűek, azóta ez áttolódott a kamarazenére, a hegedű- és zongoraművekre, nagy karmesterek felvételeire. Az énekes- és operalemezek kereslete nagyon lecsökkent. Azt mondják, a kortárs zene nem kelendő – nálam ez nem igaz, azt is keresik, persze szerzőtől függően.

MN: Mik voltak a csúcsok és a hullámvölgyek?

FP: 1993-ban kimentünk Kanadába, és akkor nekem mindent meg kellett tanulni a „nyugati” lemezekről: mi belőlük az érdekes, melyik a jó préselés, kik a fontos előadók, és így tovább, mert addig csak a szocialista országok felvételeit ismertem. Ezt nagyjából 2000-ig, ameddigre a legnagyobb komolyzenei lemezküldő céggé váltunk, meg is tanultam – persze a mai napig is tanulom. 2010-ben visszaköltöztünk Magyarországra. Azóta sajnos az óriáscégek, az eBay, a Discogs, az Amazon leköröztek minket, az internet tarolt. Ezzel próbál lépést tartani a Classite, de ennek a piaci bevezetése rengeteg pénzbe kerül.

MN: Mire alapozzátok a Concerto lemezbolt újranyitását, amikor a tárgyak gyűjtését egyre inkább felváltja a digitális megközelítés?

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk