Interjú

„Nehéz jó lemezeket találni”

Fülöp Péter diszkográfus

Zene

Egyedülálló komolyzenei website-ot és LP-boltot működtet a feleségével. Övé a világ legnagyobb Mahler-gyűjteménye, amelyet a Budapest Music Center fogadott be. A lemezek iránti kereslet beszűkülését nem látja drámainak, örül a fiatalok érdeklődésének is, és azt is elmagyarázza, mi az a diszkográfia.

Magyar Narancs: Több komolyzenei vállalkozásod is van. Mióta foglalkozol lemezkereskedelemmel?

Fülöp Péter: Harmincöt éve. 1989-ben, Budapesten indítottuk feleségemmel a Mikrokosmos lemezküldő céget és a Concerto lemezboltot a Dob utcában; ez utóbbi 2013-ban bezárt. Aztán 2016-ban kezdtük kialakítani a Clas­site.comot, egy új, 21. századi komolyzenei weboldalt. Ez egy közösségi oldal és piactér, bárki vehet és eladhat itt, katalogizálhatja a gyűjteményét. A Concerto lemezboltot idén októberben a Hollán Ernő utcában újra megnyitottuk; itt csak LP-ket árulunk. A Mikrokosmos is működik tovább; havonta 3 ezer lemezes listát kell összeállítani, feltenni az internetre, és a megrendelt lemezeket elküldeni.

MN: 1989 óta többször megfordult a világ. Mik voltak a fő trendek ez alatt az idő alatt?

FP: Amikor kezdtünk, még az énekesek felvételei, ritka operafelvételek, élő felvételek voltak népszerűek, azóta ez áttolódott a kamarazenére, a hegedű- és zongoraművekre, nagy karmesterek felvételeire. Az énekes- és operalemezek kereslete nagyon lecsökkent. Azt mondják, a kortárs zene nem kelendő – nálam ez nem igaz, azt is keresik, persze szerzőtől függően.

MN: Mik voltak a csúcsok és a hullámvölgyek?

FP: 1993-ban kimentünk Kanadába, és akkor nekem mindent meg kellett tanulni a „nyugati” lemezekről: mi belőlük az érdekes, melyik a jó préselés, kik a fontos előadók, és így tovább, mert addig csak a szocialista országok felvételeit ismertem. Ezt nagyjából 2000-ig, ameddigre a legnagyobb komolyzenei lemezküldő céggé váltunk, meg is tanultam – persze a mai napig is tanulom. 2010-ben visszaköltöztünk Magyarországra. Azóta sajnos az óriáscégek, az eBay, a Discogs, az Amazon leköröztek minket, az internet tarolt. Ezzel próbál lépést tartani a Classite, de ennek a piaci bevezetése rengeteg pénzbe kerül.

MN: Mire alapozzátok a Concerto lemezbolt újranyitását, amikor a tárgyak gyűjtését egyre inkább felváltja a digitális megközelítés?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.