"Nem lehet elégszer megemlékezni" – Meláth Andrea opera-énekesnő

Zene

Október 29-én Leonard Bernstein - hazánkban ritkán előadott - III. (Kaddish-)szimfóniája szólal majd meg az operaházban. A monumentális mű szólistáját kérdeztük.

Magyar Narancs: Egy oratórium, amely szimfónia, egy rekviem, amely kaddish: Bernstein műve már első pillantásra különleges alkotásnak ítélhető. Milyennek tetszik közelebbről és belülről tanulmányozva?

Meláth Andrea: Nagyon egyedi alkotás, valóban szinte besorolhatatlan, s nem is elsősorban amiatt, hogy szimfóniában általában ritka a vokális megszólalás. Éppen ötvenéves ez a mű, amelyet maga Leonard Bernstein az ősbemutató előtt pár héttel meggyilkolt John F. Kennedy emlékének ajánlott. Én Amerikában hallottam első alkalommal ezt a szimfóniát, de énekelni most fogom először, s ilyenkor az ember a művet tanulmányozva és újra meghallgatva próbálja elhelyezni magát ebben a hatalmas apparátusú együttesben. Az én szólóm, helyesebben kórus által kísért szólóm egyfajta hangulati ellenpont a szimfóniában: egy gyönyörű altatódal a mű közepén, amely után a prózai narrátor - merthogy ebben a szimfóniában ilyen szereplő is van! - felidézheti Isten álmát. A kaddish maga egy hagyományos zsidó ima: a halottakért, de a halál szó említése nélkül. Ezért is annyira helyénvaló ezt a művet a halottak napja tájékán előadni, amikor amúgy rendszerint Verdi csodálatos Requiemje szokott felhangzani az operaházban. S ha valaki csupán a West Side Story révén ismerte eddig Bernstein zenei világát, akkor itt hatalmas felfedezés vár majd rá, s legfeljebb talán a ritmusképletekben érezhet valami hasonlóságot.

MN: A Kennedy emlékének szóló ajánlás a felszínes szemlélő számára akár valamelyest el is fedheti a tényt, hogy ez a Bernstein-szimfónia a holokauszt gyászát örökíti meg. Az operaházi koncerten most a holokauszt-túlélő Samuel Pisar narrátori közreműködése külön is hangsúlyozza majd mindezt.

MA: Erről a borzalomról nem lehet elégszer megemlékezni, s a Kaddish-szimfónia hatalmas emlékműve ennek a történelmi traumának. Samuel Pisarral, aki Bernstein jó barátja volt, egy éve, Solti György centenáriumának zeneakadémiai ünneplésén ismerkedtem meg, s már akkor körvonalazódott ez a koncert és ez a "szereposztás". ' lengyelországi zsidóként a családjából jószerint egyedül élte túl a holokausztot, hogy utóbb jogászként, diplomataként és íróként egyaránt komoly pályát fusson be. Most épp az UNESCO-nál tölt be fontos pozíciót, s mindeközben ennek a szimfóniának is elkötelezett népszerűsítője.

MN: Voltaképpen több is annál, hiszen új narrátori szöveget írt a szimfóniához, ami azzal együtt is különleges tett, hogy tudható: Bernstein önmagánál hitelesebb megszólalónak tekintette Pisart a holokauszt tárgyában.

MA: Így van, ennek az új verziónak köszönhetően a Kaddish-szimfónia most egy nagyon személyes, nagyon átélt háttértörténettel és narrációval gazdagodott, amelyet Samuel Pisar Leonard Bernstein szeretett emlékének dedikált. A szimfónia ebben a változatban, vagyis Pisar közreműködésével már sokfelé felhangzott a nagyvilágban.

MN: A zenehallgató nyilvánvalóan máshogy közelít az egyházzenéhez, s egyáltalán a vallási tematika megjelenéséhez, ha maga is vallásos, vagy ha épp hitetlen. De hogyan közelít a hittel élő előadó egy másik vallás - mégoly individuális - zenei megidézéséhez? Az ön esetében most: egy vallását gyakorló baptista a Kaddishhoz?

MA: Örülök ennek a kérdésnek. Igen, engem hívő keresztény családba helyezett a Jóisten, de gyerekkorom óta hihetetlenül érdekelt és izgatott a zsidóság, sőt mély érzelmi kötődést érzek az irányukban. Számomra az egész történetük egy megfejtendő kérdés. Egészen fiatalon, amikor New Yorkban, közelebbről Brooklynban laktam, a helyi ortodox zsidó társadalom élete körülöttem zajlott, s azt, ahogyan ők egyszerre elkülönülnek és közben nagyon is benne élnek a modern világban, végtelenül érdekesnek találtam. Ami pedig a felekezeti távolságot illeti: az "szövetség a keresztények számára is szent, s ha mást és másképpen várunk is mi, mint ők, azért Isten létének közös elfogadása erősen összekapcsol bennünket. Amúgy ha már ez felmerül, voltam én korábban is részese hasonló, a holokauszt emlékezetét megidéző különleges zenei eseménynek: 2009-ben, a Vasúttörténeti Parkban, ahol a theresienstadti koncentrációs tábor áldozatai előtt tisztelgett Verdi Requiemje. Volt ugyanis annak idején Theresienstadtban egy Rafael Schächter nevű karmester, aki titokban, éjjelente betanította a társainak ezt a művet, egyetlen pianínó kísérete mellett. Ezt a mondhatni földalatti produkciót idézte a 2009-es koncert, amelyet idén áprilisban New Yorkban, a filharmonikusoknak otthont adó Avery Fisher Hallban újra megismételhettünk.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.