Musical

Rómába vezet

Sondheim: Félúton a fórum felé

Zene

Plautus komédiáinak témáiból és figuráiból összegyúrni egy Broadway-musicalt: ez Stephen Sondheimre valló, merész ötlet.

Az amerikai zenés színház legnagyobb ma élő mestere, aki megteremtette a musical nem kommersz, de mégis szerethető válfaját, 1962-ben épp egy ilyen darabbal mutatkozott be a Broadway világában – mint zeneszerző, miután verselőként addigra már jókora ismertséget hozott neki a West Side Story. A túlhabzó musicalkomédiát (A Funny Thing Happened on the Way to the Forum) Budapesten korábban még nem játszották, ám két éve Szombathelyen létrejött egy előadás, amelynek alkotói, a rendező Réthly Attila, a fordító Hamvai Kornél és a koreográfus Kocsis Tamás most a Tháliában is lehetőséget kaptak a Félúton a fórum felé honosítására. S bár maga a helyszín nem ideális, a pillanat azért kedvező e vállalkozás számára, hiszen az utóbbi pár évben a hazai sondheimiánusok kicsiny, de lelkes szektája több sikeres pesti bemutatóval dúsította a mester eladdig gyér magyarországi recepcióját.

Jó eséllyel ilyen érdemet szerez most Réthly Attila dinamikus s a műfajt nem restellő rendezése is, noha a Thália közönsége mintha csak komótosan barátkozna a musical csöppet sem szentimentális, ám annál virgoncabb, a római komédiát és az amerikai varietéhumort elegyítő világával. Az előadás lendülete mindenesetre segít a közönségnek, s ebben a lendületben Hamvai rokonszenvesen invenciózus, a szellemességet nem csak hírből ismerő dalszövegeinek éppúgy komoly része van, mint a szereplők mindegyikét jócskán megmozgató, egy-egy lépéssel és figurával a Broadwayig vagy épp a Royal Albert Hallig visszautaló koreográfiának. S persze a szereplőknek, akik között egy kis szerepben még Molnár Piroska színpadi létezésének csodájával is találkozhatni!

A főszerep, azaz Servulus, a szabadságra vágyó és ezért minden kalamajkába belemászó rabszolga szerepe Vida Péteré, aki 51 százalékban okvetlenül jó választás. Megvan ugyanis a kellő svádája ehhez a nagy dumás alakhoz, a nézőkhöz intézett kiszólásokban is üdítően oldott (ez korábban már egy operaházi Frosch-szereplésekor is feltűnt), s tisztes igyekezettel énekel. Éppen csak a formátuma kisebb az elementárisan elragadó komikusszemélyiséget igénylő szerepnél, vagy legalábbis a nézőtér egyelőre nem észleli ilyennek. Így azután nem is emelkedik ki a kívánatos mértékben a mezőnyből, ami persze annál is kevésbé meglepő, hiszen gazdája, Szombathy Gyula egy hosszú és gegekben gazdag komikusi pálya magaslatán működve oldja meg a maga szerepét. 70 évesen Szombathy gyakorlatilag mindent tud a színpadi szórakoztatásról, a kívánt közönségreakció kiváltásáról, s ha van isten, úgy előbb-utóbb megtalálja majd a Napsugár fiúk egyik főszerepe.

A pánikra hajlamos főrabszolga, Hysterium alakítójaként Domokos Zsolt egyetemi hallgató jegyeztette meg velünk a nevét: rutin híján még érthetően felindulásból játszva, ám kényes szerepében így is ízlést bizonyítva. Hetvenkedő katonaként az előadás egyik húzóneve, Szabó Győző színművészetének mai állapotához képest egészen kielégítően teljesített, s mint púpos bordélytulajdonos az ugyancsak megingott képességű Pindroch Csaba is kihozta magából a legtöbbet. Csak épp ne énekeltek volna! Merthogy az éneklés számukra, s még egy-két további szereplő számára is, az elvárhatónál nagyobb kihívást jelentett, s ez a tény éppúgy árnyékot vetett itt-ott e sokérdemű produkcióra, mint Leszkovszki Albin helyenként vészhangszerelésnek ható alkalmi zenei verziója.

Thália Színház, június 13.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.