Musical

Rómába vezet

Sondheim: Félúton a fórum felé

Zene

Plautus komédiáinak témáiból és figuráiból összegyúrni egy Broadway-musicalt: ez Stephen Sondheimre valló, merész ötlet.

Az amerikai zenés színház legnagyobb ma élő mestere, aki megteremtette a musical nem kommersz, de mégis szerethető válfaját, 1962-ben épp egy ilyen darabbal mutatkozott be a Broadway világában – mint zeneszerző, miután verselőként addigra már jókora ismertséget hozott neki a West Side Story. A túlhabzó musicalkomédiát (A Funny Thing Happened on the Way to the Forum) Budapesten korábban még nem játszották, ám két éve Szombathelyen létrejött egy előadás, amelynek alkotói, a rendező Réthly Attila, a fordító Hamvai Kornél és a koreográfus Kocsis Tamás most a Tháliában is lehetőséget kaptak a Félúton a fórum felé honosítására. S bár maga a helyszín nem ideális, a pillanat azért kedvező e vállalkozás számára, hiszen az utóbbi pár évben a hazai sondheimiánusok kicsiny, de lelkes szektája több sikeres pesti bemutatóval dúsította a mester eladdig gyér magyarországi recepcióját.

Jó eséllyel ilyen érdemet szerez most Réthly Attila dinamikus s a műfajt nem restellő rendezése is, noha a Thália közönsége mintha csak komótosan barátkozna a musical csöppet sem szentimentális, ám annál virgoncabb, a római komédiát és az amerikai varietéhumort elegyítő világával. Az előadás lendülete mindenesetre segít a közönségnek, s ebben a lendületben Hamvai rokonszenvesen invenciózus, a szellemességet nem csak hírből ismerő dalszövegeinek éppúgy komoly része van, mint a szereplők mindegyikét jócskán megmozgató, egy-egy lépéssel és figurával a Broadwayig vagy épp a Royal Albert Hallig visszautaló koreográfiának. S persze a szereplőknek, akik között egy kis szerepben még Molnár Piroska színpadi létezésének csodájával is találkozhatni!

A főszerep, azaz Servulus, a szabadságra vágyó és ezért minden kalamajkába belemászó rabszolga szerepe Vida Péteré, aki 51 százalékban okvetlenül jó választás. Megvan ugyanis a kellő svádája ehhez a nagy dumás alakhoz, a nézőkhöz intézett kiszólásokban is üdítően oldott (ez korábban már egy operaházi Frosch-szereplésekor is feltűnt), s tisztes igyekezettel énekel. Éppen csak a formátuma kisebb az elementárisan elragadó komikusszemélyiséget igénylő szerepnél, vagy legalábbis a nézőtér egyelőre nem észleli ilyennek. Így azután nem is emelkedik ki a kívánatos mértékben a mezőnyből, ami persze annál is kevésbé meglepő, hiszen gazdája, Szombathy Gyula egy hosszú és gegekben gazdag komikusi pálya magaslatán működve oldja meg a maga szerepét. 70 évesen Szombathy gyakorlatilag mindent tud a színpadi szórakoztatásról, a kívánt közönségreakció kiváltásáról, s ha van isten, úgy előbb-utóbb megtalálja majd a Napsugár fiúk egyik főszerepe.

A pánikra hajlamos főrabszolga, Hysterium alakítójaként Domokos Zsolt egyetemi hallgató jegyeztette meg velünk a nevét: rutin híján még érthetően felindulásból játszva, ám kényes szerepében így is ízlést bizonyítva. Hetvenkedő katonaként az előadás egyik húzóneve, Szabó Győző színművészetének mai állapotához képest egészen kielégítően teljesített, s mint púpos bordélytulajdonos az ugyancsak megingott képességű Pindroch Csaba is kihozta magából a legtöbbet. Csak épp ne énekeltek volna! Merthogy az éneklés számukra, s még egy-két további szereplő számára is, az elvárhatónál nagyobb kihívást jelentett, s ez a tény éppúgy árnyékot vetett itt-ott e sokérdemű produkcióra, mint Leszkovszki Albin helyenként vészhangszerelésnek ható alkalmi zenei verziója.

Thália Színház, június 13.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”