United Colours of Sound – 30. A színskála hangjai

Színorgia, avagy a szivárvány árnyalatai a Depeche Mode, Jimi Hendrix, a Cream, a Calexico, az R.E.M., Neil Young, Blixa Bargeld, Roni Size, a Sexepil, Jeff Buckley, Inara George, az Echo & The Bunnymen, a Visage, Howlin’ Wolf, Donovan, a Psychedelic Furs és a Booker T. & The M.G.’s dalaiban.

Donovan: Colours

Szerelem, színekben elmesélve. A lány haja sárga (értsd: szőke), az ég kék, a fű (vagyis a szárba szökkenő gabona) zöld, a legszebb időszak pedig a reggel, az együtt ébredés. Szeretni és szeretve lenni, ez maga a szabadság. A 21 éves Donovan ábrándos dala 1965-ben talált telibe mindenkit, aki volt már szerelmes vagy elképzelte, milyen érzés lehet az. Ötven éve éppen. Az akkori szerelmesek megöregedtek, a Colours örökké romlatlanul fiatal marad.

Még több szín: Echo & Bunnymen: All My Colours; Ice-T: Colors; Nina Hagen: Du hast den Farbfilm vergessen; Burning Spear: Red, Gold and Green; Der Plan: Rot grün tot.

Színes zenekarok, előadók: Living Colour, Ocean Colour Scene, Alle Farben.

Howlin’ Wolf: Little Red Rooster

Életkép a baromfiudvarból. Felkel a nap, de a kis vörös kakas nem jelzi: lusta kukorékolni. Csak a kutyák ugatnak. Mihaszna jószág – de ha eltűnik, mégis hiányzik.

A kis vörös kakas több mint ötven éve járkál peckesen, zenészek újabb és újabb nemzedékei tartják életben. Elsőként Howlin’ Wolf vette lemezre 1961-ben. Gitározik és énekel rajta, a bőgő pedig Willie Dixon, a szerző kezében. Aki majd csak nyolc – a Rolling Stones Nr. 1-et érő verziójához képest pedig öt – évvel később, 1969-ben készíti el a sajátját. Klasszikus blues- és Stones-szám lévén magyarra a Hobo Blues Band ültette át: az 1985-ös Esztrád albumon állathangok utánzásával hozza a baromfiudvar atmoszféráját, de erősen hangsúlyozza a kakaslét erotikus oldalát is, már ami a tyúkok lerendezését illeti.

Még több vörösség: Nick Cave: Red Right Hand; Peter Gabriel: Red Rain; Kontroll Csoport: Egy kis piros bombázó.

Zenekarok vörösben: Red Hot Chili Peppers, Rotfront, Red Lorry Yellow Lorry, Redskins, Red Crayola.

Booker T & The M.G.’s: Green Onions

Baromfiudvar után kiskert, ahol megterem, ami kell, például a zöldhagyma. Ördög tudja, miért pont ezt a címet kapta, csak annyi biztos, hogy Booker T. vetése beérett, a termés elsőrangú, s remélhetőleg a konyhára is hozott rendesen.

Booker T. Jones a memphisi Stax Records, az egyik legfontosabb soul- és r&b-kiadó házi zenekarát vezette, ez volt az M.G.’s. A rövidítés vagy egy akkortájt menő sportkocsira utalt, vagy azt jelentette, hogy Memphis Group, vagy mindkettőt, mindegy. Lényeg, hogy tökéletes zenei témára és hangzásra találtak. A Green Onions 1962-ben jelent meg kislemezen, a korszak instrumentális örökzöldjeinek egyike.

A blog indításakor azt gondoltam, csak szöveges számok lesznek benne. Aztán rájöttem, fölöslegesen kötném meg a kezem a kínálat korlátozásával. Így hát – hogy a Booker T. által is használt Hammond-orgonánál maradjunk – bekerült a Green Onionshoz hasonló kvalitású Organ Grinder’s Swing Jimmy Smith és a Ghetto Organ Jackie Mittoo repertoárjából. Nélkülük hézagos volna a hangszerekről szóló dalok csoportja, ahogy a zöldhagymának is itt a helye, a színek között.

Még több zöldség: Suzanne Vega: Institution Green; Koncz Zsuzsa: Zöld szemem kék; Kex: Zöld-sárga.

Zenekarok zöldben: Les Negresses Vertes, Green Day, Green On Red.

Jimi Hendrix: Purple Haze

Bíborköd borul az agyra, minden másnak látszik, mint azelőtt, magad sem érted, miért, de furán viselkedsz, nem tudod, fölfelé kóvályogsz vagy lefelé, boldogságban úszol vagy nyomorultul érzed magad – ezt a bódultságot zenésíti meg soha nem látott-hallott gitározás és effektezés közepette Jimi Hendrix. A Purple Haze volt a második kislemeze (az elsőt, a Hey Joe-t lásd a féltékenység-dalok között), s ezzel indult első albuma (Are You Experienced?, 1967). Új fejezetet nyitott a rocktörténetben, úgy fejbe kólintotta hallgatóit, mint amilyen szédültnek mondja önmagát a szám narrátoraként: „Bocs, hogy az eget csókolom.”

A Purple Haze kétféle értelmezést kínál. A dalszöveg egy boszorkányos hatással bíró lányban jelöli meg a bódultság okát, de simán beleférhet a drog is. A szerelem sajátos drogként (lásd még Bryan Ferry: Love Is The Drug) eltéríti a normálistól a tudatállapotot, ha másként is, mint a kábítószer. Hendrix ezt a szót nem ejti ki (s annak sincs nyoma, hogy ismerte-e a bíborszíne miatt a Purple Haze-nek nevezett cannabisfajtát), de az élmény, amelyről énekel és amit nyújt, pszichedelikus. (S éppen mert csak úgy hat, mintha, de nem beszél egyértelműen róla, nem a marihuánás dalok közé soroltam, hanem ide, a színesekhez.)

Még több bíborság: Eminem: Purple Pills; Jimmy Smith: Deep Purple; Prince: Purple Rain.

Zenekar bíborban: Deep Purple.

Cream: White Room

Fehér szoba fekete függönnyel a pályaudvarnál, fekete tetős házak, sohasem süt ki a nap. Hervasztó környezet odakint, önfeledt együttlét a fehér szobában, a lány sötét szemében felcsillanó holdsugarakon vágtató ezüstlovakkal és – két versszakkal később – ugyanitt, a lány sötét szemében burjánzó dzsungel ugrásra kész tigriseivel. De az érzéki gyönyör csak ideiglenes, a lányt kötéllel sem lehet a pályaudvarnál tartani, röpíti messzire a dízel, az ablakoknak meg csak a búcsúfunkció marad. Magány, sötétség, még az árnyak is elszaladnak önmaguk elől.

A White Room nyitotta a Cream 1968-as dupla albumát (Wheels of Fire), majd kislemezen jelent meg. A basszusos, Jack Bruce énekelte (és írta a trió negyedik tagjának számító költő-szövegíróval, Pete Brownnal), de sikerében alighanem Eric Clapton gitározása játszotta a főszerepet: a korszak emblematikus hangjait teremtette meg, ahogyan wah-wah pedálját beszéltette.

Még több fehérség: Procol Harum: Whiter Shade of Pale; Wild Cherry: Play The Funky Music White Boy; DAF: Die Götter sind weiss; Tubes: White Punks On Dope; Clash: White Riot.

Zenekarok fehérben: White Stripes, Matt Bianco.

Neil Young: Heart Of Gold

Furcsa azt hallani Neil Youngtól, hogy öregszik, miközben a BBC felvételén láthatjuk, milyen fiatal. 1971-ben vagyunk, 26 éves. Fiatal a hangja, az arca, a mozgása, de kétségtelenül azt énekli, hogy öregszik – tán mert a szüntelen és eredménytelen keresés közepette úgy érzi, a múló idővel együtt vénül, s közben semmire sem jut. Vágya lírai: egy arany szívet szeretne találni, azt keresi, kutatja.

Hogy végül meglelte-e, s ha igen, mikor, hol, kinél, más kérdés – a dallamát mindenesetre megtalálta. A Heart Of Goldot 1971-es koncertjein kezdte játszani (zongorás változatban is), majd 1972-ben a Harvest albumon és kislemezen jelentette meg. Neil Youngnak a legtöbb kritikus szívében biztos helye van, de ez a szám ráadásul az amerikai slágerlista csúcsát is elérte. Addig még soha nem járt ott, tudtommal azóta sem. (Legutóbb a drogos dalok második részében szerepelt ebben a blogban, ráklikkelni följebb, Hendrixnél lehet.)

Még több aranyosság: Stranglers: Golden Brown; Beatles: Golden Slumbers; Dire Straits: Love Over Gold.

Zenekarok, előadók aranyban: Goldie, Goldfrapp, Golden Earring.

Visage: Fade To Grey

Jön majd egy összeállítás vonatos dalokról, ahhoz váltunk most jegyet elővételben. A peron az elválás színhelye a White Roomban („akkora bánatba sétáltam bele a pályaudvaron”), a Fade To Greyben pedig a félelemé („egy férfi a magányos peronon, mellette bőrönd, egy szempár figyel hidegen és némán”). Nincs konkrét történet, csak sejtelmes hangulat – eltűnünk, ködbe olvadunk, szürkévé halványulunk.

Érdekes, hogy épp az elszürkülésből lett az egyik fő slágere az újromantikus irányzatnak, amely szinte kötelezővé tette az extravaganciát, a feltűnő színek, formák, sminkek, frizurák és ruhák viseletét. Az exhibicionizmus kultuszát éltető színtér egyik kulcsfigurája, Steve Strange nemcsak a Duran Duran, a Spandau Ballett és a Culture Club első fellépéseinek helyet adó londoni klub, a Blitz alapítója és vezetője volt, hanem a Visage énekese is. Legnagyobb sikere, a Fade To Grey a brit listán csak a 8. helyig jutott 1980-ban, de a kontinens több országában Nr. 1 lett, amihez bizonyára hozzájárult az angol szöveg szexisen suttogott francia fordítása is.

Steve Strange 2015 februárjában hunyt el, 55 évesen. A szürke ötven árnyalatának napjaiban a Fade To Greyjel emlékezhetünk rá.

Még több szürkeség: Madness: Grey Day; Cure: All Cats Are Grey; Rolling Stones: Blue Turns To Grey.

(Nevében szürke zenekar nem jut eszembe.)

Psychedelic Furs: Pretty In Pink

A legveszélyesebb szín. Aki rózsaszínbe öltözik, jobb, ha lelkileg is felkészül. Megnézhetik, kiröhöghetik, beszólhatnak neki. Persze van, akinek jól áll. „Hát nem csinos rózsaszínben?” – szól a refrén, és Richard Butler hangjában mintha gúny és együttérzés is lenne. Gúny, ahogyan a pasik kibeszélik a lányt a háta mögött (a tőle kapott leveleiért), és együttérzés amiatt, ahogyan beszélnek róla: „Az, amelyik váltig állítja, hogy ő volt az első a sorban, annak jut eszébe utoljára a lány neve.”

A Pretty In Pink 1981-ben jelent meg kislemezen és a Psychedelic Furs második albumán (Talk Talk Talk). Nem robbantott bankot, de annyi feltétlen volt benne, hogy a zenekart kiemelje a brit posztpunkmezőny sűrűjéből. Öt évvel később pedig megtöbbszöröződött a siker: Howard Deutch amerikai rendező Pretty In Pink (a magyar forgalmazásban: Álmodj rózsaszínt) című tinifilmje címadó dalaként már befért a top 20-ba. A filmzenéhez újra felvették, az eredetinél kevésbé nyers verzióban. A filmjelenetekből összevágott klipben természetesen ez szól.

Még több pinkség: Edith Piaf: La vie en rose; Wire: Pink Flag; Carl Perkins: Pink Pedal Pushers.

Zenekarok, előadók rózsaszínben: Pink Floyd, Pink Military, Legendary Pink Dots; P!nk.

Depeche Mode: Black Celebration

A Depeche Mode csilingelő szintipoppal startolt 1981-ben, majd az idő múlásával egyre sötétebb árnyalatot öltött a zenéje. E folyamat diadalmas állomása az 1986-os Black Celebration album és címadó dala. „Csapjunk egy fekete ünnepet ma éjjel! Ünnepeljük meg a tényt, hogy megláttuk a visszáját egy újabb fekete napnak” – javasolja David Gahan a partnerének, akinek optimista tekintetét paradicsomi élményként éli meg, s akiben csodálja a folytatásra való képességet, miközben ő maga azt érzi, hogy „minden reménynek vége”. De az ölelés vigaszt és felejtést nyújt – ez ad okot az ünneplésre, feketében.

A turnéfilm fenti részletéből is érzékelhető, hogy a Black Celebration a népszerűség csúcsára vitte a Depeche Mode-ot, közönsége boldogan ugrott fejest a feketeség tengerébe. Emlékszem, amikor először látogattak Budapestre, rajongóik ostrom alá vették a zenekar szállodáját, csizmától szempilláig fekete ünnephez öltözve, a Dressed In Black, az album utolsó előtti számának megfelelően.

Még több feketeség: Rolling Stones: Paint It Black; James Brown: Say It Loud I’m Black And I’m Proud; Santana: Black Magic Woman; Björk: Black Lake stb., simán kijönne egy egész fekete poszt.

Zenekarok, előadók feketében: Black Uhuru, Black Sabbath, Black Eyed Peas, Black, Fekete Vonat.

Echo & The Bunnymen: Turquoise Days

Turquoise Days: The Weird World of Echo & the Bunnymen – ezzel a címmel írta meg Chris Adams a zenekar történetét 2002-ben. A brit posztpunk egyik alapzenekara repertoárjának kulcsdarabjai közé tartozó Turquoise Days 1981-ben jelent meg a Heaven Up Here album utolsó előtti számaként.

Az, hogy a könyv írója épp ebbe sűrítette bele a Bunnymen bizarr világát, jelez valamit. „A gondolat megjelenésének pillanatában elillan a pánik” – indítja a dalt Ian McCulloch, s így fejezi be: „Ha problémád van, gyere át, azt hiszem, tudom, mit mondjak.” A refrénben pedig ezt énekli: „Némi hitet viszünk a bíborvörös éjszakákba, vitorlát bontunk a türkiznapokban.” Fellengzősen hangzik ez (pláne hogy van még a dalszövegben dicsőség, tisztesség, szerelem, háború, élet, éhség, lázadás, szenvedés, pisztoly, isten, tudás és ima is), de optimizmust sugall. A türkiz ilyen szín.

Még több türkiz: Incredible String Band: Turquoise Blue; Jimmy Smith: Turquoise; Donovan: Turquoise.

Zenekar türkizben: Turquoise Days.

Sexepil: Igazi zöld és igazi kék

A türkiz lehet kék is, zöld is. Ugyanazt az árnyalatot én kéknek látom, te zöldnek, természetes fényben kék, lámpafénynél zöld, ma kék, holnap zöld. Mindkettő igazi. Zöld és kék.

Mint a Sexepil száma. Hosszú évek után most hallottam újra, és jó érzéssel iktatom ide, a Bunnymen és az R.E.M. közé. Itt a helye, nem lóg ki. A koncertfelvétel hangja nem olyan tiszta, mint a lemezé (Egyesült Álmok, 1988), de sebaj, így is kisebbfajta csoda, hogy egyáltalán elő lehet bányászni egy több mint 25 éves videót.

A szám keletkezéstörténetét Poós Zoltán írta meg Táskarádió – 50 év, ötven magyar sláger című könyvében. Dióhéjban: Madonna 1986-ban az 50-es, 60-as évek lánycsapataira kacsintott True Blue című dalával. Erre reflektálva mutatta meg a Sexepil dalszövegeit író és éneklő Hegyi Zoltán, hogy szerinte milyen az igazi zöld és az igazi kék.

Még több kékség: Kate Bush: Symphony in Blue (lásd itt); Crosby Stills & Nash: Suite: Judy Blue Eyes (lásd itt); Velvet Underground: Pale Blue Eyes; Curtis Mayfield: We People Who Are Darker Than Blue; Adriano Celentano: Azzurro; R.E.M.: Blue – kék dalokból is lazán kitelne egy egész bejegyzés.

Zenekarok kékben: Blue Aeroplanes, Blue Nile, Blue Öyster Cult.

R.E.M.: Orange Crush

Szinte most volt, épp 25 éve, 1988-ban, hogy az R.E.M. megtette a nagy lépést, független kiadótól multihoz szerződött, alternatív árnyalatokkal gazdagítva a fősodor színeit. A váltás első produktuma egyszerre volt zöld és narancs: az album címe Green, dizájnja narancsba hajló. Mintha lombkoronán át néznénk a narancsszín ég felé.

A borító szimbolikáját a B oldalt nyitó Orange Crush magyarázza – főleg miután a rejtélyes dalszövegek írására hajlamos Michael Stipe egy interjúban elárulta, hogy a szám címe a vietnami háborúban használt lombirtó szerre, az Agent Orange-ra utalt, s hogy a dal főhősét besorozták. Ez segít értelmezni a refrén sorait is: „A szabad világ ügynökei vagyunk. Kiszórakoztam magam otthon, most itt az idő, hogy a lelkiismereteteket szolgáljam a tengeren túl…” S ugyanez indokolja a zene szövete alá bújtatott, alig hallható prózai betéthez kevert propellerzajt, aminek pergő ritmusát a dob veszi át.

A többit nem látjuk, nem halljuk, de sejthetjük: jön a vidám fantázianevű vegyszer, eltűnik a dzsungel átláthatatlanul sűrű, zöld tetőzete, hogy a földi harcosok nehezebben rejtőzhessenek el az égből támadók elől.

Még több narancsvidék: Kampec Dolores: Narancsország; Doors: Orange County Suite; Cocteau Twins: Orange Appled; Nat King Cole: Orange Colored Sky; Erykah Badu: Orange Moon.

Zenekarok narancsban: Agent Orange, Orange Juice.

Calexico: Two Silver Trees

Ugrás előre az időben. Húsz évvel az Orange Crush zöld levelei után két ezüst fa pusztulása körvonalazódik a Calexico dalában: „Elfonnyadó virágok, agyonvágott gyökerek, felszín alatti, szennyezett vizek halála a két ezüst fa aljánál…” Nem merném állítani, hogy ezzel teljes egészében dekódoltam a kódfejtést, telefonlehallgatást, hamis személyazonosságot és földalatti forrásokat is emlegető dalszöveget, de hát nem kell mindent érteni. Elég az is, ahogy a Calexico szól. Híven a zenekar nevében rejlő földrajzi utaláshoz Kalifornia és Mexikó érintkezéséről, az amerikai alt.country vidékéről, finom latinos, mexes ízekkel.

A Two Silver Trees a zenekar hatodik albumán jelent meg (Carried To Dust, 2008), s egy évvel később hallhattuk a Sziget világzenei színpadán is.

Még több ezüstösség: Rolling Stones: You Got The Silver és Silver Train; U2: Silver And Gold.

Zenekar ezüstben: Silver Jews.

Jeff Buckley: Lilac Wine

Most kicsit csalok, megengedem magamnak. A Lilac Wine helye az italos dalok vagy a szerelemről szólók között lett volna, de elkerülte a figyelmem. Kénytelen vagyok hát becsempészni a színek közé, ha már a lilac egyik jelentése halványlila. Orgonalila. Itt ez utóbbiról, a növényről, pontosabban az orgonából készült borról van szó – még pontosabban a szerelmi bánatról, amit az orgonabor kábulata enyhít: „Az orgonabor édes és mámorító, mint a szerelmem… A szívemet is belefőztem… Többet iszom, mint kéne, mert ez visszahoz téged…”

Jeff Buckley egyetlen albumot készített életében (Grace, 1994), a Lilac Wine ezen kapott helyet. A fenti koncertfelvételen Fred „Sonic” Smithnek dedikálja (Patti Smith férje 1994 novemberében hunyt el), s azt mondja, gyönyörű dal következik, „bárcsak én írtam volna”.

A Lilac Wine James Shelton 1950-es szerzeménye. Eredetileg egy musicalben hangzott el, elsőként 1953-ban Eartha Kitt énekelte lemezre. Nina Simone 1966-ban zongorakísérettel vette fel. Jeff Buckley abban az évben született. S miközben második albumán dolgozott, egy esti fürdés során, 1997 májusában belefulladt a Mississippi egyik holtágába. Ilyen dalok maradtak utána.

Még egy lilaság: Erroll Garner: Jeannine (I Dream Of Lilac Time).

Zenekar lilában: The Lilac Time.

Inara George: Yellow Light

Maradjunk még pár percig az orgonabor és a múló szerelem hangulatában, csak tekerjünk előre tíz évvel, közeledve a mához. Eleni Mandell Afternoon című 2004-es albumát a Yellow Light zárta. Tőle nem találtam ideágyazható felvételt, de semmi vész, segít a barátnője, Inara George. Újabb előretekerés, megint majdnem tíz évvel: 2013 októberében, ezen a különleges erdei színpadon, a Topanga Canyonban lévő Theatricum Botanicumban rendeztek egy estet Eleni Mandell tiszteletére. Mások énekelték a dalait, de a fináléra beszállt ő is. Itt adta elő Eleni gitárján Inara a Yellow Lightot.

A dalszöveg dramatikája Paul Simon dalát, az April Come-ot juttathatja eszünkbe, itt is az idő változásával hűl ki a forró szerelem. Paul Simonnál őszre hidegül el a lány, itt az aranysárga napsütést felváltó délutáni hűvös hozza a férfi elhidegülését. (Hű olvasóim innen emlékezhetnek Inara George-ra.)

Még több sárgaság: Elton John: Goodbye Yellow Brick Road; Goldfrapp: Yellow Halo; Beatles: Yellow Submarine.

Zenekarok, előadók sárgában: Yellow Magic Orchestra, Yello, Yellowman.

Blixa Bargeld & Teho Teardo: Crimson & Clover

A kaliforniai botanikus kert színpadáról egy moszkvai klubba: 2014 márciusában itt rögzítették Blixa Bargeld és Teho Teardo fellépését. A Trafót is érintő turnéjuk ráadásaként adták elő ezt az érzelmes dalt. A Crimson & Clover a Tommy James & The Shondells.

Nr. 1 slágere volt 1968–69 fordulóján. A crimson karmazsin- vagy bíborvöröst jelent, a clover lóherét, együtt pedig crimson clover = bíbor lóhere. Mindennek leginkább az az értelme, hogy a vágyva vágyott lányra utaló love her, a clover és az over and over összecseng a sorok végén.

Blixa Bargeld és a videón nem látszó olasz muzsikus második közös lemeze, a 2014-es Spring záródala volt a Crimson & Clover. Előadásukban, nem utolsósorban Martina Bertoni csellója miatt egészen olyan, mintha egy eddig ismeretlen Velvet Underground-számot bányásztak volna elő az archívumból. Nem véletlenül érezhetjük ezt: Lou Reed ugyanerre az akkordmenetre építette a Sweet Jane-t (ellenőrizhető itt, a Cowboy Junkies előadásában).

Még több karmazsinvörös: Animal Collective: Crimson; Marc Bolan: Crimson Moon.

Egy karmazsin zenekar: King Crimson.

Roni Size / Reprazent: Brown Paper Bag

Lépdelj a barna papírból készült ritmusra, más típusú hangok jönnek elő, mind nagyobb és keményebb ritmusok, új konfigurációk, új riffek, új struktúrák, feszesen becsomagolva… barna papírzacskóba – nagyjából erről szól a szám 4,5 perces koncertváltozatában a rap. Magáról a zenéről tehát, arról, hogy egészen másként rakják össze, rá sem ismersz a régi elemekre. Új formák születnek. New Forms – ezzel az albummal debütált 1997-ben Roni Size és együttese, a Reprazent, rajta a kislemezen is kihozott Brown Paper Bag kilencperces instrumentális változata.

Több mint 15 éves, de ma is frissnek hat – alighanem mert már születése pillanatában túlmutatott a drum & bass stílusán, aminek egyik alapműveként támadta meg hallgatóját darabokra tört elektronikus ritmusaival és a bőgő csúsztatott hangjaival.

Barna papírzacskó ritmus – szinesztézia a 20. század végéről.

Még több barnaság: Palais Schaumburg: Deutschland kommt gebräunt zurück; Pogues: A Pair of Brown Eyes; Rolling Stones: Brown Sugar.

Barna urak mikrofonnal: James Brown, Arthur Brown, Ian Brown, Jackson Browne.

Legutóbb: Szén, sztrájk és szív(ás) – 29. Bányászélet

Legközelebb: Zeneipar

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.