Döntött az NVB: nem szavazhatunk az eutanáziáról

  • narancs.hu
  • 2024. február 1.

Belpol

Négyen támogatták a népszavazási kezdeményezést, nyolcan nem.

8:4 arányban elutasította a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) az aktív eutanáziáról szóló két népszavazási kérdés hitelesítését – tudósított a Telex

Az NVB csütörtöki ülésén a gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő Karsai Dániel testvére, Karsai Péter által benyújtott kérdésekről döntött.

A kezdeményező azt szerette volna elérni, hogy aki a testvéréhez hasonlóan gyógyíthatatlan betegségben szenved, amely megfosztja emberi méltóságától, annak legyen lehetősége arra, hogy Magyarországon fejezze be az életét.

A benyújtott kérdések:

Akarja-e Ön, hogy az Országgyűlés úgy módosítsa a Büntető Törvénykönyv öngyilkosságban közreműködést bűncselekménnyé nyilvánító szabályát, hogy az ne vonatkozzon azon teljes cselekvőképességgel rendelkező személyeknek nyújtott segítségre, akik gyógyíthatatlan, számukra elviselhetetlen mértékű fizikai vagy mentális szenvedést okozó és emiatt az emberi méltósággal összeegyeztethetetlen, halálos betegségben szenvednek és állapotukban nem várható javulás?

Akarja-e Ön, hogy az Országgyűlés úgy módosítsa a Büntető Törvénykönyv öngyilkosságban közreműködést bűncselekménnyé nyilvánító szabályát, hogy az ne vonatkozzon azon teljes cselekvőképességgel rendelkező személyeknek nyújtott segítségre, akik fizikai állapotuk okán az emberi méltósággal összeegyeztethetetlen, a javulás lehetősége nélküli helyzetben vannak?

Karsai Dániel alkotmányjogász tervezte, hogy jelen lesz az ülésen, de egy orvosi beavatkozás miatt végül nem tudott ott lenni. A Momentum kora délutánra demonstrációt szervezett a Nemzeti Választási Iroda épületéhez. Az ülésen részt vett Bedő Dávid és Tompos Márton országgyűlési képviselők (Momentum) és Szabó Tímea, a Párbeszéd-Zöldek frakcióvezetője. 

A döntés előtt Karsai Péter többek között arról beszélt, hogy a testvére által indított társadalmi vitában megmutatkozott, hogy az emberek véleményt nyilvánítanának az eutanáziáról, és Orbán Viktor miniszterelnök is így beszélt a kérdésről decemberben, a kormányinfón.

Sasvári Róbert, az NVB elnöke azt javasolta, mindkét kérdést utasítsa el a bizottság. Emlékeztetett, hogy a kérdések nem eutanáziát említenek, és itt az asszisztált gyilkosság büntethetőségéről van szó. Az Alkotmánybíróság korábbi döntésére hivatkozott, mondván, a saját haláláról mindenki dönthet, a magyar jog nem bünteti az öngyilkosságot, a gyilkosságban való részvételt azonban igen. Ha a két kérdésre a többség igennel válaszolna, az Országgyűlésnek az Alaptörvénnyel ellentétes jogszabályt kellene alkotnia. 

Ezzel az érveléssel nem minden tag értett egyet, majdnem egy órán át vitáztak. Akik a kérdések hitelesítése mellett voltak, azt mondták, az emberi méltóság alkotmányos védelmét sérti, ha az ember nem dönthet arról, hogy véget vessen saját szenvedésének. A szavazásnál a kérdéseket támogató tagok kisebbségben voltak. 

Az NVB határozata ellen 15 napon belül lehet felülvizsgálati kérelmet benyújtani a Kúriához, ott 90 napon belül határoznak arról, hogy helybenhagyják a választási bizottság döntését, vagy megváltoztatják. 

Karsai Dániel a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságán indított pert annak érdekében, hogy méltósággal fejezhesse be az életét, és ezt tegyék lehetővé a jogszabályok Magyarországon. Ez az eljárás még tart.

Az eutanázia ügye azóta többször is szóba került:

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.