„Egy 16-17 éves gyereknek is egyértelmű, hogy a kormány mellébeszél”

Belpol

A státusztörvény és a pedagógusok teljesítményértékelési rendszere nemcsak a tanárokat, de a diákokat és a szülőket is érinti. Miklós Györggyel, a Szülői Hang Közösség képviselőjével beszélgettünk a törvénymódosítás hatásairól.

magyarnarancs.hu: A Belügyminisztérium által március elején közétett, státusztörvényként vagy bosszútörvényként elhíresült jogszabálytervezettel kapcsolatban elsősorban a pedagógusok jogait csorbító intézkedéseket szokták kiemelni. Szülői szemmel mik a legaggasztóbb pontjai a törvényjavaslatnak?

Miklós György: A státusztörvény a közoktatás minden szereplőjét érinti, így a szülőket is, van olyan javaslat, amivel közvetlenül szülői jogot vesznek el. Fegyelmi ügyekben például a jövőben nem a tantestület döntene, hanem egy háromtagú – az igazgatóból, valamint a tankerület és a tantestület delegáltjából álló – bizottság, amin belül könnyen le lehet szavazni a nevelőtestületet, a szülők fellebbezési jogát pedig elvennék. Problémás esetben tehát egyszerűbb lesz kirúgni a gyerekeket. Ez egy nagyon konkrét szülői jogsérelem, de a javaslatban foglaltak közvetett módon mindenkit érintenek.

Az egész törvénytervezet azt a szemléletet tükrözi, hogy nem a valódi problémákat – elsősorban a tanárhiányt – akarja kezelni a kormány, hanem egy alárendelt szerepbe próbálja kényszeríteni a pedagógusokat.

Áthelyezhetik a tanárokat, átképzésre kényszeríthetik őket, pluszmunkát is könnyebben végeztethetnek velük, és akár egyetemistákat is alkalmazhatnak az iskolákban, akiknek még nincs meg a diplomájuk. Ez mind csak tűzoltás a kormány részéről, amivel hosszútávon elrettentik azokat, akik a pedagóguspályát választanák. Arról nem is beszélve, hogy több ezer pedagógus hagyhatja el a pályát pusztán emiatt a törvény miatt.

magyarnarancs.hu: A Belügyminisztérium márciusban „véleményezésre” adta közre a tervezet jogi dokumentumait. Akkor a Szülői Hang azt javasolta a szülőknek, hogy egy egységes levél elküldésével fejezzék ki a tiltakozásukat. Milyen visszhangra talált ez a kezdeményezés?

MGY: Szervezetileg és egyénileg is többen elküldték a levelet a minisztériumnak, de nem érkezett válasz, nem látunk érdemi szakmai egyeztetést. Minden lehetőséget magragadunk, hogy kifejezzük az aggodalmainkat, ezért a Belügyminisztérium felhívására is részt vettünk a véleményezésben, de ez valójában egy bohózat volt. Mindent megtettek annak érdekében, hogy ne legyen mód valódi egyeztetésre. A státusztörvény is száz oldal fölött van, a köznevelési törvény módosítása is jó hosszú iromány, ehhez képest nyolc napot adtak a véleményezésre. Mi eltöltöttünk néhány éjszakai órát vele és elolvastuk a módosításokat, de egy átlag szülő nem tudja ilyen módon értelmezni a közzétett javaslatot.

A mai napig nincs olyan kormányzati dokumentum, amiben közérthetően leírnák, mi változik a státusztörvénnyel.

magyarnarancs.hu: A vélemény ilyen módon történő kifejezésén túl a szülőket képviselő szervezetként hogyan tudják támogatni a pedagógusok tiltakozását?

MGY: Most a tájékoztatást tartjuk a legfontosabb feladatunknak. A sajtó is foglalkozik a státusztörvénnyel és tüntetések is voltak, de a szülők jelentős része még nem látja át, hogy mi történik. Vannak olyan szülők, akik ezeknek a javaslatoknak egy részét rövidtávon még helyesnek is tarhatják. A közoktatásban azonban hosszútávon kell gondolkodni, mivel minden változás évek vagy évtizedek alatt érik csak be. Ezt a gondolkodásmódot próbáljuk terjeszteni. A státusztörvény egyértelműen álmegoldásokat tartalmaz, és leginkább arra alkalmas, hogy bűnbakokat mutasson fel és megbélyegezze a tanárokat. A közoktatás működését kevésbé átlátó szülők részéről nagyon gyakori az a hozzáállás, hogy az érzékelt problémákért a pedagógusokat hibáztatják. A státusztörvény erre a szülői gondolkodásra játszik rá. Ráadásul a pedagógusok teljesítményértékeléséhez is ez a törvény teremti meg az alapot, ami mindenképpen kijelöli a – legalábbis a tantestület többi tagjához képest – gyengébben teljesítő pedagógusokat. Ezek az információk persze el fognak jutni a szülőkhöz, így pedig tudható lesz, hogy ki az a néhány pedagógus, akit hibáztatni kell. A kormány ezzel elhárítja a saját felelősségét a rendszerszintű problémákkal kapcsolatban. 

Miklós György, a Szülői Hang Közösség alapítója

 
Miklós György, a Szülői Hang Közösség alapítója
Fotó: Sióréti Gábor

magyarnarancs.hu: A Szülői Hang több cikke is foglalkozott azzal, hogy hogyan érinti a diákokat a pedagógusok teljesítményértékelési rendszere. Miként rendezné át az iskolán belüli viszonyokat ennek bevezetése?

MGY: Ha a teljesítményértékelést ebben a formájában bevezetik, annak működése nagyban függ majd az igazgató személyétől. Még most is vannak szakmai alapon működő, a pedagógusközösséggel jó kapcsolatot ápoló igazgatók, de ez kisebb réteg. Sok olyan igazgató van, akit felülről, mindenféle kapcsolatok által neveztek ki. Ott, ahol jó szakmai igazgató van, ezt a rendszert megpróbálják majd összehangolni a pedagógusokkal, a hátrányain megpróbálnak enyhíteni. Ahol azonban nincs ilyen kapcsolat és nincs meg a bizalom, ott fordítva fog elsülni a dolog, egy ilyen bürokratikus rendszereben ugyanis nem az a fontos, hogy mi jó a gyerekeknek, hanem hogy mi van a papíron, és mit lehet könnyebben ledokumentálni. Így a látszattevékenységek kapnak igazán nagy hangsúlyt és nem a valódi pedagógiai munka.

A pedagógia közösségi tevékenyég, a pedagógusközösségeknek együttesen kellene jó teljesítményt nyújtaniuk, ez a rendszer azonban éppen az egyéni értékelésre alapul.

magyarnarancs.hu: Felmerült, hogy bizonyos esetekben akár a tanévévet is meghosszabbíthatnák, akár iskolai, akár országos szinten. Az ebből fakadó bizonytalanság a szülőket terhelné. Reálisnak tűnik egy ilyen intézkedés alkalmazása?

MGY: Ezzel kapcsolatban azt hiszem, hogy elsősorban fenyegetésről van szó. A nagy probléma a törvénycsomaggal, hogy nincs valós kommunikáció róla, így ezt a javaslatot sem indokolta a kormány. A tanársztrájkokkal kapcsolatban is felmerült, hogy az elmaradt órákat, akár a nyáriszünet rovására is, de pótolni kell, a törvény ezt a fenyegetést alapozza most meg. Eddig arra volt törvényi lehetőség, hogy szombati tanítást rendeljenek el, amennyiben a tananyag nem adható át más módon, de ezt a sztrájkok után sem nagyon rendelték el, csak ijesztgetették vele a szülőket, a diákokat és a tanárokat. A kormányzat valószínűleg rájött, törvényt kell módosítania ahhoz, hogy hatásosabban tudjon fenyegetni. A státusztörvényben sok rendelkezés elsősorban a fenyegetőzést szolgálja, és a fenyegetések sajnos akkor is működhetnek, ha ténylegesen csak ritkán váltják be azokat.

magyarnarancs.hu: A pedagógus-szakszervezetek több alkalommal is tárgyaltak már Maruzsa Zoltánnal, aminek következtében bizonyos pontokon enyhítettek a törvényjavaslaton. Ezeken az egyeztetéseken meg tudnak jelenni a szülők meglátásai?

MGY: Tartjuk a kapcsolatot a szakszervezetekkel, részben a Civil Közoktatási Platform keretein belül, illetve a szakszervezetek is látták azokat az anyagokat, amiket a Szülői Hang készített, a szülők szempontjait ők is képviselik. Ugyanakkor az is látszik, hogy a szakszervezetek lehetőségei is korlátozottak. Némi engedményt tett a kormány, de ezek összességében nem jelentősek, az alapproblémák megmaradtak.

magyarnarancs.hu: A státusztörvény elleni tiltakozások az elmúlt hetekben egészen más arcukat mutatták, mint az őszi tüntetések. A Karmelitánál szerdán már második alkalommal használt könnygázt a rendőrség tüntető diákok ellen, többeket pedig előállítottak. Szülőként mit lehet kezdeni az ilyen helyzetekkel? Azzal együtt, hogy bizonyára sokan támogatják a saját és tanáraik jogai mellett kiálló gyerekeiket.

MGY: Sok diák egyértelműen érzi, mennyire elkeserítő a helyzet, és a diákok határozott fellépése figyelmeztetés mindannyiunknak. Azok a diákok, akik kiállnak, saját tapasztalataitokból látják, hogy nem működik a rendszer.

Már egy 16-17 éves gyereknek is egyértelmű, hogy a kormány mellébeszél.

Egy ilyen elkeseredett helyzetben, amikor a diákok azt érzik, hogy a saját jelenüket és jövőjüket vette el a kormány, hogy nem kapták meg azt az oktatást, amit megérdemeltek, a tiltakozás is új formákat ölt. Elsősorban azért, mert mindenki látja, hogy nincs érdemi párbeszéd. Ez mindenkinek fontos üzenet: álljunk ki magunkért és egymásért is.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.