Váradi Balázs

Csak semmi politika!

Don’t Be Told What You Want

Egotrip

A menekültválság okán megint bejárta az internetet a következő, Tony Benn néhai munkáspárti politikus szájába adott idézet: „Azért tanulságos, hogyan bánik a hatalom a menekültekkel, mert kiderül belőle, hogyan bánna mindannyiunkkal, ha azt hinné, megúszhatja.”

Ha valahol, nálunk különösen időszerű e bon­mot. Magyarországon büszke kormánypolitikaként egzecíroztatják a menekülőket; Orbán retorikai válasza érkezésükre többek közt több mint félmillió polgártársunk tárgyiasítása volt („Magyarország nem kéri, hogy osszuk szét Európában… a hazai cigányságot.”), a Fidesz törvényhozási reakciója pedig az erőszakszervek jogkörének kiterjesztését foglalja magában. Szír és afgán menekültek kínját arra használják, hogy még egyet csavarjanak a présen. Az állam, mely – Proudhont parafrazeálva – figyel és megfigyel, kémkedik utánunk, törvényekkel terel, szabályoz, beiskoláz, indoktrinál, prédikál, kontrollál, felbecsül, cenzúráz, parancsolgat úgy, hogy akik ezt teszik, se nem bölcsek, se nem erényesek, nos, ez az állam a menekültválság ürügyén újabb eszközökkel vértezi fel magát – ellenünk, saját polgárai ellen. Vajon mindezek láttán nincs már egy szemernyi sem bennünk abból a kisdiákból, aki nem fogadta el a verselemzéshez magyarórán rátukmált sablont? A tinédzserből, aki szembefordult a szülői önkénnyel? A besorozottból, akinek nem természetes, hogy nálánál butábbak parancsokat vakkanthatnak neki? A fekvő betegből, aki nem fogadja el, ha a mísz nővér nem engedi ki a társalgóba? Az alkalmazottból, aki a méltatlan főnöki letolásra felcsattan és visszakérdez: hogy jössz hozzá, hogy parancsolgass nekem?

Hogy jön ahhoz a magyar állam, hogy parancsolgasson nekünk? Hogy jön ahhoz az állam egyáltalán, hogy regisztráljon, megszámoljon, adóztasson, lemérjen, felmérjen, figyelmeztessen, megelőzzön, megtiltson, megjavítson, megbüntessen? Ha panaszt emelünk vagy az ellenállás hiányzó bicikliprizmányi jelét mutatjuk, elnyomjon, pénzbüntetést szabjon ki ránk, packázzon velünk, vadásszon utánunk, lefegyverezzen, megbilincseljen, börtönbe vessen, elítéljen, deportáljon, eláruljon, és közben kinevessen és megszégyenítsen (ismét Proudhon után, szabadon)?

Nagyon jámbor az, akiből soha nem szakad fel ez a kérdés. És ha már felszakad, nem könnyű meggyőző válasszal elhárítani. Három kézenfekvő ellenérv adódik, mindegyikben van erő, de egyik sem univerzálisan meggyőző; itt és most pedig különösen nem azok.

Az egyik ez: az állam a közjót képviseli, ezért kell igájába hajtani fejünk. Tényleg? Mindig? Ez? A közjót? A polgáraival szemben? Erőszakkal?

A másik ellenérv: demokráciában nem más parancsolgat nekünk, hanem saját ukázainkat kell követnünk, hiszen az állam élén a velünk egyenlő jogú polgártársakkal közösen, általunk megválasztott politikusok állnak. Komolyan? Négyévente egy nyolcmilliomodnyi potenciális beleszólás a képviseleti demokrácia torz és ­igazából egyenlőtlen masinériáján keresztül, noch dazu a mi esetünkben egy olyan 2014-es választáson, mely az EBESZ szerint nem volt fairnek mondható – ez jogosítaná fel az államot morálisan, hogy megmondja, hogyan éljük az életünket?

A harmadik válasz pedig a következő: liberális alkotmányos demokráciában az állam akármit azért nem tehet meg a polgáraival. Jogainkat külön hatalmi ágak, fékek és ellensúlyok védik az állammal szemben is. A tromf erre: hát, védje meg a szolgai ombudsman, Szájerné bírósága, a Fidesz-bábokkal megtömött Alkotmánybíróság azt, aki ebben bízik az immár deklaráltan is illiberális demokráciájú országban.

Az olvasó, ha az érvekből nem is, a Sex Pistolstól elcsent címből vagy Proudhonból már úgyis összerakta magában: a nézetrendszernek, ami felé retorikámmal terelem, neve is van, úgy hívják, anarchizmus. E politikai filozófiai áramlat leglényege: magának az erőszak-monopó­liummal bíró hatalomnak, az államnak az elutasítása. Mifelénk még mindig maroknyi terrorista által bepiszkított változata él a köztudatban – de ha a gondolat radikalitása néhány követőjét egykor gyilkos merényletekre hajtotta is, bűneiket ne az ideológiának tudjuk be. Ne ítéljük el néhány, az eszmével takarózó merénylő miatt a baszk vagy a kurd önrendelkezés gondolatát, a szociáldemokráciát vagy az iszlámot.

Ha tele van a hócipőnk az állammal, legyünk tehát (békés) anarchisták, és keressük az utat az államtalan társadalom felé? Mielőtt erre jutnánk, még egy láncszem hiányzik. Hogyan is nézne ki az államtalan társadalom? Ki vagy mi fogja ellátni az erőszak fenyegetése nélkül az állam azon szerepeit, amelyek valóban a közt szolgálják? A rend fenntartását, a közjószágok biztosítását, a szegénység enyhítését, a polgárok védelmét más államok erősza­ka elől? Itt számtalan vitatkozó ágra bomlik az ideológia: a liberálanarchisták a szabad egyénben és a piacon kialakuló önkéntes megállapodásokban bíznak, az anarchoszindikalisták a munkásszervezetekben. De minden ág osztja azt az optimizmust, hogy a társadalom állam nélkül is meglenne, jobban, mint állammal.

Az anarchizmus minden ága – de nem minden gondolkodó. A gyerekként polgárháborút túlélt Hobbes szerint az állam hiánya nem boldog és szabad utópia, hanem mindenki potenciális háborúja mindenki ellen. Ha az állam nem fenyeget erőszakkal mindenkit, elkerülhetetlenül egymást fogjuk azzal fenyegetni, és az eredmény rosszabb lesz, mint amit a legzsarnokibb állam alatt várhatunk.

Ez a negyedik és legerősebb érv az anarchizmus ellen: lehet, hogy az állam, akár a tökéletlen állam, akár az orbáni állam még mindig jobb, mint az államtalanság.

Mindez elbizonytalaníthat abban, hogy az anarchizmus szolgál-e valóban kívánatos alternatívával – de nem teszi sem semmissé, sem érvénytelenné a fent leírt morális felháborodást az állammal szemben. Pedig nagyon sokan kinőjük, elfelejtjük, elnyomjuk magunkban az indulatot, hogy micsoda felháborító anomália már a léte is. Sőt, a helyzet rosszabb: legyünk bár jobb- vagy baloldaliak, amikor bármiféle társadalmi problémát érzékelünk, sokan gondolkodás nélkül, rutinból az államhoz szaladunk. Szigorú intézkedésekkel tiltsa be a tyúklopást vagy a verbális erőszakot, költsön mindenfélé­re többet a nyugdíjtól az egészségügyig (és szedjen hozzá még több adót), virágoztassa fel a magaskultúrát a királyi tévécsatornán, vagy küldje a kisgyerekeket már hároméves kortól kötelezően az óvodába. Ez tűnik a legegyszerűbb megoldásnak, hisz ki oldaná meg a társadalom bajait, ha nem az állam, és mivel, ha nem adóforintokkal és a drákói büntetés fenyegetésével aládúcolt, kötelező szabályokkal?

„Szóval basáskodjon még jobban rajtunk? Ez a híres megoldásotok?” – kérdezi megvetően a lázadó fiatalember, a bennünk rejtőző anarchista. Van válaszunk?

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.