Film

Káprázatos holdvilág

  • - kg -
  • 2014. december 22.

Film

Woody Allen új filmjében egy filozófiaprof (Joaquin Phoenix) válságba kerül, mert beleszeret az egyik tanítványába (Emma Stone). Ó, pardon, ez már a jövő évi Woody Allen-film.

Tehát: Woody Allen új filmjében a világhírű bűvész válságba kerül, mert beleszeret egy pajkos spiritisztába (Emma Stone) – na igen, ez már mindjárt más, s annyiban tényleg más is, hogy ezúttal a míves múltban, a francia Riviérán vagyunk, egy olyan műfajban, amit ma romkomnak, a maga idejében meg screwballnak ismertek. Ez a magaidejűség egy olyan világ, ami a maga idejében sem létezett, legfeljebb a forgatókönyvírók fejében: férfi és nő sosem lenne képes olyan elegánsan egymást gyepálni, mint azon a gyepen, amit Allen és az előtte járó screwball-specialisták leterítettek a sztárjaik elé. A világhíres bűvészfenomén nem hisz a spiritisztáknak, de annyi spiritusz láttán, amennyi Emma Stone-ba szorult, még a brit sznobizmust álmában is hozó Colin Firth is meginog. Emma Stone láttán Woody is megingott, s mint fentebb jeleztük, rögtön még egy főszereppel megkínálta a fiatal színésznőt. Talán ennyi lenne a legfőbb funkciója a Káprázatos hold­világnak: a maga kellemes, könnyed semmitmondásával folytonosságot teremteni a tavalyi Woody Allen-film (Blue Jasmine) és a jövő évi (filozófiaprof + tanítvány) között. Allennél az életmű nagysága immár örökös mentőkörülmény, ezért úgy illik, hogy megengedő derűvel viszonyuljunk ehhez a halovány-holdvilágos darabhoz is. Mert jövőre biztosan jön remekmű – vagy egy újabb holdvilág.

A Freeman Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.