"Csalódtam Tarantinóban" - Peter Biskind filmes újságíró az Oscarról

Film

Egy könyv is elég volt, hogy Spielbergtől Lucasig, Coppolától Altmanig a hetvenes évek összes zsenije berágjon rá. Altman a halálát kívánta, Coppola megsértődött. Az Easy Riders, Raging Bulls szerzőjével, Hollywood és a függetlenek szakértőjével, Peter Biskinddel beszélgettünk a régi időkről és a ma esedékes Oscar-díjakról.


magyarnarancs.hu: Easy Riders, Raging Bulls című könyvében sorra vette a hetvenes évek hollywoodi nemzedékének, az „új-hollywoodi” generációnak az ügyes-bajos dolgait; az elszabadult egókat, a piszkos pénzügyeket, a nem túl dicső nőügyeket, a drogügyeket, a nyerteseket és a veszteseket. Az önmegsemmisítők és lecsúszottak: William Friedkin, Peter Bogdanovich, Paul Schrader. Akik túlélték és még mindig hasítanak: Lucas, Scorsese, Spielberg. Valahol középen: Coppola. Elég lehangoló kép, különösen, hogy Spielberg, Lucas és Scorsese immár régóta a piacnak dolgoznak.

Peter Biskind: Spielberg esetében ez aligha tekinthető változásnak, hiszen ő a kezdetektől fogva a piacnak dolgozott. Sosem csinált titkot belőle, és ez rendben van így. Lucasnak volt egy rövidke avantgárd korszaka, bele is bukott majdnem, úgyhogy az American Graffiti óta ő is a piacból él. Scorsese szerintem más tészta, ő mind a mai napig a saját feje után megy. Ha ez találkozik a piaccal, jó, ha nem, úgy is jó. Azt mondta nekem egyszer, hogy minden zsánerben ki akarja próbálni magát, ez a legfőbb célja. Őt ez izgatja, Hollywood, és a hollywoodi műfajok. Egész jól elboldogul ezzel az életre szóló projekttel. Becsúsznak olykor csapnivaló filmek, például a Viharsziget, ami szerintem nagyon rossz volt, de hát ez megesik mindenkivel. Nem mindig talál be, de amikor igen, az még mindig üt. A hetvenes évek figurái közül számomra ő tűnik a legtartósabb tehetségnek.

magyarnarancs.hu: Peter Bogdanovich, akiről nem túl hízelgő képet festett a könyvében, elég hevesen kikelt ön ellen, amikor vele beszélgettünk (interjúnk Bogdanovich-csal itt). Gondolom, kapott még cifrábbakat is a könyv többi szereplőjétől.

PB: Hadd kérdezzem meg, merő kíváncsiságból, mikor beszélt Bogdanovich-csal?

magyarnarancs.hu: 2011-ben.

PB: Öt éve írtam a Vanity Fairnek egy nagyobb anyagot A Maffiózókról (Bogdanovich játszott a sorozatban -  a szerk.). Összefutottunk egy partin, és újra bemutattak minket egymásnak. Úgy tűnt, megbocsájtott, de ezek szerint nem. Gyakran megesik az ilyesmi; a kézfogás baráti, de a sérelmek tovább élnek.

magyarnarancs.hu: És a többiek? Coppola, Spielberg, Lucas, Friedkin, Schrader?


PB: A könyv szereplői közül sokan megharagudtak. Robert Altman odaáig ment, hogy a halálomat kívánta; a San Francisco Chronicle-ben nyilatkozta, hogy bárcsak meghalnék. Elég kínos volt, mert itt-ott összefutottam egyikükkel-másikukkal különféle hollywoodi rendezvényeken. Coppola nem volt hajlandó kezet fogni velem, Schrader, akibe szintén belefutottam egy partin, látványosan ki volt akadva, Friedkin viszont, úgy hallottam, kellő derűvel fogadta a dolgot. Értem én, hogy mi borította ki őket; valaki, talán életükben először, nem a megszokott módon, nem istenekként beszélt róluk. Ismeretlen volt számukra a kritika. Ahány sajtóssal körülveszik magukat, nem is csodálom.

magyarnarancs.hu: Spielbergből, aki a Cápával feltalálta a nagy nyári popcornmozit, idővel előtört a tanítóbácsi, a történelmi témákat méltósággal megközelítő, fontos filmek készítője. A Lincoln 12 Oscar-jelölése azt bizonyítja, hogy Hollywood még ennyi év után is könnyen elérzékenyül a spielbergi eposzok láttán.

P.B.: Még mielőtt megkérdezi, szerintem ki fog nyerni, gyorsan elmondom, melyik film fog. Az Argó-akció. Néhány hónapja még a Lincolnra tettem volna a pénzem; minden amellett szólt – Spielberg-rendezés, erős forgatókönyv, nagyszerű színészek -, hogy a Lincoln fog tarolni. Azóta viszont a kezdeti lelkesedés udvarias nagyrabecsüléssé szelídült; mindenki nagy tisztelettel, ám különösebb lelkesedés nélkül nyilatkozik a filmről. Már egy ideje mindenki azt szajkózza, hogy Affleck-filmje, Az Argo-akció fog nyerni. Könnyedebb film, a drámába egy komikus hollywoodi szálat is beleszőttek.  Ezzel sem a Lincoln, sem a másik egykori nagy esélyes, a Zero Dark Thirty nem versenyezhet. Az utóbbit ráadásul rengeteg kritika érte a CIA által alkalmazott kínzások bemutatásáért. És ennyi elég is, hogy elvérezzen az Oscaron. (Cikkünk a 2013-as Oscarról itt olvasható!)

magyarnarancs.hu: Az Oscart Hollywood adja Hollywoodnak; az nyer, aki a leginkább eltalálja az átlagszavazó ízlését. E tekintetben változott valami a színfalak mögött?

PB: Új trend nincsen. Politika és kampányolás – az van. Továbbra is ezek a kulcsszavak. Talán annyi változott, hogy az elmúlt évben az Amerikai Filmakadémia (ennek a szervezetnek a tagjai adják az Oscart – a szerk.) rendezői brancsa sok új és sok nem amerikai rendezőt fogadott a soraiba. Ennek köszönheti szerintem Haneke filmje, a Szerelem is, hogy nem csak a legjobb idegennyelvű film, de a legjobb film és a legjobb rendező kategóriában is jelölést kapott. Ha rajtam múlna, én Hanekének adnám a legjobb rendezőnek járó Oscart.


magyarnarancs.hu: Down and Dirty Pictures címmel egész könyvet szentelt a kilencvenes években felvirágzó amerikai független filmes irányzatnak, melynek Quentin Tarantino és a mögötte álló producerek, az Oscar-kampányolásban mindig élen járó Weinstein-testvérek a legsikeresebb túlélői. Tarantinót szereti Hollywood: a Django elszabadul 5 jelöléssel várja a díjkiosztót.

PB: Tarantino utolsó jó filmje szerintem a Jackie Brown volt. Nem nagyon tetszik az a pálya, amire azóta ráállt. De a Django legalább egy fokkal jobb, mint a Becstelen Brigantyk, amit aztán tényleg ki nem állhattam. Nem tudom, hová tűnt a régi Tarantino, a Kutyaszorítóban vagy a Ponyvaregény rendezője! Mennyi ígéret volt abban a filmesben! Mostanra mintha teljesen elveszett volna ebben a részben maga kreálta ponyvakultúrában. Ami a leginkább meglepett a Djangóban, hogy milyen unalmas. Be nem áll a szájuk a szereplőknek, csak beszélnek és beszélnek. Tarantino mindig sokat beszéltette a szereplőit, de megbízhatóan szállította a frappáns dialógusokat. A Djangóba elég kevés ilyen jutott. Persze, persze, megvannak a maga értékei, a Klu Klux Klan-os jelenet hatalmas, DiCaprio és Samuel Jackson igen jók, bár Waltz műsorszáma kezd unalmassá válni; nácinak jobb volt, mint fejvadásznak. Csalódtam Tarantinóban. Nagy tehetség; bárcsak kidugná már a fejét abból a ponyvalyukból, ahová beásta magát!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.