KÖNYVMELLÉKLET

A múlt se lesz jobb, a jövő se volt az

Könyv

Minimum tizenegyes! A Magyar Narancs irodalmi sikerlistája – magyar irodalom

Erős lista a mostani. Még egy fél kijött volna azokból a könyvekből, amelyek csak alig maradtak le róla. De hát Nádas Péter új regénye elszívta a pontokat, mint egy óceánjáró a vizet, és Visky András Kitelepítésének 121 pontja is olyan sok, hogy azzal máskor simán meg lehet nyerni a szavazást.

Minimum tizenegyes

Nádas nagyszerű regényt írt, amelyben néhány kulcsszereplővel, mindenekelőtt egy parasztasszonnyal és napszámosával, illetve egy gyógypedagógus-hallgatóval és különös hódolójával a középpontban páratlan lélektani ábrázolását nyújtja egy elképzelt vagy inkább meg nem nevezett dunakanyarbeli falu állandó és alkalmi lakosai­nak a hatvanas évek végé­ről, a bűn természetrajzát, vagy inkább lételméletét kutatva. (Kritikánkat lásd: A tiszta forrás, Magyar Narancs, 2022. június 29.) Bámulatos az író nyelvi, tematikai és poétikai megújulásra való képessége. (Hogy idáig jussunk, át kell esnünk az epikus fesztávú szőlőkapálás százoldalas leírásán, de ez senkit ne tántorítson el a könyvtől! Az író öregkori remeke e tekintetben a József és testvérei kútnál játszódó nyitójelenetére emlékeztet, amely a maga kis­eposzi terjedelmében Szerb Antal szerint azért van ott, hogy távol tartsa a műtől az avatatlanokat.)

Úgy tűnik, a Rémtörténetekben Nádast, akárcsak a gyógypedagógus-hallgató lány kriminológus tanárát „nem a bűnelkövetés etikája, hanem a szubsztanciája” érdekli.

Visky András legutóbb négy és fél éve volt jelen listánkon, mégpedig annak tizedik helyén, Nevezd csak szeretetnek című verseskötetével. Azt hiszem, Visky könyveinek ugyanúgy jót tett az, hogy a Jelenkor gondozza őket, mint mondjuk az ugyancsak erdélyi Láng Zsoltnak: köteteik láthatósága, népszerűsége, kritikai visszhangja a profi (hét éve a Libri Csoporthoz tartozó) kiadó lehetőségeit felhasználva a korábbihoz képest érzékelhetően megnőtt.

A Kitelepítés (kritikánkat lásd a melléklet IX. oldalán) családtörténet, e minőségében listánkon nem az egyetlen, de bizonyára a legkomplexebb. A negyvenkilenc néhány oldalas fejezetbe rendeződő, összesen nyolcszázhuszonkét hosszabb-rövidebb számozott mondatból álló regény egy erdélyi magyar – anyai részről osztrák – családnak a Duna-deltába való kitelepítéséről szól, nagy koncentrációval és költői erővel. Valószínűleg jócskán születnek majd olyan írások, amelyek az immár második kiadásban kapható könyvet Esterházy Márk-változatával vetik össze. Annál is inkább, mert ez a munka tulajdonképpen már el is kezdődött: hódoló kritikáikban Károlyi Csaba („A Kitelepítés Visky András életművének csúcsa. Innen nézve mintha minden, amit eddig csinált, minden, amit eddig írt, előkészülete lett volna ennek a nagy regénynek”) és Jánossy Lajos („ez a páratlan írói eszközökkel komponált passiójáték, a mindenkori emberi botrányról alázatosan és gyengéd határozottsággal végigmondott … krónika a művészet nagy eseménye”) is meghúzza ezt a párhuzamot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."