Könyv

Fenyvesi Orsolya: Tükrök állatai

  • Fehér Renátó
  • 2013. július 6.

Könyv

Amellett, hogy bosszantóan kevés költői kísérletre vállalkozik, és szinte semmilyen kockázatot nem vállal, Fenyvesi Orsolya Tükrök állatai című kötete a magának kitűzött rutinfeladatokkal is nehézkesen birkózik meg.

Kifejezetten figyelemre méltó lehetne például, ahogy a beszélő (és hangja) nosztalgiaszerűen megőriz valamit a gyermeki, kamaszos rajongás, lelkesedés, komolyság és hűség bájából, ám ez az egyetlen határozottabb, egyedi arcélt kölcsönözni képes vonás is inkább csak ritkaságában vonzó. Egyúttal mintha e régi tapasztalatok mondatai többször, formálás nélkül, egyenesen az eredeti szituációból költöztek volna át a versekbe: "Bárcsak visszanéztél volna, / hogy elveszíthess, / mert nagyon szeretlek téged"; "megtörténhet minden / anélkül, hogy valóban megtörténne". Kezdetben ígéretes sajátosságnak mutatkozik még az ökonomikus, mégis élményszerű miliőábrázolás (cirkusz, egy utca, kastélykert), szimbiózisban a művészettörténeti-építészeti szókincs aktiválásával (Enfilade; Arabeszk; Ornamentika). Mivel azonban - haladva a kötetben - ez is csak alig elvétve szembetűnő és sikeres, inkább alkalmi trükknek, mint domináló poétikai eszköznek tekinthető.

Fenyvesi verseinek jellemző tünete még a túlbiztosító vagy épp összezavaró (néhol reflexszerűnek ható) hangzatosság is: "grafitköldökök medréből / ömöljön a radírmorzsa"; "áttetsző üvegvázába"; "a némaságnak csöndje"; "oroszlánfényű tengerek"; "a lélegzet lövészárkaiban". Erre (is) magyarázatként szolgálhat, hogy a kortársi eszköztár, több jellemző gondolatpanel, látásmód ilyen-olyan mértékű birtoklása és elsajátítása önmagában még nem elegendő vértezet, hiszen nem képes elfedni például az egyéni, személyes, (érdek)feszítő mondandó hiányát sem. Ezért a Tükrök állatainak legtöbb verse ötletszerű, a kötet pedig szinte végig súlytalan marad.

JAK+Prae.hu, 2013, 64 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.