KÖNYVMELLÉKLET

Mi végre?

Selyem Zsuzsa: Az első világvége, amit együtt töltöttünk

  • Vigh Levente
  • 2020. július 11.

Könyv

Selyem Zsuzsa novellisztikája kísérletező és kritikus.

Zaklatott, mégis sodró lendületű történeteiben konfliktushelyzeteket dolgoz ki, szereplőit szinte mindig hatalmi játszmák, válogatott kegyetlenségek össztüzébe állítja. Az első világvége, amit együtt töltöttünk a pusztítás és kipusztulás nagyon is élő kérdéseivel foglalkozik. A 15 novella eltérő, de részint visszatérő szereplőinek krízishelyzetei általában égető társadalmi, jogi, politikai és erkölcsi problémakomplexumokat jelenítenek meg, a többi közt a fékevesztett technológiai fejlődést, a klímakatasztrófát, az állatkínzást, a migrációt, a médiamanipulációt, a különböző hatalmi visszaéléseket.

Ezek láthatóvá tételéhez a kötet eltérő, akár nem emberi perspektívákat is kidolgoz, összevillant és ütköztet: Az első világvégében, akárcsak Selyem Zsuzsa előző, Moszkvában esik című kötetében, az állatok fogalmi gondolkodással rendelkező, elbeszélői pozícióba is állított morális lények, akik anélkül osztoznak velünk a történelmi kiszolgáltatottságban, a politikai és erkölcsi fenyegetettségben, hogy maguk aktívan alakítanák vagy újratermelnék ezeket a kártékony viszonyokat. Talán ezek a nem emberi nézőpontok, néma szemlélők tanúskodnak leginkább arról, hogy tűnjenek bármennyire aktuálisnak vagy aktualizáltnak, illetve a mindennapok szintjére szállítottnak a Selyem-próza témái, az elsősorban mégis a mindenkori hatalom mechanizmusait, a szervezett erőszak technikáit és eszközeit, a kegyetlenséget, az elnyomást, valamint a szabadság ezekhez mért lehetőségeit térképezi fel.

És teszik mindezt a novellák anélkül, hogy folyton az elnyomott, áldozati pozíciókba helyezkednének és didaktikusan moralizálnának. Talán a legmegrendítőbb történetek épp azok, amelyekben áttételeken keresztül gyűrűzik le, közvetetten irányoz elő és kényszerít ki felemésztő életviteli stratégiákat a rendszer tébolya. „Bárhonnan jöhet egy utolsó golyó édes hazámtól, akihez éppen hűtlenné akarok válni. Elegem lett belőle, teljesen elhülyült, reménytelen, ócska, és még élvezi is, hogy ilyen.” (Ugyan hová?, 9. o.) Amikor tehát alternatíva hiányában köttetnek kétes kompromisszumok, egyéni döntés lesz a hallgatás, a gyötrő, de engedelmes önfeladás. „[A] Kárpát-Medencei Fajvédők Kertész Imre Intézete újabb húzásait kommentáltam, igazságérzetünk vérzett, mégis azt mondtuk, hogy bizonyos feltételek mellett együtt kell működni, hogy aztán egész éjjel ne tudjak aludni a gondolattól, hogy miféle feltételek, miféle feltételek, kígyók, békák hullanak ránk az égből évek óta, mi meg bokáig hullában állunk az átrendezett Kossuth téren, és azért fohászkodunk, hogy csak az eső ne essen.” (Már csak 2 perc, 85. o.)

Selyem Zsuzsa témáinak komorsága ellenére előszeretettel él az irónia és a humor programozható aspektusaival. Különböző nyelveket és megszólalásmódokat kever, az általában elnyomott és megalázott, korlátozott cselekvőképességű elbeszélőinek nagyfokú asszociációs szabadságot, jelentős nyelvi mozgásteret biztosít. Gyakran akként részesíti őket a globalizált (tömeg)kultúra szövegköziségében, hogy szinte felbomlásig keletkezteti annak törmelékeiből az identifikációs lehetőségeket. „Az én házam az én váram, vagy ahogy az angol mondja: mea culpa mea maxima.” (Mea maxima, 140. o.) Szereplőit és szövegeit erős kézzel tartja tehát folytonos felbomlásban, szétesésben. Mintha ezeknek az eljárásoknak a sűrűsödésére figyelhetnénk leg­újabb kötetének már a címében is, amelyben a „világvége” az egyetemes megsemmisülés, az „együtt töltöttünk” formula pedig a meghittség képzetét keltheti. Túlbeszéltnek tűnik és enigmatikusnak bizonyul, egyszerre baljós és játékos, békétlen és háborítatlan.

Selyem Zsuzsa legújabb novellái kritikusan utasítják el a szélsőséges ideológiákat és hatalmi gyakorlatokat, de nem kínálnak megoldást, nem sorolnak tanulságokat. Viszont szemléltetnek és szembesítenek, amire a kötet tanúsága szerint nagy szükség van ebben a közömbös, érzéketlen politikai klímában, ebben az egyre több szinten fojtogatóvá váló légkörben.

Jelenkor Kiadó, 2020, 154 oldal, 2499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.