Poeta.doc

Puffogások, hurrogások, dühhenések

Könyv

Emőd Tamás: Miért haragudtok?

Emőd Tamás:

Miért haragudtok?

 

Én nem tudom, hogy miért haragudtok,

hisz ahova mi, ti is odajuttok.

 

Alig tíz-húsz év: jön a csend, a béke,

megtelik dombbal kint a faluvége.

 

Tövén a dombnak, virágnak, vetésnek,

alvás a vége minden ébredésnek.

 

Alig tíz-húsz év: porrá ülepednek

odakint, akik itt ma tülekednek.

 

Alig tíz-húsz év: odafent a padkán

egy szegen nyű szét a ködmön s a kaftán.

 

Elnyűvik a bot, elpuffog a bomba,

feldugja fejét a temetőgomba.

 

Elmállik a csont, elporlik a bicska,

én egy talicska, te is egy talicska.

 

Eldühhen a düh, elhurrog az átok,

sírfelirattá válnak a Plakátok.

 

Jön az uj Firma. Ez a rend az úzus:

ez ellen nincsen Numerus Klaúzus.

 

Huhogtál? – Hol vagy? Már nem vagy valóság.

Meg se zökken az örökkévalóság.

 

Öklöztök, üttök, út árkába rugtok?

Egy út, egy árok. Miért haragudtok?

Stílusa, verseszménye, formaérzéke és az, hogy Füst Milánnál alig három héttel később született, Emőd Tamás helyét a Nyugat első nemzedékének tagjai között jelöli ki. A lapban mégis mindössze egyetlen írása jelent meg, amely négy oldal sincs, ráadásul egy egészet abból is elfoglal Ady két portréja. Az írás ezeknek a fényképeknek a keletkezéséről szól: az egyiken Ady előtt épp a Nyugat első száma fekszik, benne A magyar Pimodannal és A Sionhegy alatt című versével. Emődöt és bálványozott barátját a közös nagyváradi múlt kötötte össze, és A Holnap című, hét költő verseit tartalmazó antológia, amely a városban jelent meg 1908-ban, és a maga korában nagyobb feltűnést keltett, mint az induló Nyugat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.