Poeta.doc

Puffogások, hurrogások, dühhenések

Könyv

Emőd Tamás: Miért haragudtok?

Emőd Tamás:

Miért haragudtok?

 

Én nem tudom, hogy miért haragudtok,

hisz ahova mi, ti is odajuttok.

 

Alig tíz-húsz év: jön a csend, a béke,

megtelik dombbal kint a faluvége.

 

Tövén a dombnak, virágnak, vetésnek,

alvás a vége minden ébredésnek.

 

Alig tíz-húsz év: porrá ülepednek

odakint, akik itt ma tülekednek.

 

Alig tíz-húsz év: odafent a padkán

egy szegen nyű szét a ködmön s a kaftán.

 

Elnyűvik a bot, elpuffog a bomba,

feldugja fejét a temetőgomba.

 

Elmállik a csont, elporlik a bicska,

én egy talicska, te is egy talicska.

 

Eldühhen a düh, elhurrog az átok,

sírfelirattá válnak a Plakátok.

 

Jön az uj Firma. Ez a rend az úzus:

ez ellen nincsen Numerus Klaúzus.

 

Huhogtál? – Hol vagy? Már nem vagy valóság.

Meg se zökken az örökkévalóság.

 

Öklöztök, üttök, út árkába rugtok?

Egy út, egy árok. Miért haragudtok?

Stílusa, verseszménye, formaérzéke és az, hogy Füst Milánnál alig három héttel később született, Emőd Tamás helyét a Nyugat első nemzedékének tagjai között jelöli ki. A lapban mégis mindössze egyetlen írása jelent meg, amely négy oldal sincs, ráadásul egy egészet abból is elfoglal Ady két portréja. Az írás ezeknek a fényképeknek a keletkezéséről szól: az egyiken Ady előtt épp a Nyugat első száma fekszik, benne A magyar Pimodannal és A Sionhegy alatt című versével. Emődöt és bálványozott barátját a közös nagyváradi múlt kötötte össze, és A Holnap című, hét költő verseit tartalmazó antológia, amely a városban jelent meg 1908-ban, és a maga korában nagyobb feltűnést keltett, mint az induló Nyugat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.