Poeta.doc

Puffogások, hurrogások, dühhenések

Könyv

Emőd Tamás: Miért haragudtok?

Emőd Tamás:

Miért haragudtok?

 

Én nem tudom, hogy miért haragudtok,

hisz ahova mi, ti is odajuttok.

 

Alig tíz-húsz év: jön a csend, a béke,

megtelik dombbal kint a faluvége.

 

Tövén a dombnak, virágnak, vetésnek,

alvás a vége minden ébredésnek.

 

Alig tíz-húsz év: porrá ülepednek

odakint, akik itt ma tülekednek.

 

Alig tíz-húsz év: odafent a padkán

egy szegen nyű szét a ködmön s a kaftán.

 

Elnyűvik a bot, elpuffog a bomba,

feldugja fejét a temetőgomba.

 

Elmállik a csont, elporlik a bicska,

én egy talicska, te is egy talicska.

 

Eldühhen a düh, elhurrog az átok,

sírfelirattá válnak a Plakátok.

 

Jön az uj Firma. Ez a rend az úzus:

ez ellen nincsen Numerus Klaúzus.

 

Huhogtál? – Hol vagy? Már nem vagy valóság.

Meg se zökken az örökkévalóság.

 

Öklöztök, üttök, út árkába rugtok?

Egy út, egy árok. Miért haragudtok?

Stílusa, verseszménye, formaérzéke és az, hogy Füst Milánnál alig három héttel később született, Emőd Tamás helyét a Nyugat első nemzedékének tagjai között jelöli ki. A lapban mégis mindössze egyetlen írása jelent meg, amely négy oldal sincs, ráadásul egy egészet abból is elfoglal Ady két portréja. Az írás ezeknek a fényképeknek a keletkezéséről szól: az egyiken Ady előtt épp a Nyugat első száma fekszik, benne A magyar Pimodannal és A Sionhegy alatt című versével. Emődöt és bálványozott barátját a közös nagyváradi múlt kötötte össze, és A Holnap című, hét költő verseit tartalmazó antológia, amely a városban jelent meg 1908-ban, és a maga korában nagyobb feltűnést keltett, mint az induló Nyugat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."