ŐSZI PROGRAMAJÁNÓ - Kiállítás

Ettek, ittak, jót mulattak

H.A.S. Háromfogásos gyomortörténelem

Kritika

Az emberiség közeli és távoli múltjáról egy dolog biztosan állítható: eleink is két pofára tömték magukba az ételt – már amikor volt mit.

Amikor pedig bőséggel akadt betevő falat, elkezdték megválogatni, mivel is töltik meg a bendőjüket. A pazar fekvésű, hatalmas kiterjedésű Aquincumi Múzeum régi épületében berendezett nagyszerű időszaki kiállítás pont azt járja körül, mit ettek és ittak e régió lakói a pattintott kőkortól az avar kor végéig.

Nem véletlen ez a lazán kijelölt korszakolás: a múzeum szerencsésen tágra nyitott fókuszába bőven befér a paleolit kortól kezdve a táplálkozási szempontból a csúcspontot (sokaknak az elrettentő ellenpéldát) jelentő római lakomák idején át az addigi civilizációt elsöprő népvándorlás koráig úgyszólván minden. Az interaktivitást sem nélkülöző és a kisiskolás korú látogatóknak is sok élményt kínáló tárlat leginkább azt a kérdést járja körül, mennyiben ragadhatók meg a régmúlt korok étkezési szokásai, ha pusztán az áll rendelkezésre, amit a régész megtalál – akár a főváros kellős közepén. Például a lágymányosi Váli utcában, a lebontott budai Skála romjai alól került elő egy komplett bronzkori étkészlet, amely eleganciában és formagazdagságban simán veri a Kádár-kor szokásos konyhai kerámiakonfekcióját. Ahogy a rendkívül adatgazdag, szellemesen kialakított, szinte alig befogadhatóan sok, érdekfeszítő részletet rejtő fali szöveges információs táblákból is kiderül: a régészet eredményeinek feldolgozása igazi interdiszciplináris munka, amikor az archeobotanikus az analitikai kémikus szakemberekkel karöltve elemezhető maradványokra vadászik ősi cserépleletek néha elszenesedett belsejében.

A tárlat első szakaszában vallatóra fogják a paleolitikum, a neolit időszak, a rézkor, a bronzkor és a vaskor jellegzetes régészeti kultúráinak a Kárpát-medencében egyaránt bőséggel rendelkezésre álló leletanyagát. A nyomok árulkodók! Kiderül belőlük, miből is állt a paleolit étrend (pl. amit a dögevők meghagytak), mikor is kezdték az első, neolit földművesek az étrendjükbe illeszteni a korai, valószínűleg Anatólián át idekerült gabonaféléket (tönkebúzát, alakort és társait). Érdekes látni, hogy történelmünk hajnalán, amikor a kellemesen meleg időt a rézkorban felváltotta egy jóval hűvösebb időszak a Kárpát-medencében, az addig gabonatermesztő népesség is megismerkedik az ínségkoszttal: tölgymakkból is tudtak ehető kenyeret sütni. De hamarosan megérkeztek ide is a bronzkori nagyállattartók, akik már némi evolúciós változás árán többé-kevésbé képesek voltak más állatok tejét is megemészteni. Arra is választ kapunk, hogy mit ittak a Duna mellékének akkoriban is folyton szomjas lakói: nos, ha a vaskori (sőt már a bronzkori) népességet tekintjük, akkor ők bizony, már csak a klimatikus adottságok miatt is, inkább sörösök lehettek. És édesszájúak is voltak: a Balaton környékéről került elő az első, bronzkori epertorta maradványa!

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.