ŐSZI PROGRAMAJÁNÓ - Kiállítás

Ettek, ittak, jót mulattak

H.A.S. Háromfogásos gyomortörténelem

Kritika

Az emberiség közeli és távoli múltjáról egy dolog biztosan állítható: eleink is két pofára tömték magukba az ételt – már amikor volt mit.

Amikor pedig bőséggel akadt betevő falat, elkezdték megválogatni, mivel is töltik meg a bendőjüket. A pazar fekvésű, hatalmas kiterjedésű Aquincumi Múzeum régi épületében berendezett nagyszerű időszaki kiállítás pont azt járja körül, mit ettek és ittak e régió lakói a pattintott kőkortól az avar kor végéig.

Nem véletlen ez a lazán kijelölt korszakolás: a múzeum szerencsésen tágra nyitott fókuszába bőven befér a paleolit kortól kezdve a táplálkozási szempontból a csúcspontot (sokaknak az elrettentő ellenpéldát) jelentő római lakomák idején át az addigi civilizációt elsöprő népvándorlás koráig úgyszólván minden. Az interaktivitást sem nélkülöző és a kisiskolás korú látogatóknak is sok élményt kínáló tárlat leginkább azt a kérdést járja körül, mennyiben ragadhatók meg a régmúlt korok étkezési szokásai, ha pusztán az áll rendelkezésre, amit a régész megtalál – akár a főváros kellős közepén. Például a lágymányosi Váli utcában, a lebontott budai Skála romjai alól került elő egy komplett bronzkori étkészlet, amely eleganciában és formagazdagságban simán veri a Kádár-kor szokásos konyhai kerámiakonfekcióját. Ahogy a rendkívül adatgazdag, szellemesen kialakított, szinte alig befogadhatóan sok, érdekfeszítő részletet rejtő fali szöveges információs táblákból is kiderül: a régészet eredményeinek feldolgozása igazi interdiszciplináris munka, amikor az archeobotanikus az analitikai kémikus szakemberekkel karöltve elemezhető maradványokra vadászik ősi cserépleletek néha elszenesedett belsejében.

A tárlat első szakaszában vallatóra fogják a paleolitikum, a neolit időszak, a rézkor, a bronzkor és a vaskor jellegzetes régészeti kultúráinak a Kárpát-medencében egyaránt bőséggel rendelkezésre álló leletanyagát. A nyomok árulkodók! Kiderül belőlük, miből is állt a paleolit étrend (pl. amit a dögevők meghagytak), mikor is kezdték az első, neolit földművesek az étrendjükbe illeszteni a korai, valószínűleg Anatólián át idekerült gabonaféléket (tönkebúzát, alakort és társait). Érdekes látni, hogy történelmünk hajnalán, amikor a kellemesen meleg időt a rézkorban felváltotta egy jóval hűvösebb időszak a Kárpát-medencében, az addig gabonatermesztő népesség is megismerkedik az ínségkoszttal: tölgymakkból is tudtak ehető kenyeret sütni. De hamarosan megérkeztek ide is a bronzkori nagyállattartók, akik már némi evolúciós változás árán többé-kevésbé képesek voltak más állatok tejét is megemészteni. Arra is választ kapunk, hogy mit ittak a Duna mellékének akkoriban is folyton szomjas lakói: nos, ha a vaskori (sőt már a bronzkori) népességet tekintjük, akkor ők bizony, már csak a klimatikus adottságok miatt is, inkább sörösök lehettek. És édesszájúak is voltak: a Balaton környékéről került elő az első, bronzkori epertorta maradványa!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.