KÖNYVMELLÉKLET – kritika

Hálásan köszöni

Darvasi László: Az év légiutas-kísérője

Kritika

A szerző hatvanadik születésnapjára, a legutóbbi novellagyűjteménye után hét évvel megjelent kötet címe csalóka: nem a könyv hangulatára, csupán a többszörös kicsinyítő tükörként is felfogható negyedik novella (Peruvian Airlines) egyik mellékszereplőjére utal.

Jóval árulkodóbb a Vojnich Erzsébet Két öreg című festményének felhasználásával készült szürkés borító, ahol a háttal ülő, hajlott korú, felemelt fejű férfi és nő mintha egyszerre révedne a múltba, és szembesülne a lehangoló jelennel, amiként a könyv jobbára idős(ödő) szereplői vagy azok hozzátartozói is teszik.

A 33 novella a (különféle) hasonlóságok és a motívumháló alapján négy ciklusra tagolódik. A házastárs elvesztésével, a le­épüléssel vagy az egyéb traumákkal folytatott egyszerre illúziótlan és heroikus küzdelem különösen az első három ciklusban meghatározó. Lehetetlen például az öregkori újrakezdés, mert minduntalan kísért a volt férj, az elmúlt negyven év emléke (Iván); vagy a gondozásra szoruló idős nénit látjuk, aki drága pénzért folytat semmitmondó telefonbeszélgetéseket a barátnőjével, de leginkább csak az izgatja, hogy hozzájusson az olcsó napi menüjéhez (A napi menü); az egykori besúgó sem könnyebbül meg lebukása után, mivel továbbra is hordozni kényszerül mások titkát.

A tematikusan egységes kötet műfaji, elbeszéléstechnikai szempontból kissé egysíkú. A két kerettörténet helyszíneit és alakjait leszámítva az összes makrotér (vagy figura) a jelenkori vagy közelmúltbeli Magyarországhoz köthető. Beszédes a fiktív mottóban megjelölt országnév, és még inkább a könyv végi ironikus-szarkasztikus köszönetnyilvánítás: „Az író hálásan köszöni hazájának és hazája állampolgárainak, hogy segítették és támogatták a könyv megírásában.” Gesztusa némileg csalóka, hiszen az egzisztenciális drámák, a kiszolgáltatottság, a mulandóság mintázatai egyetemesek, nézzen szembe bár az ember váratlanul súlyos betegséggel (Segíteni a borzon, Nem történik semmi), szenvedjen el családon belüli erőszakot (Karácsony otthon, Szülői értekezlet). A hithű muszlim menekültet ugyanúgy megviseli, ha váratlanul elhagyja a kedvese (Hafsa), mint az intenzív osztályon helytálló magyar doktornőt, aki aztán a járvány idején a viszonyukat megszakító korábbi élettársát kényszerül intubálni (Fehér).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.