Film

Most van most

Mikrofilm

Tompos Kátya a szökött menyasszony tankönyvi esete: az esküvői vaníliatorta látványától kiborul, leinti a legelső taxit, majd a szabadnapos sofőrrel (Mohai Tamás) topográfiai és átvitt értelemben is végigszáguld élete eddigi – megmásíthatatlan – döntésein. Így járjuk végig Budapest ismerős szegleteiből indulva a nagy magyar vidéket meg a Balatont is; van is némi tourinformos bája az útnak, de azért nem lett bántó országimázsfilm belőle. Csak jelenetbetétek laza szövedéke: az egy-egy rövid leparkolás erejéig látottak nagyon nem állnak össze.

Szerencsére a felvonuló mellékszereplők (Scherer Pétertől Elek Ferencig) nem ripacskodják agyon a rájuk szánt ötperceket, és a kis életdarabok, amelyekbe belepillantunk, esetenként még valósnak is hatnak: mélyben rejlő traumák apró lenyomatai, még akkor is, ha a komédia miatt ezeket lendületesen igyekeznek az abszurd irányába tolni alkotók, pusztán azért, hogy nevessünk. (De nem nevetünk.) Tompos Kátya azt hozza, amit a helyzet megkíván, de a kedvelhetősége erősen megkérdőjelezhető – ha ez szándékos, akkor legalább ebben próbál a film túllépni a közhelyeken. Mohai Tamás folyamatosan dumáló, baromságokról filozofikus magasságokban elmélkedő laza gyerekfigurája pedig kedvelhető is lett volna – egy kicsit kevésbé erőltetett verzióban. A Most van mostnak egy erénye mégis van, az, hogy nem akar több lenni annál, ami: egy kedveskedő, romantikus road movie, annak minden ismert és elfogadott kliséjével. S ami után – ha ilyen vágyaink lennének –, ah, el lehet töprengeni azon, hogy a döntéseink hogyan hatnak mások életére.

Forgalmazza a Romis Film

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.