Ingrid Carlberg: "Nobelt hazaárulónak nevezték"

Sorköz

Írt egy hatalmas monográfiát Raoul Wallenbergről, majd hasonló részletességgel térképezte fel Alfred Nobel életét. Tavaly be is választották az irodalmi Nobel-díjat odaítélő Svéd Akadémia tagjai közé. Budapesti látogatása során a Nobel-díj történetéről és jelenéről beszélgettünk.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2021. október 14-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Magyar Narancs: A Svéd Akadémia egy vicc – ezt Hjalmar Branting svéd szociáldemokrata képviselő, későbbi miniszterelnök írta 1897 elején, miután Alfred Nobel végrendelete napvilágot látott, melyben az alapító a 18 tagú akadémiára bízta az irodalmi díjak kiosztását. Branting, akit idéz is a könyvében, ennél is keményebben folytatta: „a leginkompetensebb gyülekezet, amelynél rosszabbat nehezen lehetne találni, hogy évente egy kétszázezer koronás óriási díjat ítéljen oda az európai irodalom legkiválóbbjainak”.

Ingrid Carlberg: Alfred Nobel ezt azért másképp látta. Számára, mint szinte minden svéd számára, a Svéd Akadémia az egyik legfontosabb svédországi kulturális intézménynek számított, még ha adódtak is problémák házon belül. Az akadémiát a király alapította a 18. században a svéd nyelv védelme és a svéd irodalom támogatása céljából. Nobel tisztelte az akadémiát, függetlenül attól, mit gondolt az egyes tagokról.

MN: Az első irodalmi Nobel-díj kiosztása mégis mintha Branting véleményét igazolta volna. Tolsztojt tartották a biztos befutónak, helyette az akadémia állandó titkára, Carl David af Wirsén kedvence, Sally Prudhomme francia költő nyert. „Wirsén állandó titkár egyik megkövesedett házi istene” – írja az első Nobel-díjasról a könyvében.

IC: Hatalmas hibát követtek el ezzel, de a Nobel-díj túlélte Prudhomme díjazását. A díj történetének kezdetén a Svéd Akadémia vezetője egy rendkívül konzervatív alak volt, és ez nagy szerepet játszott a döntésben. Ezzel szemben Alfred Nobel radikális lélek volt.

Támogatta a nők szavazati jogát, szociáldemokratának vallotta magát, egyház- és monarchiaellenes volt, ki nem állhatta a megöröklött hatalmi pozíciókat.

Ehhez képest a Svéd Akadémia számára kizárólag a családi értékeket, az egyházat, a királyt tiszteletben tartó irodalom számított irodalomnak. Mintha mindenben Nobel ellentétei lettek volna. Tolsztoj az Anna Kareninával húzta ki a gyufát az akadémiánál. Anna tiszteli a családi értékeket? Ugye, hogy nem! Az akadémia még vagy jó tíz éven át bajlódott Nobel végrendeletének értelmezésével, abban ugyanis az szerepel, hogy a legkiemelkedőbb idealista mű szerzője kapja a díjat. Az akadémia kezdetben ezt a maga konzervatív világképe alapján értelmezte. A modern svéd szerzőket, Strindberget vagy Selma Lagerlöföt sem tartották sokra. Alfred Nobel például nagyon szerette Selma Lagerlöföt.

MN: Mi történt e konzervatív tagokkal? Megszabadult tőlük az akadémia?

IC: Nem, de elindult egy folyamat. Hát, igen, volt egy kis ellentét az elején.

MN: Mindez azonban semmi sem volt ahhoz a felzúduláshoz képest, amit az okozott, hogy Nobel a norvég parlamentre hagyta, hogy kinevezze a békedíjat odaítélő bizottságot. A díj ezzel politikai tényezővé vált. Norvégia, mint írja, ezzel önbizalmat kapott, azt a következtetést vonva le, hogy Nobel Norvégiát haladóbbnak, békevágyóbbnak és demokratikusabbnak gondolja Svédországnál.

 
Ingrid Carlberg író, újságíró. Fotó: Németh Dániel

IC: Hatalmas felzúdulást keltett ez a svéd konzervatív körökben, Nobelt hazaárulónak nevezték. De nemcsak ezért, hanem mert a díjakat nemzetközivé tette, a felháborodást tetézte, hogy nem csak svédek részesülhetnek a pénzesőből. A konzervatívok ezt hatalmas arculcsapásként élték meg. Még a király is felháborodott, hogy a békedíj Norvégiába került. Meggyőződése volt, hogy Nobelt elvakították a békeharcosok, különösen a békeharcosnők, és közülük is elsősorban Bertha von Suttner (osztrák író, újságíró, 1905-ben megkapta a békedíjat – a szerk.). Alfred Nobel azonban távol állt a svéd konzervatív köröktől. A díjakhoz nem fűzött magyarázatot, de a levelezésében a félmondatokból, az elejtett megjegyzésekből kiolvasható, hogy közel állt a szívéhez Norvégia. Nem volt nacionalista: internacionalista, kozmopolita volt. Svédnek tartotta magát, elsősorban svéd nyelven írt, miközben öt nyelven beszélt folyékonyan. Az nem is volt kérdés számára, hogy a díj svéd legyen. Svédország és Norvégia uniót alkotott, és Norvégiának saját parlamentje ugyan volt, önálló külpolitikája nem. Nobel döntése révén, azzal, hogy ők ítélhették oda a békedíjat, mégiscsak lett külpolitikájuk. Nobel kedvelte a norvég írókat is, például Bjørn­stjerne Bjørnsont, akire a radikálisabb norvégok a Svédországtól való függetlenedés szimbólumaként tekintettek.

MN: Nobel maga is próbálkozott az írással, irodalmi ambíciókat dédelgetett.

IC: Főleg az asztalfiókjának írt. Végül mégis úgy döntött, kiadja Nemezis című színdarabját. Ez a halála után meg is jelent, de a család minden példányt bevonatott, óvni kívánták az emlékét. Nobel azt írja egy levelében, hogy Norvégiában akarja kiadni a Nemezist, mert megveti a svéd nacionalisták szűklátókörűségét. Íme, még egy jele a Norvégia-szeretetnek.

MN: Annyira pocsék volt a színdarabja, hogy a család inkább megsemmisítette a ki­adott példányokat?

IC: A lelkipásztor, aki Nobelt eltemette, és akinek a felesége a szöveg korrektúrájával foglalatoskodott, annyira felháborodott a darabon, amely egyebek mellett a vérfertőzésről szól, hogy azt tanácsolta a családnak, semmisítsék meg. Szegény Nobel, élete álma a halála után sem teljesülhetett be.

MN: Tűrhető színdarab volt?

IC: Nem hinném. Nobel egyetlen írása sem ütötte meg a mércét. Szépíróként nem lett volna esélyes a Nobel-díjra, de a radikalizmusa az írásaiban is megnyilvánult.

MN: Bár a Le Figaro úgy áradozott Alfred Nobel végrendeletéről, hogy az „az emberiség iránti szeretet kiemelkedő emlékműve marad”, az örökösök talán kevésbé érezték ezt a szeretet, hiszen utolsó végrendeletében Nobel több mint 30 millió koronát irányzott elő a díj létrehozására, és csak 1,5 millió koronát juttatott a rokonoknak, barátoknak.

IC:

Nobel hatalmas vagyon felett rendelkezett, egyike volt Európa leggazdagabb embe­reinek.

A korábbi végrendelete szerint a rokonok többet kaptak volna, de az is csak a teljes vagyon egy kisebb része lett volna. Végül ennél is kevesebbet kaptak. A testvérei közül Ludvignak volt a legtöbb gyermeke. Ludvig Oroszországban élt, maga is gazdag ember volt, a gyermekei számára nem volt létkérdés, mennyit örökölnek a nagybátyjuktól. A svéd Nobel-rokonokat azonban nagyon is érzékenyen érintette a végrendelet, Alfred másik testvére, Robert távolról sem volt olyan tehetős. Ráadásul Robert megkérte Alfredot, hogy viselje gondját a gyerekeinek, amit Alfred élete utolsó éveiben meg is tett, szívből szerette őket, házakat is vásárolt nekik. Őket hatalmas csalódás érte a végső végrendelettel. Hogy tehette ezt a mi szerető nagybácsink, érezhették. Persze így is kaptak egy bizonyos összeget évente.

MN: 2019-ben jelent meg a Nobelról írt életrajza, 2021-ben a tagja lett az irodalmi Nobel-díjat odaítélő Svéd Akadémiának. Gondolom, számított, hogy épp az alapítóról írt könyvet.

IC: Nem azért választottak be, mert írtam egy Nobel-életrajzot, a teljes életmű számított. Ezt külön ki is hangsúlyozták, amikor tavaly októberben felhívtak és megkérdezték, csatlakoznék-e a Svéd Akadémiához. Persze, gondolom, nem bánták, hogy írtam egy könyvet, amely ilyen részletesen foglalkozik Alfred Nobel életével. Az akadémiának szüksége volt valakire a tényirodalom világából.

MN: A Svéd Akadémia állandó titkárának jár fizetés. A mezei tagoknak is?

IC: Olyan ez, mint egy mellékállás. Kapunk havi fizetést, ami nagyjából ötöde-hatoda az átlagos svéd fizetésnek. Meggazdagodni nem lehet belőle.

MN: És miből áll ez a mellékállás? Mik a teendői?

IC: Mindenkinek követnie kell a saját területe irodalmi fejleményeit, és emellett hetente tartunk egy összejövetelt az akadémia épületében, a Börshusetben.

MN: 2018-ban nem adtak díjat, akkora volt a botrány, amely az egyik akadémiai tag férjének szexuális zaklatási ügyei és a díjak kiszivárogtatása miatt robbant ki.

IC: Meg is változtatták a szabályokat. Korábban nem lehetett lemondani a tagságról, de most már otthagyhatom az akadémiát, ha úgy döntenék. De a testület korábbi ügyeiről én is csak a lapokból értesültem.

MN: A botrány idején a The Guardian feltérképezte az akadémiai tagság belső viszonyait: a cikkükben sokat emlegetik Horace Engdahlt (interjúnk vele: „Valószínűleg halott lennék”, Magyar Narancs, 2014. december 18.), az akadémia egykori titkárát, mint az egyik legbefolyásosabb tagot. Nagy hatalma van a ma is tag Engdahlnak?

IC: Ezt nem kommentálhatom.

MN: Miért nem?

IC: Nem tehetem. És egyelőre még nem is ismerem annyira az akadémia ügyeit. Áprilisban léptem csak be, nyáron nem tartunk találkozókat, szeptembertől láttuk egymást újra. Egyelőre tanulok.

MN: Az idei győztes kiválasztásában azért már részt vett?

IC: Egyike voltam a szavazóknak, igen.

MN: Hány női tagja van a híres tizennyol­caknak?

IC: Lássuk csak, hadd számoljam össze… 12 férfi, 6 nő.

MN: Elégedett ezzel az aránnyal?

IC: Igen, azt hiszem, ez egy jó arány. Persze nem bánnám, ha billenne még a nők javára.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."