Visszhang: tévésorozat

A gyilkos csodaszer

Visszhang

Az embernek két alapmotivációja van, menekülni a fájdalom elől, valamint kergetni az élvezeteket – ahogy ezt már az elején elmagyarázza a Netflix új húzóterméke.

El lehet tehát képzelni, hogy mi történik akkor, ha hétköznapi használatba helyeznek egy olyan gyógyszert, amely megszabadít a kíntól, s az élvezethez is közelebb juttat. Persze az efféle mámor mindig tömött zsebű, megalomán fejesektől érkezik, akik érdekes módon mégis ugyanazt akarják, mint a módszeresen lezüllesztett függőik: még többet.

A gyilkos csodaszer négy, igen eltérő nézőpontot bemutatva igyekszik teljes képet nyújtani az amerikai rémálomról, amelyet a heroinszerű OxyContin tömeges eladása hozott el. Láthatjuk a gyógyszergyár vezetőjét, aki a család hírnevét és pénzét igyekszik betegesen megőrizni, találkozunk a feszes miniszoknyába bújtatott dílerekkel, akik orvoslátogatóként veszettül dolgoznak a napi betevőért, illetve megismerjük magát a beteget is, akit lassan felzabál a gyógyszer. Kontrasztként pedig egyetlen józan – ám kétségtelenül erős – hangot kapunk, egy nyomozónőét, aki megpróbálja felszámolni e legális bűnszövetkezetet.

Hogy szenvedők millióit kihasználva gazdagodik undorítóra néhány kiváltságos, az nyilván szörnyű, de olyan alapvetés, hogy már szinte kínos beszélni róla. Sosem volt másképp, talán nem is lesz, vagy ha mégis, az sem a Netflix szériájának lesz köszönhető. Ugyanis az Utódlás, Az évszázad bűnténye, és kicsit tán még A Wall Street farkasa jegyeit is viselő, igazságot lobogtató, de mégiscsak hatásért teperő produkció azért nem csodaszer.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.