Visszhang: film

A Million Miles Away

Visszhang

A földműves migránsok gyermeke­ként született, mexikói származású asztronauta története bizonyítja, hogy valóban az élet írja a legjobb forgatókönyvet – a rendezést azonban rendre halandókra bízza…

A kisiskolás José Hernández családjával indul neki az amerikai határnak, hogy odaát véres verejtékkel megszerezzék azt a pénzt, amelyből otthon megalapozhatják az életüket. A kisfiúról hamar kiderül, hogy többre képes, céljai el­éréséhez azonban először szülei, később felesége és teljes családja jövőjét kell feláldoznia. Ha nem jön össze, ő is csak egy lesz a milliónyi piszkos kezű bevándorló közül, aki mind többre vágyik. Viszont, ha sikerül neki, egy egész nemzetet juttat fel a földekről a csillagokba.

A film – hősével ellentétben – meg sem próbál letérni a kijelölt útról, végig töretlenül tartja az elérhetetlen álmokat lineáris fejlődéssel realizáló, felkészülésmontázsokkal, egyszerű metaforákkal és sokatmondó égre nézésekkel kivilágított pályát a happy end felé. Az alkotó, Alejandra Márquez Abella „önfeláldozás”, „kisebbségi összetartás”, „jellemformáló szegénység” és „kiérdemelt siker” feliratú csomagokat osztogat a teherautójáról a reprezentációra éhes nézőknek, akiknek cserébe az érintettség miatt valószínűleg nem a „hatásvadász” vagy „klisés” az első asszociációjuk a látottakról. A többiek persze okkal fintoroghatnak a túl jól ismert eszközök láttán, de ha ez a dráma közönségsiker lesz, az kivételesen nem a hibás értékítélet vagy a felszínesség jele, sokkal inkább egy szemléletes társadalmi felmérés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.