Visszhang: film

A szerelem ideje

  • SzSz
  • 2025. január 8.

Visszhang

Almut és Tobias szerelme olyan tökéletes, hogy azt tényleg csak valami nagy tragédia kuszálhatja össze...

...ha a film ragaszkodik a tearjerkerek, azaz a könnyfakasztó romantikus filmek bevett sémáihoz; márpedig ha John Crowley filmjének van célja, az az, hogy mindenképpen sírásra késztessen minket. A deus ex machina legjellemzőbb módja ezekben a filmekben az autóbaleset és a rák, vagy valamilyen egyéb gyógyíthatatlan betegség. Mit ad isten, itt épp ez a kettő keretezi a történetet: Almut véletlenül elgázolja Tobiast, de a balesetből bájos kórházi csevej, majd randevú és kapcsolat kerekedik. Ennek közhelyes lefolyását a forgatókönyv úgy bonyolítja meg, hogy ide-oda ugrálunk az időben, ám ezekben a bakugrásokban nem érdemes logikát vagy dramaturgiai okokat keresni. A házasélet kihívásaira a bimbózó románc pajkos pillanatai felelnek, a munkahelyi problémákra pedig a hétköznapokban rejlő gyönyörök. Előbb vagy utóbb azonban eljutunk oda, hogy a párnak gyereke születik, majd Almut egyre több rosszullétre panaszkodik, végül rákkal diagnosztizálják.

A film mondanivalóját csak olyan közhelyekkel lehet leírni, mint az, hogy élvezzük az életet és éljünk a mának, vagy az, hogy szinte semmi, így a boldogság vagy az elkeseredés sem tart örökké. Hogy A szerelem ideje mégis hatásos film, az elsősorban a Florence Pugh és Andrew Garfield közötti kémiának köszönhető. Így minden kiszámíthatósága ellenére a film végül eléri célját, és valóban könnyeket csal nézője szemébe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.