Visszhang: dokumentumfilm

Amit egyedül egyikünk sem látna

Visszhang

Dokumentumfilmnek írják, de a rendező, Krámli András nem dokufilmes.

Arra készültem, hogy megtudom, milyen az, amikor Feld­már András van terápiában, de hamar kiderült, itt nem szupervízióról lesz szó. „54 éve vagyok pszichoterapeuta, mert én vagyok a legőrültebb. Nekem van szükségem emberi társaságra és semmi máshoz nem értek. Én vagyok a páciens. Én vagyok a szuperpáciens.” Ezt bizonyára nem először hallják a Feldmár-jelenség követői, ám a Kanadában élő terapeutának megvan az a szuperképessége, hogy bár évtizedek óta ugyanazt mondja, mégis mindig ad valamennyi aha-élményt. Feldmár 1969-ben kezdett terapeutaként dolgozni, és számításai szerint a mai napig úgy nyolcvanezer órát töltött emberekkel. „Van, aki húsz-harminc éve jár hozzám”, derül ki a dokumentumfilmből, amely Feld­már 2023-as magyarországi látogatásán elhangzott két előadásából és egy exkluzív beszélgetésből áll.

Dokumentumfilmnek írják, de a rendező, Krámli András nem dokufilmes. Viszont szakmabeli, Feld­már a mentora, tehát közelről kérdez, így nem is kapunk sokkal többet annál, mint ha beülnénk egy kétórás Feldmár-előadásra; moziélményt csak a beszédfolyamot meg-megtörő zenés animációs betétek adnak. Ilyenkor emészthetjük kicsit a hallottakat. A zeneszerző László Ábelre pedig biztosan nem igaz Feldmár egyik, a filmben is elhangzó tételmondata: „Azért nem csinálod azt, amit akarsz, mert csak akarod akarni, de igazából nem akarod.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."