Visszhang: dokumentumfilm

Amit egyedül egyikünk sem látna

Visszhang

Dokumentumfilmnek írják, de a rendező, Krámli András nem dokufilmes.

Arra készültem, hogy megtudom, milyen az, amikor Feld­már András van terápiában, de hamar kiderült, itt nem szupervízióról lesz szó. „54 éve vagyok pszichoterapeuta, mert én vagyok a legőrültebb. Nekem van szükségem emberi társaságra és semmi máshoz nem értek. Én vagyok a páciens. Én vagyok a szuperpáciens.” Ezt bizonyára nem először hallják a Feldmár-jelenség követői, ám a Kanadában élő terapeutának megvan az a szuperképessége, hogy bár évtizedek óta ugyanazt mondja, mégis mindig ad valamennyi aha-élményt. Feldmár 1969-ben kezdett terapeutaként dolgozni, és számításai szerint a mai napig úgy nyolcvanezer órát töltött emberekkel. „Van, aki húsz-harminc éve jár hozzám”, derül ki a dokumentumfilmből, amely Feld­már 2023-as magyarországi látogatásán elhangzott két előadásából és egy exkluzív beszélgetésből áll.

Dokumentumfilmnek írják, de a rendező, Krámli András nem dokufilmes. Viszont szakmabeli, Feld­már a mentora, tehát közelről kérdez, így nem is kapunk sokkal többet annál, mint ha beülnénk egy kétórás Feldmár-előadásra; moziélményt csak a beszédfolyamot meg-megtörő zenés animációs betétek adnak. Ilyenkor emészthetjük kicsit a hallottakat. A zeneszerző László Ábelre pedig biztosan nem igaz Feldmár egyik, a filmben is elhangzó tételmondata: „Azért nem csinálod azt, amit akarsz, mert csak akarod akarni, de igazából nem akarod.”

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.