Visszhang: lemez

Bizet: Carmen

Visszhang

Ha létezik ikonikus operafelvétel, akkor talán ez az.

Még jobb csak az lett volna, ha a negyvenéves Maria Callas utoljára a színpadon is belebújik a cigánylány szerepébe, de ez végül a pletykák ellenére nem történt meg. 1964-ben azonban megjelent Callasnak a Carmenből készült egyetlen teljes felvétele, amelyet ráadásul kedvenc karmestere, Georges Prêtre dirigált, Don José szerepében a lágy és kellemes hangú Nicolai Geddával. Most is, hogy a Warner újra kiadta a le­mezt, úgy halljuk, hogy a szopránénekesnő a karrierje megfelelő pontján vonult stúdióba: interpretációjában Carmen veszélyes, fenyegető és halálosan izgató teremtés, de nem túljátszott dizőz, akiből – főleg az idő múlásával – önkéntelenül is karikatúra válhatna. Erőteljesen kifejező dikciója, a sötétet és a könnyedet vegyítő („chiaroscuro”) hangszíne és parlando kiszólásai inkább azt mutatják, hogy Carmen világában az ének éppolyan szükségszerűség, mint a szerelem. Nem a tárgy illusztrációja, hanem a tárgy maga. A régmúlt klasszikusokat persze könnyű szebb fénytörésben látni, de ha a fentiek nem, győzze meg a hallgatót a kiváló szereposztás. Robert Massard keményfejű Escamillót énekel, Gedda kifejezetten buzgó Don Josét, és köztük is kiemelkedik a Micaelát éneklő szubrett, Andrea Guiot. Prêtre finoman elegáns, a kellő pillanatban pedig brutális színeket csikar ki a párizsi operazenekarból, a hatvanas évekre jellemző, kicsit szöges hangképet pedig vagy megszeretjük, vagy nem. Hallgatni természetesen bakelitlemezen a leg­előnyösebb.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.