Visszhang: lemez

Eels: Eels Time!

Visszhang

Tavalyi súlyos szívműtétje sem lassította munkatempójában az Eels mögött álló Mark Oliver Everettet.

Az együttes 1996 óta átlag kétévente jelentet meg új anyagot, tavaly pedig még úgy is volt ideje stúdiózni a frontembernek, hogy a Budapestre is eljutó világ körüli turné után kórházba került hosszabb időre. A családja tragikus történetét gyakran megéneklő Everett zenei skálájának egyik vége a húzós blues rock, a másik pedig a szellős akusztikus folk, a kettő között pedig sok zugot bejárt az elmúlt három évtizedben. Lemezeinek hangzását a furcsán mintázott dobok, a nyersen szóló gitárok és az enyhén torzított énekhang teszik felismerhetővé.

A nagybetűvel szedett lemezcím és a borítófotón magasba rúgó énekes megtéveszti a hallgatót, ha arra tippel, hogy az Eels ezúttal is a karcosabb oldalát mutatja. Többségben vannak a szelídebb hangszerelésű dalok, amelyek ezúttal sem bontják meg az Everett által kikísérletezett formulákat. Viszont az az ív sem látszik megtörni, hogy az Eels-diszkográfia első másfél évtizedének kimagasló lemezei után a 2010 utáni anyagok a közepes különböző árnyalataiban játszanak. Ha a csúcskorszakra nem is emlékeztet az Eels Time!, szerencsére a két évvel ezelőtti Extreme Witchcraftnál jóval emlékezetesebb számok vannak rajta: az If I’m Gonna Go Anywhere himnikus refrénje gyorsan beragad, a nyitó Time vagy a Sweet Smile illeszkedik a klasszikus Eels-balladák közé. Összességében egy korrekt album ez, a kívánatosnál valamivel több töltelékdallal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.