Visszhang: lemez

Gesualdo:Tenebræ Responsoria/Les Arts Florissants

Visszhang

A vadásztrófeáira és zeneműveire büszke nemesember éle­té­nek utolsó éveiben nyomdává alakította kastélyának egyik szobáját.

Kinyomatta utolsó két madrigálkötetét, valamint a nagyhétre komponált Tenebræ Responsoria című szakrális sorozatát. Nem a halálba menő bűnbánata szülte ezeket a műveket: az ambiciózus szerző a munkáinak legjavát szerette volna így örökségül hagyni. Carlo Gesualdo zenéjének drámai hangképei, merész és nyers harmóniái és dinamikái máig rabul ejtenek, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy évről évre születnek felvételek ebből a darabból is. A hattagú Les Arts Florissants a tenor Paul Agnew vezetésével a latin szövegekre különös tekintettel interpretálja a krisztusi utat az utolsó vacsorától a feltámadásig illusztráló tételeket. A Lyontól 60 kilométernyire fekvő Ambronay apátságot pedig tágas akusztikája révén az együttes hetedik tagjaként illik kezelnünk. Ám a valódi erőt Gesualdo zenéjében és a passiótörténetről szóló sajátos értelmezésében találjuk: olyan, mint Caravaggio festményei, vagy a Krisztus utolsó megkísértése: túlontúl emberi ábrázolásmódja folytán alighanem botrányt okozott volna, ha szélesebb körben is előadják, megismerik. Elég csak meghallgatni a második reszponzóriumot, benne a Gecsemáné-kerti jelenettel és Jézus magányos imájával, amelynek kínzó akkordjai és operai hevülete szemléletesen árulkodnak arról az ösztönös buzgalomról, amivel Gesualdo a vallásos ikonográfiához fordult.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.