Visszhang: lemez

Gesualdo:Tenebræ Responsoria/Les Arts Florissants

Visszhang

A vadásztrófeáira és zeneműveire büszke nemesember éle­té­nek utolsó éveiben nyomdává alakította kastélyának egyik szobáját.

Kinyomatta utolsó két madrigálkötetét, valamint a nagyhétre komponált Tenebræ Responsoria című szakrális sorozatát. Nem a halálba menő bűnbánata szülte ezeket a műveket: az ambiciózus szerző a munkáinak legjavát szerette volna így örökségül hagyni. Carlo Gesualdo zenéjének drámai hangképei, merész és nyers harmóniái és dinamikái máig rabul ejtenek, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy évről évre születnek felvételek ebből a darabból is. A hattagú Les Arts Florissants a tenor Paul Agnew vezetésével a latin szövegekre különös tekintettel interpretálja a krisztusi utat az utolsó vacsorától a feltámadásig illusztráló tételeket. A Lyontól 60 kilométernyire fekvő Ambronay apátságot pedig tágas akusztikája révén az együttes hetedik tagjaként illik kezelnünk. Ám a valódi erőt Gesualdo zenéjében és a passiótörténetről szóló sajátos értelmezésében találjuk: olyan, mint Caravaggio festményei, vagy a Krisztus utolsó megkísértése: túlontúl emberi ábrázolásmódja folytán alighanem botrányt okozott volna, ha szélesebb körben is előadják, megismerik. Elég csak meghallgatni a második reszponzóriumot, benne a Gecsemáné-kerti jelenettel és Jézus magányos imájával, amelynek kínzó akkordjai és operai hevülete szemléletesen árulkodnak arról az ösztönös buzgalomról, amivel Gesualdo a vallásos ikonográfiához fordult.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.