színház

Káva Kulturális Műhely: MASC.

Visszhang

Mit jelent ma férfinak lenni?

Ezt a kérdést járja körül a közösségi színházi előadás, a Káva Állampolgári Színházának 4. etapja, ahol október óta 12 férfi próbálja megfejteni, mi a feladata, helye, fájdalma, öröme és boldogtalansága, vágya, reménye egy férfinak a társadalomban. Az előadáson „végigvonul” egy mérges maszk, amelyről lassan kiderül, hogy ez a mindenkori fegyelmező apafigura, aki kísérti és megfélemlíti az előadást létrehozó férfiakat. Kibomlik előttünk, hogy bár mindenkinek más a viszonya az apjához, a fiához, önmagához, a férfias férfiról épített illúziójához, a mélyben mégis a hasonlóságok dominálnak. A saját történetekből alkotott szövegeken és játékos helyzeteken keresztül megérezzük, mennyire szenvednek a mai férfiak. Meglepő és igaznak ható hangot üt meg az előadás azzal kapcsolatban, hogy mennyire elveszetté és bizonytalanokká váltak. Küzdenek a traumáikkal, a tanult mintáikkal, ráadásul már nem használhatók sem az apai intelmek, sem a tanult viselkedésformák: a nők felébredésével megváltoztak a szabályok. Megjelennek persze a férfiakról alkotott sztereotípiák is, ciccen a dobozos, vedelik a rövidet, borotválkoznak, csajoznak és sorolgatják a nők hagyományos feladatait. Csakhogy kicsit másképp, árnyaltabban: nem is kell annyira az a pia, az arcszesz csíp, és egy ismeretlen néz vissza a tükörből, a csajozás kényszeredett macsófigurái pedig minduntalan lebuknak. És az is üdítő, hogy rengeteget beszélnek a nőkről, mint a társukról, de nem egyetlen, anyai szerepre kárhoztatva őket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.