színház

Káva Kulturális Műhely: MASC.

Visszhang

Mit jelent ma férfinak lenni?

Ezt a kérdést járja körül a közösségi színházi előadás, a Káva Állampolgári Színházának 4. etapja, ahol október óta 12 férfi próbálja megfejteni, mi a feladata, helye, fájdalma, öröme és boldogtalansága, vágya, reménye egy férfinak a társadalomban. Az előadáson „végigvonul” egy mérges maszk, amelyről lassan kiderül, hogy ez a mindenkori fegyelmező apafigura, aki kísérti és megfélemlíti az előadást létrehozó férfiakat. Kibomlik előttünk, hogy bár mindenkinek más a viszonya az apjához, a fiához, önmagához, a férfias férfiról épített illúziójához, a mélyben mégis a hasonlóságok dominálnak. A saját történetekből alkotott szövegeken és játékos helyzeteken keresztül megérezzük, mennyire szenvednek a mai férfiak. Meglepő és igaznak ható hangot üt meg az előadás azzal kapcsolatban, hogy mennyire elveszetté és bizonytalanokká váltak. Küzdenek a traumáikkal, a tanult mintáikkal, ráadásul már nem használhatók sem az apai intelmek, sem a tanult viselkedésformák: a nők felébredésével megváltoztak a szabályok. Megjelennek persze a férfiakról alkotott sztereotípiák is, ciccen a dobozos, vedelik a rövidet, borotválkoznak, csajoznak és sorolgatják a nők hagyományos feladatait. Csakhogy kicsit másképp, árnyaltabban: nem is kell annyira az a pia, az arcszesz csíp, és egy ismeretlen néz vissza a tükörből, a csajozás kényszeredett macsófigurái pedig minduntalan lebuknak. És az is üdítő, hogy rengeteget beszélnek a nőkről, mint a társukról, de nem egyetlen, anyai szerepre kárhoztatva őket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.