Visszhang: könyv

Réz András: Lukrécia papucsai

Visszhang

A tanárhiány miatt az iskola egy földönkívülit alkalmaz helyettes kémiatanárként.

Eleinte senkinek sem tűnik fel, hogy bár vannak furcsaságai, Lutz Ferenc – a diákok körében Plutónium – egy másik bolygóról érkezett. A gondok akkor kezdődnek, amikor az osztály jó tanulóit, mind a hetet, megbuktatja. A gyerekek nyáron mégsem a pótvizsgára készülnek, kiderül ugyanis, hogy a sértődékeny űrlény az egész emberiségen akar bosszút állni. A Hetek szerencsére kozmikus segítséget is kapnak a világ megmentéséhez Lukrécia személyében, aki az univerzumot járva próbálja enyhíteni a Plutónium okozta károkat, papucsért cserébe.

A történet rögtön magával ragad, így a jól bevált mesei elemek alkalmazása, a hármas tagolás és a próbatételek körkörössége sem válik unalmassá. A világot sújtó különös csapásokban – jobb lábat ballá változtató kutyagumi, globális pattanásjárvány, összezsugorodott felnőttek – a saját világunk krízishelyzetei köszönnek vissza, és a válaszok, a bűnbakkeresés, az álhírek és a pánikot idővel felváltó közöny is ismerősek. Lukrécia pedig nem pusztán a problémák megoldásában segít, de külső szemlélőként olyan emberi dilemmákra is rálát, amelyeket a megpróbáltatások közepette egyre nehezebb érzékelni. A gyerekeknek közben a saját családjukon belül is van mivel megküzdeniük, ám a sok szereplő miatt a történet ezen aspektusa nem tud szervesülni, így a hét gyerek nagyon különböző, egyébként rendkívül izgalmas háttértörténete – a befejezéshez hasonlóan – kissé elnagyolt marad.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.