Visszhang: könyv

Szálasi minisztere voltam – Rajniss Ferenc naplója

Visszhang

Csődszag – regisztrálta 1945 áprilisában a bukás aromás légkörét a Szálasi-féle bagázs lemondott és már nagyban menekülő minisztere, akinek önigazoló és fontoskodó feljegyzései szintúgy ezt az átható ájert árasztják magukból mindmáig.

Rajniss Ferenc akárha a Tanár úr kérem két írását, A vésztanácsot és a Magyarázom a bizonyítványomat vette volna mintául: naplójában előadja pályafutásának és politikai manővereinek lehető legszalonképesebb verzióját, amely persze még így is bőven hétpróbás senkiházinak és hazaárulónak mutatja. Igaz, Szálasival valóban fölöttébb rövid ideig tartott a politikai cimborasága, s alkalmasint éppen a nyilasokkal szemben táplált masszív megvetés e feljegyzések legérdekesebb vezérmotívuma.

Rajniss saját múltjának kozmetikázott elbeszéléséhez okvetlenül hasznos hozzáolvasni Sipos Péter kötetindító tanulmányát, amely nemcsak a háborús bűnös életútjának kacskaringóit rajzolja ki pontosan, hanem arról a részint nemzedéki, részint szociális alapú békétlenségről is fontos dolgokat árul el, amely a szélsőjobbos radikalizmus egyik meghatározó hajtóereje volt a Horthy-korszakban. A Rajniss-cikkekből és -beszédekből meg egyéb dokumentumokból összeállított gazdag válogatás pedig saját szövegekkel illusztrálja az újságíró villámgyors pálfordulását és számítóan csahos németpártiságát csakúgy, mint a politikus mély­ütésekben bővelkedő versengését, majd kényszeredett együttműködését Szálasi nyilasaival.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.