Koncert - Akadozó motorral - A High On Fire, a Volbeat és a Metallica Budapesten

  • Greff András
  • 2010. május 20.

Zene

Visszatekintve tiszta sor, hogy 1991-es lemezével, az úgynevezett fekete albummal a Metallica nem csupán pályafutása kereskedelmileg legsikeresebb munkájához jutott el (világszerte kábé 22 millió példány talált gazdára belőle mostanáig), hanem egyúttal abba a ligába is megváltotta a belépőjét, ahol a Rolling Stones, az AC/DC vagy mondjuk Paul McCartney serénykedik. Örökbelépő ez, alábukni ebből a magasból már nemigen lehet. Halálosan felboszszantotta a kemény magot a Load? Mindenki pocséknak gondolta a St. Angert? Sokan a legjobb indulattal is csupán középszerűnek a két évvel ezelőtti Death Magneticet? Mindez öltésnyit sem számít, a zenekar akkor is bármikor súlyos telt házak előtt kalandozhat szerte a világban, ha az elmúlt tizennégy évben a legizgalmasabb produktum, amihez a nevét adta, egy komoly magánéleti és zenekari krízishelyzeteket megörökítő dokumentumfilm, a Some Kind Of Monster volt.

Visszatekintve tiszta sor, hogy 1991-es lemezével, az úgynevezett fekete albummal a Metallica nem csupán pályafutása kereskedelmileg legsikeresebb munkájához jutott el (világszerte kábé 22 millió példány talált gazdára belőle mostanáig), hanem egyúttal abba a ligába is megváltotta a belépőjét, ahol a Rolling Stones, az AC/DC vagy mondjuk Paul McCartney serénykedik. Örökbelépő ez, alábukni ebből a magasból már nemigen lehet. Halálosan felboszszantotta a kemény magot a Load? Mindenki pocséknak gondolta a St. Angert? Sokan a legjobb indulattal is csupán középszerűnek a két évvel ezelőtti Death Magneticet? Mindez öltésnyit sem számít, a zenekar akkor is bármikor súlyos telt házak előtt kalandozhat szerte a világban, ha az elmúlt tizennégy évben a legizgalmasabb produktum, amihez a nevét adta, egy komoly magánéleti és zenekari krízishelyzeteket megörökítő dokumentumfilm, a Some Kind Of Monster volt.

Este hét előtt néhány perccel, a High On Fire színpadra baktatásakor még nem ezen kellett rágódni. A Metallicával történt egy és más, mióta - 1999 nyarán - utoljára Budapesten jártak, egyvalami szerencsére nem változott: most is kifogástalan ízléssel választottak maguk mellé vendégzenekarokat. A kaliforniai trió zabolátlan, füstös-tüzes harci zaja az egyik legnagyobb dolog, ami az amerikai undergroundban az elmúlt években történt, de erről most képtelenek voltak meggyőzni az ekkor még csupán negyedháznyi publikumot. A felelősség egyértelműen a hangosítókat terhelte - már ha állt egyáltalán valaki a pultnál. Eleinte a gitárok nem szóltak, csak a dob kongott tompán a reszelős ének alatt, aztán bejött valami gitárzörejszerű légmozgás, ekkor viszont dobhang helyett többször is olyasféle csörgés-zörgés hallatszott, mint amilyen a Lost című tévésorozatban a füstszörny megjelenését szokta kísérni. Botrány. A dán Volbeat valamivel jobban járt: bár az ő műsoruk is halk volt, és sokszor hullámzott is a hang, a dalok legalább követhetők maradtak. A nyolcvan százalékban fekete pólós férfiakból verbuvált közönséggel eleve könnyebb dolguk volt, hiszen a Volbeat rockabillyvel kevert hard rockjában vastagon ott van a Metallica rockos korszaka is, a remek formában játszó zenekar ráadásul csupa slágert küldött egymás után. Volt Radio Girl és Sad Man's Tongue, volt Still Counting és az a jópofa Dusty Springfield-feldolgozás, és világosan látszott rajtuk, hogy szeptemberben megjelenő negyedik lemezükkel készen állnak egy lépcsővel feljebb kapaszkodni a karrierlétrán.

Aztán ránk sötétedett, és egyéb változások is történtek: bár a küzdőtéren heringező ismerőseink jelentései szerint a keverősök a Metallicával is csúnyán elbántak, hiszen a hangosan csattogó lábdob mellől sikerült eltüntetniük a gitárokat, fent, a lelátón már a koncertnyitó Creeping Death első húrhangjai is példamutató tisztasággal és erővel fűrészeltek bele a dobhártyánkba. Az erőteljes megszólalás már csak azért is létfontosságú volt, mert a vizuális részt tekintve kifejezetten sovány műsort láthattunk. Míg kisebb méretű, fedett csarnokokban a Metallica izgalmas körszínpadon játszik, stadionokba a fapados verzió kerül: teljesen hagyományos, nem éppen lobogó fantáziával megvilágított színpadon kavar a négy zenész, harmincpercenként felcsap egy-egy lángcsóva, a kivetítőkön pedig a temetőben arany után kutató Tuco (A Jó, a Rossz és a Csúfból vett intró emblematikus tartozék) után már csak a zenekart figyelhettük, de azt legalább egy igen profi kamerastáb változatos beállításain.

A Metallica ma már, mint azt az elején pedzegettük, bármit megtehet, a kiszámítható koncertműsort mégsem meri megbolygatni. Váratlanabb húzás csupán kettő akadt: a Through The Never az elején, a ráadásban pedig egy Diamond Head-feldolgozás, ami nem a gyakrabban elsütött Am I Evil? volt, hanem a brit metálzenekar másik klasszikusa, a Helpless, amit a jelenlévők döntő többsége jól érzékelhetően nem ismert, holott ez is rajta van a Metallica feldolgozásait egybegereblyéző Garage Inc.-en. A vitatottabb lemezekről (Load, Reload, St. Anger) nulla dal került a programba, a legutóbbiról négy, a többi gyakorlatilag best of. A frissebb számok még így is soknak bizonyultak: közepes dalok gyakran megtáltosodnak élőben, a Death Magnetic tételei viszont az óriási témákra boltozott, gyönyörűen felépített Fade To Black vagy Sad But True közvetlen szomszédságában nemcsak erőtlennek hangzottak, hanem az is kidomborodott, hogy a négyből kettő (The End Of The Line, Cyanide) a tessék-lássék módra összedobált riffjeivel nincs is tisztességesen megformálva.

2010-ben a Metallica amúgy nagyjából ötször jobban teljesít a színpadon, mint amikor legutóbb láttuk, de ez a megállapítás igazából csak a zenekar háromnegyedére igaz. Lars Ulrich dobos ugyanis nagyjából az ötödik számig bírta a tempót (úgy-ahogy), utána már csak a kétségbeesett kapaszkodás maradt neki. A Cyanide közepén erdőbe vitte a zenekart, a One híres lábdobtémáját volt pofája kihagyni, és egyáltalán: középtempó felett igazából egyetlen témát sem uralt rendesen. Tisztességes rockzenekarnál a dobosnak kell magával húznia a többieket, a Metallicánál viszont megfordul a dolog: a három gitáros, élükön a világ egyik legstabilabb jobb csuklójával rendelkező James Hetfielddel feszesen, ízesen és apróbb hibákat leszámítva mindvégig pontosan reszelt, a folyamatosan fáradó Ulrich pedig lógó nyelvvel loholt utánuk. Így aztán a zene élvezhető maradt ugyan, de folyamatosan a szétesés határán billegett. És ha figyelembe vesszük, hogy a dobolás a fizikai kondíció függvénye is, a Metallica pedig épp most, már bőven negyven fölé jutott tagokkal döntött úgy, hogy ismét gyors és komplex metált akar játszani, akkor nagyon úgy áll a helyzet, hogy a zenekar szép stabilan bemattolta saját magát.

Puskás Ferenc Stadion, május 14.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.