Tíz kilométeres kerülőt kellett tennie a tanyavilágból Kiskőrösre igyekvő helyieknek szerda délelőtt, ugyanis a városban Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc oligarcha tekintették meg a Budapest-Belgrád vasút vidéken vezető pályaszakaszának utolsó sínszálának lerakását, ezért pedig a Terrorelhárítási Központ lezárásokat rendelt el – írja a Népszava.
A lap egyébként próbált bejutni az avatásra, de az Építési és Közlekedési Minisztériumtól a külügyhöz irányították őket, amely azonban nem válaszolt, a helyszínen pedig azt közölték velük, hogy „nincsenek a meghívottak listáján”. Amiatt, hogy Szijjártó mindig csak egy gondosan kiválasztott meghívotti kör előtt tart sajtótájékoztatót korábban a 444.hu indított pert, hogy megtudja, kiket hívnak meg és mi alapján, és bár a tárca próbálta eltitkolni a választ, a bíróság döntése nyomán ki kell adniuk a kért adatokat.
A Budapest-Belgrád vasút esetében ráadásul nem magánberuházásról van szó: a becslések szerint mintegy 800 milliárd forintos munkálatok kisebb részét közvetlenül közpénzből állják, 85 százalékát pedig olyan kínai hitelből, amit a magyar adófizetők fizetnek majd ki húsz év alatt, igaz, a pontos részletek nem ismertek, mivel a kormány kínai kérésre titkosított az adatokat.
A vasútvonalhoz ráadásul épp Orbán Viktor miniszterelnök apja, Orbán Győző bányáiból viszik a követ. A kormányfő erre azt mondta: „Nem foglalkozok üzleti ügyekkel, tehát ez a beruházás, amiről Ön beszél, állami beruházás, amit nem az állam valósít meg.” Orbán korábban is hasonló választ adott erre a kérdésre.
A magyar kormány titokban közel 400 milliárd forintnyi hitelt vett fel kínai bankoktól a vasútépítés kapcsán. Nem mindig világos, miért jó üzlet ez nekünk, ha még azt sem engedik a kínaiak, hogy európai cég telepítse a Budapest–Belgrád vasútvonal biztosítóberendezéseit, de Mészáros Lőrinc cégeinek biztosan jó üzlet, hiszen bőségesen vettek ki osztalékot belőlük.