Lapunk kedden este rövid hírben számolt be arról, milyen kijelentésekre ragadtatta magát Lázár János a leszakadó és szegény békési kisvárosi, sarkadi fórumán. A Fidesz megmondóembere egyebek mellett Ukrajna ellen hergelte 3-400 fős közönségét, akiket az eredeti kiírás szerint véleménynyilvánító szavazásnak nevezett, az oroszok által megtámadott ország lejáratását célzó propagandavoksoláson való részvételre buzdított. Azt is mondta, hogy a pedofil bűncselekményeket elkövetőket halálbüntetéssel sújtaná. A miniszteri performance része volt, hogy előadta, a Fidesz a normalitás, a Tisza Párt pedig az abnormalitás.
A döntően Fidesz szimpatizánsok és a helyi, valamint a környékbeli kormánypolikusokból verbuválódott közönségének arról is beszélt Lázár, hogy a világ roppant egyszerű: az élelmiszerinflációért kizárólag „az ukrán háború” a felelős, a Fidesz és Orbán Viktor mindig és mindentől megvédi a magyar embereket, míg a másik oldal vezérét hiába hívják Magyarnak, ő csak brüsszeli érdekeket szolgál és hazaáruló. Majd utalt Kollár Kinga tiszás EP-képviselő minapi, a kormánysajtó által kiragadott felszólalására, amely szerint nem feltétlenül baj a leendő választások szempontjából, hogy nem jönnek a brüsszeli pénzek. De hallgatott arról, hogy korábban jóval egyértelműbben nagyon hasonló kijelentéseket tett Orbán Viktor és Kövér László is. Ahogy arról sem esett szó, hogy a uniós pénzek Magyarországnak történő felfüggesztése Magyar Péter és a Tisza Párt megjelenése előtti fejlemény. Az ebből levont lázári következtetés annyi: a 2026-os országgyűlési választás nem a Fidesz-KDNP hatalmon maradásáról, hanem arról a normalitásról szól, amit a kormánypárt képvisel. „Orbán Viktor a magyarok embere, Magyar Péter Brüsszelé” – jegyezte meg Lázár.

A politikus kitért arra, hogy kedd délelőtt éppen a miniszterelnökkel adták át az M44-es gyorsforgalmi út utolsó szakaszát. Arról már kevésbé esett szó, hogy ennek elkészültét Orbán Viktor korábban a 2019-es önkormányzati választásra ígérte a Békés megyeieknek és békéscsabaiaknak, azt pedig csak nagyon halkan jegyezte meg, hogy teljes hosszában a gyorsforgalmi út csak Békéscsabáról éri el az M5-ös autópályát, visszafelé még nem. Ehhez még egy nagy közúti csomópontot kell megépíteni. Hozzátette, ma az országban 2 ezer kilométer autópálya és gyorsforgalmi út van, és ezt a számot 2035-re megkétszerezik. Ezzel összefüggésben többször megemlítette a szívéhez közel álló, Szegedet Békéscsabán keresztül Debrecennel összekötő M47-es gyorsforgalmi út megvalósítását.
Az építési és közlekedési tárca vezetője szólt a Viharsarok sanyarú helyzetéről is; az utóbbi évtizedek lakosságfogyását néhány tízezresnek mondta, miközben ez a valóságban százezer. Emellett egy lakossági kérdésre teljes tájékozatlanságot árult el a kormánybiztossága alatt nagy csúszással és az eredeti összeget messze meghaladó költséggel elkészült geszti Tisza-kastély közbeszerzési szabálytalanságairól. Nem is tudott arról, hogy alapvető szabálytalanságok sora miatt nemrégiben a Közbeszerzési Döntőbizottság 10 millió forintra büntette az ajánlatkérő Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft.-re.
Beszédében e mellett helyett kapott a Budapest-ellenesség, amint kitért a főváros és a vidék fejlettségbeli, jövedelmi különbségeire. Azt hangsúlyozta, hogy Budapesten az egy főre jutó nemzeti jövedelem 67 százalékkal haladja meg az uniós átlagot, míg Békés megyében 40 százalékkal alatta marad. Ugyanez a helyzet a nyugdíjak területén is, amit az infláció mértéke szerint emelnek. Viszont nem tette hozzá, hogyha a mellőzött svájci indexálás alapján ennek mértéke az átlagkeresetek emelkedéséhez illeszkedne, akkor azzal sokkal jobban járnának az idősek, de egyszersmind nem szakadna szét a társadalom dolgozók és nyugellátásból élő része.

Lázárt több sajtóorgánum mellett a Narancs.hu is kérdezte. „Ez nagyon szórakoztató. De azt sem tudom, hogy ki, mire és hogyan pályázott, nem az én tárcámhoz tartozik, hála a jó istennek” – válaszolta arra a kérdésünkre, hogy kedden vált nyilvánvalóvá a választókerületéhez tartozó két járásban, a makóiban és a hódmezővásárhelyiben, hogy egyetlen ellenzéki település sem kap egy fillért sem a Versenyképes Járások Programból, amire Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármester hívta fel a figyelmet. Amikor arra emlékeztettük a nagy befolyással rendelkező fideszes politikust, hogy ebben a körzetben minden az ő kézmozdulatára és akarata szerint történik, akkor azt válaszolta: ez nem így van. Hozzáfűzte, már nem is ő a választókerület elnöke, és nem indul a 2026-os választáson. „Nem foglalkozom helyi ügyekkel” – zárta rövidre mondandóját ebben az ügyben a térség parlamenti képviselője.
Majd arra emlékeztettük, hogy még 2015-ben a Miniszterelnökséget vezető miniszterként egy pusztaföldvári eset nyomán egy azonnali kérdésre azt válaszolta a parlament plenáris ülésen, hogy „az a polgármester, akit költségvetési csalásért ítélnek el, az méltatlan a hivatala betöltésére, és le kell mondania”. Ekkor Baranyai István (Fidesz-KDNP) polgármester ügyéről volt szó. „Milyen bölcsen beszéltem” – reagált erre Lázár. Ám arra már nem tudott semmi érdemit mondani, hogy mostani vendéglátóját, a sarkadi polgármestert, Mokán Istvánt (Fidesz-KDNP) az akkori élettársának évekkel ezelőtt jogtalanul folyósított normatív lakásfenntartási támogatás és a rendszeres gyermekvédelmi segély kiutalása miatt, költségvetési csalásértjogerősen elítélte a bíróság, s ezért 3 millió forint bírságot szabott ki rá. Ahogy arra sem volt mondandója az építési tárca vezetőjének, hogy a szomszédos község, Méhkerék első emberét, Tát Margitot egy, az EU által finanszírozott és a fiataloknak szóló bűnmegelőzési programra elnyert 33 millió forint eltüntetésével vádolta meg az ügyészség és ítélte el a Gyulai Törvényszék jogerősen jelentős összegre elkövetett költségvetési csalás miatt. Ráadásul a kormánypárti faluvezető a felfüggesztett szabadságvesztés idejére büntetett előéletűvé vált. „Nem ismerem a helyi ügyeket, Kovács József térségi parlamenti képviselőtársam meghívására érkeztem, bevallom hősiesen, felkészületlenül érkeztem ide” – reagált Lázár. Majd hozzáfűzte: „Ebből is látszik, milyen relatívak a szabályok.”

Még egy kérdést feltettünk a miniszternek, mégpedig Vitézy Dávid, a fővárosi képviselő és volt közlekedési államtitkár friss Facebook-bejegyzéséről. Ebben a honi közlekedéspolitika és egy törvénymódosítás kapcsán Vitézy „fekete napnak” nevezte a hétfőit. Megfogalmazása szerint: „Lázár János vasúti vonalbezárásokat és jelentős járatritkítást előrevetítő, és a szakszervezetek sztrájkjogait gyakorlatilag megszüntető törvénymódosítását is elfogadta a parlamenti kétharmad ma.” „Ez marhaság, nem igaz” – válaszolta erre Lázár. Majd hozzáfűzte: „Vitézy úrnak az a baja, hogy nem lesz Pride, ettől olyan ideges, és emiatt veszített vonalat” – mondta az építési minisztérium első embere. Amikor visszakérdeztünk, hogy ez buzizás volt-e, akkor „nemmel” válaszolt Lázár.