KÖNYVMELLÉKLET

Spuni cuni fait

Wolfgang Amadé Mozart – Válogatott levelek és dokumentumok

Könyv

Megannyi hozzáértő jól megalapozott ítélete szerint ugyan Mozart zenéje is komoly figyelmet érdemel tőlünk, de azért, mi tagadás, az élete és a személyisége körül még így is tartósan (fel)fokozottabb az érdeklődés.

Mert ha a szimfóniái vagy a versenyművei olykor apályosabb időket élnek is meg a koncertrepertoáron, a Mozart-sztorival ilyesmi sosem fordul elő. Mozart számunkra a zseni, a csodagyermeki sorból még magasabbra emelkedő, de soha fel nem növő titokzatos géniusz. Alakja filmen és musicalben, kortárs bulvárszínpadon és romantikus kisregényben mindegyre maga a példázatosság: hol a végzet által üldözött tehetség, hol a maga korában eléggé meg nem becsült művész, hol pedig a mindenben tékozlóan szertelen sziporkázás és a fölszabadító infantilizmus példája. És mi sosem ununk rá erre a mintaszerűen, sőt már-már agyonkutatott és kismilliószor elmesélt élettörténetre, amely még így is kínál számunkra újabb és újabb közelítési lehetőségeket és izgatóan többértelmű mozzanatokat.

Ezért kelt, ezért kelhetett most új életre a Zeneműkiadó hajdani (1961-es) Mozart-breviáriuma is: az eredeti összeállító, a 2001-ben elhunyt Kovács János munkájának egyszerre indokolt és kegyeletes fölfrissítésével és kiegészítésével, Kárpáti János átdolgozói gondozásában, a megújítva megőrzés szép gesztusa gyanánt. Merthogy 1961, mi több, az 1974-es második kiadás óta is sok minden megváltozott: a Mozart-kutatás berkein belül éppúgy, mint idekint minálunk, a Mozart iránt olthatatlanul érdeklődők táborában. A kutatók ma már többet tudnak például a komponista szabadkőműves ténykedéséről, többé-kevésbé megindult az oly sokáig bűnös szívtelenséggel vádolt feleség, Constanze rehabilitációja, míg Mozart utolsó éveinek pénzínsége immár nem annyira a kortársi részvétlenség vagy épp a zene- és pénzköltői felelőtlenség értelmezési keretébe illeszkedik bele, hanem egyre inkább a II. József uralkodásának második felét beárnyékoló általános válságjelenségek logikus következményének tűnik.

És ami alkalmasint a legfeltűnőbb lehet: mára a kutatók és a nagyközönség körében egyaránt jócskán megcsappant az álszemérem, a magát tapintatosnak maszkírozó prüdéria becse. Merthogy ez a tárgyalásmód a források tekintélyes hányadát takarta ki az érdeklődők elől: finomkodó utalásokkal vagy ad usum Delphini jellegű szelídítésekkel meghamisítva a Mozartról (és családjáról) való tudásunkat. Ennek legérzékletesebb példája a szkatologikus tárgykörbe tartozó levelek, illetve levélbeli kitérők nyíltabb tárgyalása, hiszen a végbélhangok és a székletürítés témája Mozart számára valósággal megunhatatlan volt – és mindezek derült kedélyű pertraktálása a család többi tagjától sem volt idegen.

„Oui, par ma foi, hitemre, az orrodra kakilok, állacskádra lecsurog” – írta 1777-ben a 21 éves Mozart e téren legkedvesebb játszótársának, „unokahúgocskájának”, Maria Anna Theklának. És mert az istenek kivételezett gyermeke számára még a szar sem volt keserű, ugyanebben a levelében az alábbi vidám családi jelenetet is elmesélte a téma iránt rokonszenvező érdeklődést mutató barátnőjének: „Nagyban írom ezt a levelet, amikor valami behallatszik az utcáról. Fölállok, odamegyek az ablakhoz – s nem hallok semmit! Újból le­ülök – belefogok az írásba – alighogy tíz szót leírok, ismét csak hallok valamit – megint fölállok – amikor fölállok, egészen gyenge, amit hallok, de égett szagot szimatolok. – Akárhová megyek, érzem. Ha kinézek az ablakon, a szag szinte eltűnik, ha újra a szoba felé fordulok, fölerősödik. – Végül Mama azt mondja: – Mibe fogadunk, hogy eleresztettél egy galambot! – Nem hiszem, Mama. – De, de, biztosan. – Teszek egy próbát, a mutatóujjamat a seggembe dugom, aztán az orromhoz, és – [...] a Mamának igaza volt.”

Ez is Mozart volt. Ahogyan az volt az apjától és Salzburgtól meg a hercegérseki szolgálattól elszakadni vágyó, a házasságba és a bécsi életbe csak azért is fejest ugró – de azért mindeközben józanul és önérzetesen spekuláló fiatal virtuóz és zeneszerző is. Nincs ellentmondás, de nincs univerzális magyarázat sem: Mozart nem a fel- és elszabadult trágársága miatt vagy annak dacára, hanem vélhetőleg attól függetlenül volt zseni. A Figaro házassága vagy a d-moll zongoraverseny csodáját nem magyarázhatják meg a levelek és egyéb dokumentumok, de bizony még a Requiem elvitathatatlan élettörténeti jelentősége sincs arányban magával a művel. Mozart életének forrásait igazából nem is ezért búvároljuk, csak szeretnénk közelségben érezni magunkhoz ezt a valószínűtlen és a századok során mitikussá növesztett, páratlan emberi tüneményt. És közben szeretnénk megtudni, vajon mi a csuda is lehet az a kérdéses jelentésű, de alighanem obszcén „spuni cuni fait”, ami iránt Mozart az unokahúgánál érdeklődik. Mert bizony ilyen izgalmas és csiklandós dolog a zenetörténet!

Rózsavölgyi és Társa Kiadó, 2017, 624 oldal, 4990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.