KÖNYVMELLÉKLET

Spuni cuni fait

Wolfgang Amadé Mozart – Válogatott levelek és dokumentumok

Könyv

Megannyi hozzáértő jól megalapozott ítélete szerint ugyan Mozart zenéje is komoly figyelmet érdemel tőlünk, de azért, mi tagadás, az élete és a személyisége körül még így is tartósan (fel)fokozottabb az érdeklődés.

Mert ha a szimfóniái vagy a versenyművei olykor apályosabb időket élnek is meg a koncertrepertoáron, a Mozart-sztorival ilyesmi sosem fordul elő. Mozart számunkra a zseni, a csodagyermeki sorból még magasabbra emelkedő, de soha fel nem növő titokzatos géniusz. Alakja filmen és musicalben, kortárs bulvárszínpadon és romantikus kisregényben mindegyre maga a példázatosság: hol a végzet által üldözött tehetség, hol a maga korában eléggé meg nem becsült művész, hol pedig a mindenben tékozlóan szertelen sziporkázás és a fölszabadító infantilizmus példája. És mi sosem ununk rá erre a mintaszerűen, sőt már-már agyonkutatott és kismilliószor elmesélt élettörténetre, amely még így is kínál számunkra újabb és újabb közelítési lehetőségeket és izgatóan többértelmű mozzanatokat.

Ezért kelt, ezért kelhetett most új életre a Zeneműkiadó hajdani (1961-es) Mozart-breviáriuma is: az eredeti összeállító, a 2001-ben elhunyt Kovács János munkájának egyszerre indokolt és kegyeletes fölfrissítésével és kiegészítésével, Kárpáti János átdolgozói gondozásában, a megújítva megőrzés szép gesztusa gyanánt. Merthogy 1961, mi több, az 1974-es második kiadás óta is sok minden megváltozott: a Mozart-kutatás berkein belül éppúgy, mint idekint minálunk, a Mozart iránt olthatatlanul érdeklődők táborában. A kutatók ma már többet tudnak például a komponista szabadkőműves ténykedéséről, többé-kevésbé megindult az oly sokáig bűnös szívtelenséggel vádolt feleség, Constanze rehabilitációja, míg Mozart utolsó éveinek pénzínsége immár nem annyira a kortársi részvétlenség vagy épp a zene- és pénzköltői felelőtlenség értelmezési keretébe illeszkedik bele, hanem egyre inkább a II. József uralkodásának második felét beárnyékoló általános válságjelenségek logikus következményének tűnik.

És ami alkalmasint a legfeltűnőbb lehet: mára a kutatók és a nagyközönség körében egyaránt jócskán megcsappant az álszemérem, a magát tapintatosnak maszkírozó prüdéria becse. Merthogy ez a tárgyalásmód a források tekintélyes hányadát takarta ki az érdeklődők elől: finomkodó utalásokkal vagy ad usum Delphini jellegű szelídítésekkel meghamisítva a Mozartról (és családjáról) való tudásunkat. Ennek legérzékletesebb példája a szkatologikus tárgykörbe tartozó levelek, illetve levélbeli kitérők nyíltabb tárgyalása, hiszen a végbélhangok és a székletürítés témája Mozart számára valósággal megunhatatlan volt – és mindezek derült kedélyű pertraktálása a család többi tagjától sem volt idegen.

„Oui, par ma foi, hitemre, az orrodra kakilok, állacskádra lecsurog” – írta 1777-ben a 21 éves Mozart e téren legkedvesebb játszótársának, „unokahúgocskájának”, Maria Anna Theklának. És mert az istenek kivételezett gyermeke számára még a szar sem volt keserű, ugyanebben a levelében az alábbi vidám családi jelenetet is elmesélte a téma iránt rokonszenvező érdeklődést mutató barátnőjének: „Nagyban írom ezt a levelet, amikor valami behallatszik az utcáról. Fölállok, odamegyek az ablakhoz – s nem hallok semmit! Újból le­ülök – belefogok az írásba – alighogy tíz szót leírok, ismét csak hallok valamit – megint fölállok – amikor fölállok, egészen gyenge, amit hallok, de égett szagot szimatolok. – Akárhová megyek, érzem. Ha kinézek az ablakon, a szag szinte eltűnik, ha újra a szoba felé fordulok, fölerősödik. – Végül Mama azt mondja: – Mibe fogadunk, hogy eleresztettél egy galambot! – Nem hiszem, Mama. – De, de, biztosan. – Teszek egy próbát, a mutatóujjamat a seggembe dugom, aztán az orromhoz, és – [...] a Mamának igaza volt.”

Ez is Mozart volt. Ahogyan az volt az apjától és Salzburgtól meg a hercegérseki szolgálattól elszakadni vágyó, a házasságba és a bécsi életbe csak azért is fejest ugró – de azért mindeközben józanul és önérzetesen spekuláló fiatal virtuóz és zeneszerző is. Nincs ellentmondás, de nincs univerzális magyarázat sem: Mozart nem a fel- és elszabadult trágársága miatt vagy annak dacára, hanem vélhetőleg attól függetlenül volt zseni. A Figaro házassága vagy a d-moll zongoraverseny csodáját nem magyarázhatják meg a levelek és egyéb dokumentumok, de bizony még a Requiem elvitathatatlan élettörténeti jelentősége sincs arányban magával a művel. Mozart életének forrásait igazából nem is ezért búvároljuk, csak szeretnénk közelségben érezni magunkhoz ezt a valószínűtlen és a századok során mitikussá növesztett, páratlan emberi tüneményt. És közben szeretnénk megtudni, vajon mi a csuda is lehet az a kérdéses jelentésű, de alighanem obszcén „spuni cuni fait”, ami iránt Mozart az unokahúgánál érdeklődik. Mert bizony ilyen izgalmas és csiklandós dolog a zenetörténet!

Rózsavölgyi és Társa Kiadó, 2017, 624 oldal, 4990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.