Kiállítás

Az ideális áldozat

Az erőszakról

Kritika

Véletlen egybeesés volt: alig két héttel azután került sor a háborús nemi erőszakot tematizáló Elhallgatva című tanulmánykötet, valamint az áldozatok tiszteletére tervezett budapesti emlékmű pályázati makettjeinek bemutatójára, hogy Oroszország 2022. február 24-én lerohanta Ukrajnát.

Hátborzongató, hogy a kötet szerzőinek kutatási témája ismét a húsba vágó jelen része: a nemi erőszak szinte minden fegyveres konfliktusban megjelenő, tudatos stratégiaként alkalmazott háborús fegyver. A Budapest Galériában kifeszített molinóról megtörhetetlen erővel és daccal harsogja a menekült művész, Olia Fedorova minden áldozat nevében: basszátok meg, még mindig élek!

A kiállítás 11 alkotó és egy alkotócsoport munkáin keresztül mutatja be az erőszak különböző típusait a kapcsolaton belüli fizikai és lelki erőszaktól a szexuális erőszakon át a környezet pusztításáig, a patriarchátus elsődleges elszenvedői, a nők és a queer (LMBTQ) emberek szemszögéből. Az alkotók különböző országokból érkeztek, társadalmi hátterük is különböző, de műveikkel mind arra világítanak rá, hogy az erőszak elszenvedése a nők általános, kultúrákon átívelő közös tapasztalata.

A kiállítás nagy hangsúlyt fektet az interszekcionális szempontokra, hogyan módosítja az erőszak tapasztalatát, illetve fel(nem)dolgozását, ha a szexizmust az előítélet további formái, például a rasszizmus, az osztályrasszizmus, a homo- és transzfóbia metszi át.

A kiállítási térbe belépve Elektra KB SZTRÁJK című sorozatának darabjai fogadnak. Elektra KB egy Odesszában született kolumbiai „cripqueer”, azaz fogyatékossággal élő nem bináris művész, aki az önmagára szégyen nélkül alkalmazott, a többségi társadalomban degradálónak számító terminusok (crip = nyomorék, queer = buzi) használatával éppen ezen kifejezések sértő élét igyekszik elvenni. Utcai harcokat, tüntetési jeleneteket és eszközöket láthatunk, valamint a művész kitalált köztársaságának (Gaia Teokratikus Köztársaság) feminista harcosait, a feketébe öltözött, vörös fejkendős catharákat. Elektra KB maga is részt vett a több évtizedes kolumbiai polgárháborút követő utcai harcokban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.