Kiállítás

Az ideális áldozat

Az erőszakról

Kritika

Véletlen egybeesés volt: alig két héttel azután került sor a háborús nemi erőszakot tematizáló Elhallgatva című tanulmánykötet, valamint az áldozatok tiszteletére tervezett budapesti emlékmű pályázati makettjeinek bemutatójára, hogy Oroszország 2022. február 24-én lerohanta Ukrajnát.

Hátborzongató, hogy a kötet szerzőinek kutatási témája ismét a húsba vágó jelen része: a nemi erőszak szinte minden fegyveres konfliktusban megjelenő, tudatos stratégiaként alkalmazott háborús fegyver. A Budapest Galériában kifeszített molinóról megtörhetetlen erővel és daccal harsogja a menekült művész, Olia Fedorova minden áldozat nevében: basszátok meg, még mindig élek!

A kiállítás 11 alkotó és egy alkotócsoport munkáin keresztül mutatja be az erőszak különböző típusait a kapcsolaton belüli fizikai és lelki erőszaktól a szexuális erőszakon át a környezet pusztításáig, a patriarchátus elsődleges elszenvedői, a nők és a queer (LMBTQ) emberek szemszögéből. Az alkotók különböző országokból érkeztek, társadalmi hátterük is különböző, de műveikkel mind arra világítanak rá, hogy az erőszak elszenvedése a nők általános, kultúrákon átívelő közös tapasztalata.

A kiállítás nagy hangsúlyt fektet az interszekcionális szempontokra, hogyan módosítja az erőszak tapasztalatát, illetve fel(nem)dolgozását, ha a szexizmust az előítélet további formái, például a rasszizmus, az osztályrasszizmus, a homo- és transzfóbia metszi át.

A kiállítási térbe belépve Elektra KB SZTRÁJK című sorozatának darabjai fogadnak. Elektra KB egy Odesszában született kolumbiai „cripqueer”, azaz fogyatékossággal élő nem bináris művész, aki az önmagára szégyen nélkül alkalmazott, a többségi társadalomban degradálónak számító terminusok (crip = nyomorék, queer = buzi) használatával éppen ezen kifejezések sértő élét igyekszik elvenni. Utcai harcokat, tüntetési jeleneteket és eszközöket láthatunk, valamint a művész kitalált köztársaságának (Gaia Teokratikus Köztársaság) feminista harcosait, a feketébe öltözött, vörös fejkendős catharákat. Elektra KB maga is részt vett a több évtizedes kolumbiai polgárháborút követő utcai harcokban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.