Kiállítás

Az ideális áldozat

Az erőszakról

Kritika

Véletlen egybeesés volt: alig két héttel azután került sor a háborús nemi erőszakot tematizáló Elhallgatva című tanulmánykötet, valamint az áldozatok tiszteletére tervezett budapesti emlékmű pályázati makettjeinek bemutatójára, hogy Oroszország 2022. február 24-én lerohanta Ukrajnát.

Hátborzongató, hogy a kötet szerzőinek kutatási témája ismét a húsba vágó jelen része: a nemi erőszak szinte minden fegyveres konfliktusban megjelenő, tudatos stratégiaként alkalmazott háborús fegyver. A Budapest Galériában kifeszített molinóról megtörhetetlen erővel és daccal harsogja a menekült művész, Olia Fedorova minden áldozat nevében: basszátok meg, még mindig élek!

A kiállítás 11 alkotó és egy alkotócsoport munkáin keresztül mutatja be az erőszak különböző típusait a kapcsolaton belüli fizikai és lelki erőszaktól a szexuális erőszakon át a környezet pusztításáig, a patriarchátus elsődleges elszenvedői, a nők és a queer (LMBTQ) emberek szemszögéből. Az alkotók különböző országokból érkeztek, társadalmi hátterük is különböző, de műveikkel mind arra világítanak rá, hogy az erőszak elszenvedése a nők általános, kultúrákon átívelő közös tapasztalata.

A kiállítás nagy hangsúlyt fektet az interszekcionális szempontokra, hogyan módosítja az erőszak tapasztalatát, illetve fel(nem)dolgozását, ha a szexizmust az előítélet további formái, például a rasszizmus, az osztályrasszizmus, a homo- és transzfóbia metszi át.

A kiállítási térbe belépve Elektra KB SZTRÁJK című sorozatának darabjai fogadnak. Elektra KB egy Odesszában született kolumbiai „cripqueer”, azaz fogyatékossággal élő nem bináris művész, aki az önmagára szégyen nélkül alkalmazott, a többségi társadalomban degradálónak számító terminusok (crip = nyomorék, queer = buzi) használatával éppen ezen kifejezések sértő élét igyekszik elvenni. Utcai harcokat, tüntetési jeleneteket és eszközöket láthatunk, valamint a művész kitalált köztársaságának (Gaia Teokratikus Köztársaság) feminista harcosait, a feketébe öltözött, vörös fejkendős catharákat. Elektra KB maga is részt vett a több évtizedes kolumbiai polgárháborút követő utcai harcokban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.