Az Utódlás, a Ted Lasso és A Fehér Lótusz a tévé új királyai

Mikrofilm

De az Eufóriának és a Nyerd meg az életednek sem kell szomorkodnia. Kiosztották a tévéműsorok top elismerésének számító Emmy-díjakat.

Az Emmyt szokás a tévés Oscarnak nevezni, hiszen ez a szakma legismertebb, legnagyobb presztízzsel járó díja, ám azért van köztük különbség. Az Emmyhez nem elég berobbanni a díjszezonban, mint az Oscarnál, sokkal tovább fenn kell tartani a figyelmet: akkor van egy filmnek esélye, ha a hagyományos tévében futva hetekig róla beszélnek az emberek és a kritikusok, vagy ha a streamingre érkezve nem felejti el mindenki egy hétvégi darálás után – elég csak a Nyerd meg az életed  példáját említeni. Bár a hírekbe főleg a magyar idő szerint hétfő hajnalban megrendezett fő gála díjazottjai kerülnek be – ezt hívják Primetime, azaz főműsoridős Emmynek –, az elismerés valójában egy több alkalomból álló dzsembori. A Creative Arts Emmyt szeptember 3-4-én rendezték, és többek között Peter Jackson The Beatles: Get Back című dokusorozatát (kritikánk), vagy az Adele: One night only című zenés különkiadást díjazták, de Barack Obama is hazavihetett egy szobrocskát A legszebb nemzeti parkok narrációjáért. 

Korábban beszámoltunk arról, hogy Rév Marcell operatőr is megkapta az Emmy-díjat az Eufória című HBO-sorozat egy epizódjának operatőri munkájáért. 

 

Ami a mostani, főműsoridős díjakat illeti, a legfőbb díjakat a Ted Lasso (kritikánk), az Utódlás (kritikánk az első részekről és a harmadik évadról), és A Fehér Lótusz vitte haza.

Előbbi zsinórban másodjára győzött, annak ellenére, hogy hosszú évek óta végre ismét izgalmassá vált a legjobb komédia kategória: jelölt volt még a Gyilkos a házban (a sorozatról ismertetőt és kritikát is írtunk, sőt, forgatókönyvíró-producerével is beszélgettünk), a Hétköznapi vámpírok vagy a Barry is, nem beszélve olyan, korábbi győztesről, mint A káprázatos Mrs. Maisel, vagy olyan kritikuskedvencekről, mint a Félig üres és az Abbott Elementary. A legjobb dráma kategóriában gyakorlatilag esélye sem volt másnak az Utódláson kívül: tavaly meglepetésre A korona negyedik évada elvitte előle a díjat, 2020-ban azonban ő győzött a második évadával. Jesse Armstrong sorozata olyan szinte uralja a közvéleményt, hogy amíg fut, addig valószínűleg garantált az elismerése. A minisorozatok kategóriája hagyományosan a legizgalmasabbak közé tartozik: a tévék és streamingek nagyon rákaptak erre a formátumra, és mivel – az esetek többségében – egyszeri, zárt sztorikról van szó, minden évben új jelöltek jönnek, így garantált a kiélezett verseny. Az idei győztes a karanténidőszak nagy kedvence, a különös hangulatú A Fehér Lótusz lett, ami többek között a Dopesicket, A kibukottat és a Pam&Tommyt (kritikánk) győzte le.

Az egész világot letaroló Nyerd meg az életed sem maradt díj nélkül: főszereplője, Lee Jung-jae első ázsiai színészként nyerte meg a legjobb drámai főszereplő kategóriát.

Érdemeit tovább emeli, hogy ismét bivalyerős volt a kategória: Jaseon Bateman (Ozark), Adam Scott (Különválás) és az egyre botrányosabban mellőzött Bob Odenkirk (Better Call Saul) is bőven megérdemelték volna, nem beszélve az Utódlás két sztárjáról, a veterán Brian Coxról és a színészi módszere (!) miatt botrányba keveredő Jeremy Strongról. A dráma-kategória írói elismerését ugyancsak az Utódlás kapta, a rendezésért viszont a Nyerd meg az életed ikonikus Piros lámpa, Zöld lámpa epizódját díjazták. A színésznők között Zendaya (Eufória kritikánk) győzött, aki a legfiatalabb kétszeres Emmy-díjassá vált – 2020-ban ugyancsak Rue szerepéért nyert. A drámai mellékszereplők között a férfiaknál Matthew Macfadyen nyerte az Utódlás-háziversenyt, a nőknél Julia Garner (Ozark) vitte el a díjat.

A komédiáknál Jean Smart az ötödik Emmyjét gyűjtötte be a Hacks – A pénz beszél főszerepéért, tavaly szintén ő győzött. Jason Sudeikis (Ted Lasso) ugyancsak kirobbanthatatlannak látszik a díjazottak közül, másodjára győzött, de mivel ő a tavaly is győztes sorozat egyik producere is, immár négy Emmynél jár. Pedig a kategóriának nagyon rég nem volt ilyen erős jelöltlistája: Donald Glover (Atlanta), Bill Hader (Barry), Nicholas Hoult (Nagy Katalin – A kezdetek) és a Gyilkos a házban két sztárja, Steve Martin és Martin Short is esélyes volt. A mellékszereplőknél ugyancsak Ted Lasso-fölény volt mindkét kategóriában, a férfiaknál Brett Goldstein el is vitte a díjat focista-szerepéért, a nőknél viszont kisebb meglepetésre Sheryl Lee Ralph győzött az Abbott Elementaryval. Hasonlóan oszlott meg az írás és a rendezős díja: előbbit az Abbott Elementary, utóbbit a Ted Lasso vitte.

A jelöltek és díjazottak listája itt böngészhető

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.