Az Emmyt szokás a tévés Oscarnak nevezni, hiszen ez a szakma legismertebb, legnagyobb presztízzsel járó díja, ám azért van köztük különbség. Az Emmyhez nem elég berobbanni a díjszezonban, mint az Oscarnál, sokkal tovább fenn kell tartani a figyelmet: akkor van egy filmnek esélye, ha a hagyományos tévében futva hetekig róla beszélnek az emberek és a kritikusok, vagy ha a streamingre érkezve nem felejti el mindenki egy hétvégi darálás után – elég csak a Nyerd meg az életed példáját említeni. Bár a hírekbe főleg a magyar idő szerint hétfő hajnalban megrendezett fő gála díjazottjai kerülnek be – ezt hívják Primetime, azaz főműsoridős Emmynek –, az elismerés valójában egy több alkalomból álló dzsembori. A Creative Arts Emmyt szeptember 3-4-én rendezték, és többek között Peter Jackson The Beatles: Get Back című dokusorozatát (kritikánk), vagy az Adele: One night only című zenés különkiadást díjazták, de Barack Obama is hazavihetett egy szobrocskát A legszebb nemzeti parkok narrációjáért.
Korábban beszámoltunk arról, hogy Rév Marcell operatőr is megkapta az Emmy-díjat az Eufória című HBO-sorozat egy epizódjának operatőri munkájáért.
Ami a mostani, főműsoridős díjakat illeti, a legfőbb díjakat a Ted Lasso (kritikánk), az Utódlás (kritikánk az első részekről és a harmadik évadról), és A Fehér Lótusz vitte haza.
Előbbi zsinórban másodjára győzött, annak ellenére, hogy hosszú évek óta végre ismét izgalmassá vált a legjobb komédia kategória: jelölt volt még a Gyilkos a házban (a sorozatról ismertetőt és kritikát is írtunk, sőt, forgatókönyvíró-producerével is beszélgettünk), a Hétköznapi vámpírok vagy a Barry is, nem beszélve olyan, korábbi győztesről, mint A káprázatos Mrs. Maisel, vagy olyan kritikuskedvencekről, mint a Félig üres és az Abbott Elementary. A legjobb dráma kategóriában gyakorlatilag esélye sem volt másnak az Utódláson kívül: tavaly meglepetésre A korona negyedik évada elvitte előle a díjat, 2020-ban azonban ő győzött a második évadával. Jesse Armstrong sorozata olyan szinte uralja a közvéleményt, hogy amíg fut, addig valószínűleg garantált az elismerése. A minisorozatok kategóriája hagyományosan a legizgalmasabbak közé tartozik: a tévék és streamingek nagyon rákaptak erre a formátumra, és mivel – az esetek többségében – egyszeri, zárt sztorikról van szó, minden évben új jelöltek jönnek, így garantált a kiélezett verseny. Az idei győztes a karanténidőszak nagy kedvence, a különös hangulatú A Fehér Lótusz lett, ami többek között a Dopesicket, A kibukottat és a Pam&Tommyt (kritikánk) győzte le.
Az egész világot letaroló Nyerd meg az életed sem maradt díj nélkül: főszereplője, Lee Jung-jae első ázsiai színészként nyerte meg a legjobb drámai főszereplő kategóriát.
Érdemeit tovább emeli, hogy ismét bivalyerős volt a kategória: Jaseon Bateman (Ozark), Adam Scott (Különválás) és az egyre botrányosabban mellőzött Bob Odenkirk (Better Call Saul) is bőven megérdemelték volna, nem beszélve az Utódlás két sztárjáról, a veterán Brian Coxról és a színészi módszere (!) miatt botrányba keveredő Jeremy Strongról. A dráma-kategória írói elismerését ugyancsak az Utódlás kapta, a rendezésért viszont a Nyerd meg az életed ikonikus Piros lámpa, Zöld lámpa epizódját díjazták. A színésznők között Zendaya (Eufória – kritikánk) győzött, aki a legfiatalabb kétszeres Emmy-díjassá vált – 2020-ban ugyancsak Rue szerepéért nyert. A drámai mellékszereplők között a férfiaknál Matthew Macfadyen nyerte az Utódlás-háziversenyt, a nőknél Julia Garner (Ozark) vitte el a díjat.
A komédiáknál Jean Smart az ötödik Emmyjét gyűjtötte be a Hacks – A pénz beszél főszerepéért, tavaly szintén ő győzött. Jason Sudeikis (Ted Lasso) ugyancsak kirobbanthatatlannak látszik a díjazottak közül, másodjára győzött, de mivel ő a tavaly is győztes sorozat egyik producere is, immár négy Emmynél jár. Pedig a kategóriának nagyon rég nem volt ilyen erős jelöltlistája: Donald Glover (Atlanta), Bill Hader (Barry), Nicholas Hoult (Nagy Katalin – A kezdetek) és a Gyilkos a házban két sztárja, Steve Martin és Martin Short is esélyes volt. A mellékszereplőknél ugyancsak Ted Lasso-fölény volt mindkét kategóriában, a férfiaknál Brett Goldstein el is vitte a díjat focista-szerepéért, a nőknél viszont kisebb meglepetésre Sheryl Lee Ralph győzött az Abbott Elementaryval. Hasonlóan oszlott meg az írás és a rendezős díja: előbbit az Abbott Elementary, utóbbit a Ted Lasso vitte.