Visszhang: lemez

The National: First Two Pages of Frankenstein

Visszhang

A Covid előtt egy nagyszerű lemezt (I Am Easy to Find) és egy felejthetetlen Sziget-koncertet kaptunk a Matt Berninger vezette The Nationaltől.

Aztán a frontember gyorsan csinált egy szólólemezt, és a többiek se tétlenkedtek. Különösen a Dessner ikrek voltak aktívak: készítettek filmzenét, Big Red Machine nevű projektjükkel is stúdióztak, és rengeteget dolgoztak Taylor Swift különböző lemezein. A National aztán a Cyrano soundtrackjén jelentkezett egy új dallal 2021-ben, tavaly kijött egy Bon Iverrel közös felvételük is, az új album viszont nagyon nehezen akart megszületni. Mindennek az volt a fő oka, hogy Berninger súlyos alkotói válságot élt meg, ami depresszióba és öngyűlöletbe torkollott. Feleségének, Carin Bessernek köszönhetően kilábalt a nehéz időszakból, és elkészítette az együttes kilencedik lemezét. A címet az ihlette, hogy otthon leemelte a polcról Mary Shelley horror klasszikusát, és az első két oldal után már nem is tudott elképzelni más címet. Az előző LP vendégénekesnői hagyománya folytatódik: Phoebe Bridgers két dalban bukkan fel, a feleselgetős The Alcottban pedig maga Swift duettezik a frontemberrel. Sufjan Stevens emeli még a produkció fényét, s az így ismételten nem okoz csalódást. A szakítás utáni vagyonfelosztásról szóló és szokatlan hangzású Eucalyptus, a szövegében ezt folytató New Order T-Shirt, a gitárszólós Tropic Morning News és a gyengéd Send for Me simán helyet kaphatna egy képzeletbeli best-ofon, de persze az egész lemez élvezetes – még ha az előző album vagy a 2010-es High Violet színvonalát most nem sikerült elérni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.