Visszhang: lemez

The National: First Two Pages of Frankenstein

Visszhang

A Covid előtt egy nagyszerű lemezt (I Am Easy to Find) és egy felejthetetlen Sziget-koncertet kaptunk a Matt Berninger vezette The Nationaltől.

Aztán a frontember gyorsan csinált egy szólólemezt, és a többiek se tétlenkedtek. Különösen a Dessner ikrek voltak aktívak: készítettek filmzenét, Big Red Machine nevű projektjükkel is stúdióztak, és rengeteget dolgoztak Taylor Swift különböző lemezein. A National aztán a Cyrano soundtrackjén jelentkezett egy új dallal 2021-ben, tavaly kijött egy Bon Iverrel közös felvételük is, az új album viszont nagyon nehezen akart megszületni. Mindennek az volt a fő oka, hogy Berninger súlyos alkotói válságot élt meg, ami depresszióba és öngyűlöletbe torkollott. Feleségének, Carin Bessernek köszönhetően kilábalt a nehéz időszakból, és elkészítette az együttes kilencedik lemezét. A címet az ihlette, hogy otthon leemelte a polcról Mary Shelley horror klasszikusát, és az első két oldal után már nem is tudott elképzelni más címet. Az előző LP vendégénekesnői hagyománya folytatódik: Phoebe Bridgers két dalban bukkan fel, a feleselgetős The Alcottban pedig maga Swift duettezik a frontemberrel. Sufjan Stevens emeli még a produkció fényét, s az így ismételten nem okoz csalódást. A szakítás utáni vagyonfelosztásról szóló és szokatlan hangzású Eucalyptus, a szövegében ezt folytató New Order T-Shirt, a gitárszólós Tropic Morning News és a gyengéd Send for Me simán helyet kaphatna egy képzeletbeli best-ofon, de persze az egész lemez élvezetes – még ha az előző album vagy a 2010-es High Violet színvonalát most nem sikerült elérni.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.