Visszhang: lemez

The National: First Two Pages of Frankenstein

Visszhang

A Covid előtt egy nagyszerű lemezt (I Am Easy to Find) és egy felejthetetlen Sziget-koncertet kaptunk a Matt Berninger vezette The Nationaltől.

Aztán a frontember gyorsan csinált egy szólólemezt, és a többiek se tétlenkedtek. Különösen a Dessner ikrek voltak aktívak: készítettek filmzenét, Big Red Machine nevű projektjükkel is stúdióztak, és rengeteget dolgoztak Taylor Swift különböző lemezein. A National aztán a Cyrano soundtrackjén jelentkezett egy új dallal 2021-ben, tavaly kijött egy Bon Iverrel közös felvételük is, az új album viszont nagyon nehezen akart megszületni. Mindennek az volt a fő oka, hogy Berninger súlyos alkotói válságot élt meg, ami depresszióba és öngyűlöletbe torkollott. Feleségének, Carin Bessernek köszönhetően kilábalt a nehéz időszakból, és elkészítette az együttes kilencedik lemezét. A címet az ihlette, hogy otthon leemelte a polcról Mary Shelley horror klasszikusát, és az első két oldal után már nem is tudott elképzelni más címet. Az előző LP vendégénekesnői hagyománya folytatódik: Phoebe Bridgers két dalban bukkan fel, a feleselgetős The Alcottban pedig maga Swift duettezik a frontemberrel. Sufjan Stevens emeli még a produkció fényét, s az így ismételten nem okoz csalódást. A szakítás utáni vagyonfelosztásról szóló és szokatlan hangzású Eucalyptus, a szövegében ezt folytató New Order T-Shirt, a gitárszólós Tropic Morning News és a gyengéd Send for Me simán helyet kaphatna egy képzeletbeli best-ofon, de persze az egész lemez élvezetes – még ha az előző album vagy a 2010-es High Violet színvonalát most nem sikerült elérni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.