Visszhang: lemez

The National: First Two Pages of Frankenstein

Visszhang

A Covid előtt egy nagyszerű lemezt (I Am Easy to Find) és egy felejthetetlen Sziget-koncertet kaptunk a Matt Berninger vezette The Nationaltől.

Aztán a frontember gyorsan csinált egy szólólemezt, és a többiek se tétlenkedtek. Különösen a Dessner ikrek voltak aktívak: készítettek filmzenét, Big Red Machine nevű projektjükkel is stúdióztak, és rengeteget dolgoztak Taylor Swift különböző lemezein. A National aztán a Cyrano soundtrackjén jelentkezett egy új dallal 2021-ben, tavaly kijött egy Bon Iverrel közös felvételük is, az új album viszont nagyon nehezen akart megszületni. Mindennek az volt a fő oka, hogy Berninger súlyos alkotói válságot élt meg, ami depresszióba és öngyűlöletbe torkollott. Feleségének, Carin Bessernek köszönhetően kilábalt a nehéz időszakból, és elkészítette az együttes kilencedik lemezét. A címet az ihlette, hogy otthon leemelte a polcról Mary Shelley horror klasszikusát, és az első két oldal után már nem is tudott elképzelni más címet. Az előző LP vendégénekesnői hagyománya folytatódik: Phoebe Bridgers két dalban bukkan fel, a feleselgetős The Alcottban pedig maga Swift duettezik a frontemberrel. Sufjan Stevens emeli még a produkció fényét, s az így ismételten nem okoz csalódást. A szakítás utáni vagyonfelosztásról szóló és szokatlan hangzású Eucalyptus, a szövegében ezt folytató New Order T-Shirt, a gitárszólós Tropic Morning News és a gyengéd Send for Me simán helyet kaphatna egy képzeletbeli best-ofon, de persze az egész lemez élvezetes – még ha az előző album vagy a 2010-es High Violet színvonalát most nem sikerült elérni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.