Szintet lépett a hatóság: szexuális tartalom miatt büntetnek felnőtteknek szóló könyveket

Belpol

A kormányhivatal bírságai már a reklámtörvénybe illesztett gyermekvédelmi bekezdésekre hivatkoznak – magyar szerző könyvét is érinti a büntetés.

A könyvkereskedőket vegzáló hatósági ellenőrzésekre hosszú ideig az úgynevezett gyermekvédelmi törvényre hivatkozva került sor. Éppen ezért a legtöbb könyv, amelyet érintett a bírságolás, a fóliázás vagy az elkülönítve történő árúsítás kényszere, ifjúsági vagy gyermekirodalom volt. Emlékezetes, hogy tavaly 12 millió forintra bírságolta a fogyasztóvédelmi hivatal a Líra könyváruházat amiatt, hogy nem fóliázták le a Heartstopper című ifjúsági regényeket. Az ügy abszurditását fokozta, hogy a Líra a törvényben talált vesszőhibára hivatkozva nyújtott be keresetet a büntetés ellen a bíróságon, a Fővárosi Törvényszék pedig ennek helyt is adott. Ahogy fogalmaztak: „A vessző az vessző. A magyar nyelv szabályai legalább olyan köztudottak, mint maguk a társadalom jogviszonyait szabályozó jogszabályok. Nem volt a bíróságnak kétsége, hogy mit jelent a mondat, alternatív értelmezés nem merült fel.”

Ennek megfelelően a rekordnagyságú büntetés befizetésére sem kötelezte az ítélet a könyves céget. A Lírához hasonlóan – bár jóval kisebb léptékben – büntette a kormányhivatal az időközben a kormányközeli Mathias Corvinus Collegium tulajdonába került Libri cégcsoportot is. Ők amiatt kaptak egymillió forintos bírságot, mert Elena Favilli és Francesca Cavallo: Esti mesék lázadó lányoknak - 100 különleges nő története című könyvét nem a homofób törvénynek megfelelően, zárt csomagolásban, a többi terméktől elkülönítve árulták.

Egy tavaly őszi ellenőrzés nyomán ugyanezért a könyvért kapott nemrég újabb jelentős, ötmillió forintos büntetést a Líra a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivataltól. Ahogy korábban beszámoltunk róla, a kormányhivatal emberei még tavaly ősszel, szeptember 28-án végeztek ellenőrzést: összesen hat könyvet vettek fel a jegyzőkönyvbe, amelyek szerintük „a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérést, a nem megváltoztatását, a szexualitást öncélúan ábrázoló, valamint a homoszexualitást megjelenítő, illetve népszerűsítő tartalommal rendelkeznek”. A hatóság a kiadókkal konzultált, ezután öt könyvet kivontak az eljárásból. Az Esti mesék lázadó lányoknak viszont fennakadt a rostán.

A könyvet egyébként online rendelte meg egy ellenőr, a bírságolás időpontjában bolti készleten nem is volt megtalálható.

A könyvbírságolási ügyekben most újabb aggasztó fordulat következett be. Egy könyves szakmából érkező értesülés nyomán kerestük meg a Libri Könyvkereskedelmi Kft.-t, a cég pedig megerősítette információinkat.

Tavaly decemberben ismét büntetést kapott a Libri, ezúttal azonban már felnőtteknek szóló könyvek álltak a kormányhivatal ellenőreinek célkeresztjében.

A cég megkeresésünkre azt válaszolta: „a Pest Vármegyei Kormányhivatal 2023 decemberében 500.000 forint összegű fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Libri Könyvkereskedelmi Kft. terhére és arra kötelezte a kereskedőt, hogy a kiadványok kihelyezésekor kereskedelmi egységeiben tartsa be a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 2010/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet 20/A. §-ában foglaltakat, figyelemmel a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény 8.§ (1)-(2). bekezdésére is. A fogyasztóvédelmi ellenőrzéssel érintett kiadványok Kurimay Anita: Meleg Budapest; Bella Mackie: Hogyan öld meg a családod; Benedek Ágota: Állva maszturbálok – Szorongásnapló; Mame: TharnType Story 1-5. – Gyűlöletből szerelem; Bacteria: A tale of the thousand stars 2. Megszámolok veled ezer csillagot; Bitter Sweet: Sotus Extra - Igaz szerelmünk története; Warren Ellis: Transmetropolitan – A teljes gyűjtemény 2. voltak.

Különösen érdekes az érintett kiadványok közül a Benedek Ágota Állva maszturbálok című könyvét érintő büntetés. A kifejezetten felnőtteknek szóló úgynevezett szorongásnaplóban ugyanis semmilyen szinten nincs jelen a törvény által említett olyan tartalom, mely „a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérést, a nem megváltoztatását, valamint a homoszexualitást népszerűsíti, jeleníti meg”. Ezért nem lehet másra gondolni, mint hogy a sok vitát és derültséget kiváltó törvényi kitétel, a „a szexualitás öncélú ábrázolása” miatt akadhatott fenn Benedek könyve a revizorok hálóján. Úgy tudjuk továbbá, a büntetést az vonta maga után, hogy az egyik budapesti Libri üzletben az egyébként a Libri Kiadó által megjelentetett Állva maszturbálok az ajánlott könyvek kiemelt polcán kapott helyet, amit az ellenőr a reklámtörvényben foglaltakkal összeegyeztethetetlennek vélt.

Megkerestük Benedek Ágotát is az ügyben, a szerző könyve büntetésével kapcsolatban azt mondta:

„Azt hiszem, nem tudom már több dologgal kommentálni ezt az ügyet, mint eddig: lehangoló és abszurd, hogy megint arról beszélgetünk, hogy egy könyv, az én könyvem ajánlása büntetést von maga után. És hát igaz, ami igaz: hiszek az öncélú szexualitásban! Éles gesztus, hogy felfigyeltek rá!”

A kormányhivatal bírságolási gyakorlatát figyelve könnyen meglehet, hogy lassan átkerül a hatósági figyelem fókusza az ifjúsági irodalomról a felnőtteknek szóló művekre, ami a törvényi rendelkezések homályos fogalmazásmódja miatt az eddig is átláthatatlan hatósági gyakorlat körül csak még nagyobb káoszt fog eredményezni, és könnyen lehet, hogy még közelebb taszítja a magyar könyvkereskedelmet a cenzurális működés felé.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.