Új kategóriákat vezet be a Golden Globe

Mikrofilm

A botrányok tépázta díj igyekszik jobban nyitni a közönség felé. A döntés azonban máris vihart kavart.

A Golden Globe mögött álló szervezet magatartási kódexének megsértése miatt kizárták Návai Anikót és két társát a szavazókra jogosultak közül – nem ez azonban az egyetlen lépés, amivel a szebb napokat látott elismerés kínkeservesen igyekszik releváns maradni: megtriplázták és igyekeztek sokszínűbbé tenni a tagságot, most pedig újabb változást jelentettek be. Két új kategóriában is díjat osztanak majd: a legjobb mozis és bevételi teljesítmény (best cinematic and box office achievement), valamint a legjobb stand up comedy fellépés a televízióban (best performance in stand-up comedy on television).

A kettő közül az utóbbiban van a több ráció; a Golden Globe-nak filmes és televíziós kategóriái is vannak, hiába azonban a műfaj folyamatosan növekvő népszerűsége, a standuposok eddig kimaradtak a szórásból. Még a legfőbb televíziós díj, az Emmy is csak egy salátakategóriában (Outstanding Variety Special 〈Pre-Recorded〉) ismeri el a teljesítményüket. Idén ebbe a kategóriában például klasszikus standupoknak-előadók (Wanda Sykes, Trevor Noah, John Mulanay) mellett Lizzo koncertfilmje, valamint Carol Burnett és Norman Lear zenés műsora is befért. A Golden Globe új kategóriájában a komikusok végre csak komikusokkal versenyeznek: a szabályok szerint legalább 30 perces, hagyományos tévés standup-műsorokat lehet jelölni, ilyenek pedig a Netflixtől az HBO-ig a legtöbb streamingszolgáltatónál minden évben szép számmal akadnak, így biztos kiélezett küzdelem várható.

A legjobb mozis és bevételi teljesítmény már komplikáltabb. A hivatalos indoklás szerint a kategória célja „elismerni azt a kemény munkát és innovációt, ami egy egyszerre kasszasiker, és művészileg is kivételes film készítésében rejlik”. Mindehhez legalább 150 milliós bevétel kell, melyből 100 milliónak Amerikából kell befolynia – vagy megbízható forrásból kell bizonyítania, hogy ezzel arányos nézettséget ért el a streamingen. Hogy utóbbit hogy és miképp, az egyelőre rejtély: a streamingpaltformok híresen titkolózóak saját nézettségükkel, hiszen csak akkor mutatnak adatokat, ha dicsekedni akarnak. A Nielsen pedig ugyan egy ideje már méri a streamingek nézettségét, de kizárólag a tévében.

A filmes díjak évek óta küszködnek ugyanazzal a problémával: a díjazott filmek többsége egyszerűen nem érdekli az embereket. Azok a képregény- és látványfilmek, amelyekre viszont tömegek özönlenek a moziban, általában labdába sem tudnak rúgni a díjkiosztókon. Épp ezért igyekeznek egyre több közös metszetet találni az elismeréseket osztó szervezetek: ha egy sikerfilmet a kritikusok is kedvelnek és elég nagy körülötte a hájp, akkor bérelt helye van a jelöltek között is. Lásd az Avatar és folytatása, a Top Gun: Maverick, vagy épp a Fekete párduc esetét. Ezt a faramuci helyzetet ebben a cikkünkben elemeztük:

A tapasztalat szerint azonban az, hogy akad egy-két olyan jelölt film, amit a többség látott, nem elég ahhoz, hogy az emberek a díjkiosztóra kapcsoljanak: a legtöbb tévés díj nézettsége évek óta zuhanórepülésben van. Az Oscar tavaly a nézők visszahódítása érdekében új kvázi-kategóriákkal is megpróbálkozott: a populáris filmeket célzó, rajongók kedvence fantázianevű díjra és a „legnagyobb üdvrivalgást kiváltó pillanatra” (Oscars Cheer Moment) a Twitteren (ma már X) lehetett szavazni. A várakozásokkal ellentétben azonban nem a pandémia után a mozikat megmentő Pókember: Nincs hazaút győzött, hanem Zack Snyder. Előbbi díjat A halottak hadserege, utóbbit Az Igazság Ligája rendezői változata vitte el. Az új Oscar-kategóriákból azonban nem lett hagyomány – mint utólag kiderült, a szavazást Zack Snyder trolljai hekkelték meg, az Akadémia pedig nem akart ismét kockáztatni.

A fiaskó azonban, úgy néz ki, nem riasztotta el a Golden Globe-ot, annak ellenére sem, hogy döntésük máris rengeteg vitát szül. A legfőbb érvek szerint a pénzügyi sikernek semmi köze a filmes díjakhoz, hiszen a magas bevétel önmagában is elismerés; ha pedig egy film díjat érdemel, ahhoz semmi köze a pénzügyi teljesítményének. A Golden Globe-on egyébként is előnnyel indultak a sztárokat felvonultató, sikeres mozik. A díjkiosztó mindig is inkább hasonlított egy puccparádéra, mint egy Cannes-i vagy velencei rangos filmfesztiválra. Az elmúlt évek rasszista, korrupciós botrányai azonban alaposan megtépázták a Golden Globe amúgy sem makulátlan hírnevét (ezt ebben a cikkünkben mutattuk be), a tavalyi ceremóniát épp ezért egyetlen tévé sem közvetítette. A sebtiben bevezetett reformok után azonban idén a díjátadó visszatért a képernyőkre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.