Új kategóriákat vezet be a Golden Globe

Mikrofilm

A botrányok tépázta díj igyekszik jobban nyitni a közönség felé. A döntés azonban máris vihart kavart.

A Golden Globe mögött álló szervezet magatartási kódexének megsértése miatt kizárták Návai Anikót és két társát a szavazókra jogosultak közül – nem ez azonban az egyetlen lépés, amivel a szebb napokat látott elismerés kínkeservesen igyekszik releváns maradni: megtriplázták és igyekeztek sokszínűbbé tenni a tagságot, most pedig újabb változást jelentettek be. Két új kategóriában is díjat osztanak majd: a legjobb mozis és bevételi teljesítmény (best cinematic and box office achievement), valamint a legjobb stand up comedy fellépés a televízióban (best performance in stand-up comedy on television).

A kettő közül az utóbbiban van a több ráció; a Golden Globe-nak filmes és televíziós kategóriái is vannak, hiába azonban a műfaj folyamatosan növekvő népszerűsége, a standuposok eddig kimaradtak a szórásból. Még a legfőbb televíziós díj, az Emmy is csak egy salátakategóriában (Outstanding Variety Special 〈Pre-Recorded〉) ismeri el a teljesítményüket. Idén ebbe a kategóriában például klasszikus standupoknak-előadók (Wanda Sykes, Trevor Noah, John Mulanay) mellett Lizzo koncertfilmje, valamint Carol Burnett és Norman Lear zenés műsora is befért. A Golden Globe új kategóriájában a komikusok végre csak komikusokkal versenyeznek: a szabályok szerint legalább 30 perces, hagyományos tévés standup-műsorokat lehet jelölni, ilyenek pedig a Netflixtől az HBO-ig a legtöbb streamingszolgáltatónál minden évben szép számmal akadnak, így biztos kiélezett küzdelem várható.

A legjobb mozis és bevételi teljesítmény már komplikáltabb. A hivatalos indoklás szerint a kategória célja „elismerni azt a kemény munkát és innovációt, ami egy egyszerre kasszasiker, és művészileg is kivételes film készítésében rejlik”. Mindehhez legalább 150 milliós bevétel kell, melyből 100 milliónak Amerikából kell befolynia – vagy megbízható forrásból kell bizonyítania, hogy ezzel arányos nézettséget ért el a streamingen. Hogy utóbbit hogy és miképp, az egyelőre rejtély: a streamingpaltformok híresen titkolózóak saját nézettségükkel, hiszen csak akkor mutatnak adatokat, ha dicsekedni akarnak. A Nielsen pedig ugyan egy ideje már méri a streamingek nézettségét, de kizárólag a tévében.

A filmes díjak évek óta küszködnek ugyanazzal a problémával: a díjazott filmek többsége egyszerűen nem érdekli az embereket. Azok a képregény- és látványfilmek, amelyekre viszont tömegek özönlenek a moziban, általában labdába sem tudnak rúgni a díjkiosztókon. Épp ezért igyekeznek egyre több közös metszetet találni az elismeréseket osztó szervezetek: ha egy sikerfilmet a kritikusok is kedvelnek és elég nagy körülötte a hájp, akkor bérelt helye van a jelöltek között is. Lásd az Avatar és folytatása, a Top Gun: Maverick, vagy épp a Fekete párduc esetét. Ezt a faramuci helyzetet ebben a cikkünkben elemeztük:

A tapasztalat szerint azonban az, hogy akad egy-két olyan jelölt film, amit a többség látott, nem elég ahhoz, hogy az emberek a díjkiosztóra kapcsoljanak: a legtöbb tévés díj nézettsége évek óta zuhanórepülésben van. Az Oscar tavaly a nézők visszahódítása érdekében új kvázi-kategóriákkal is megpróbálkozott: a populáris filmeket célzó, rajongók kedvence fantázianevű díjra és a „legnagyobb üdvrivalgást kiváltó pillanatra” (Oscars Cheer Moment) a Twitteren (ma már X) lehetett szavazni. A várakozásokkal ellentétben azonban nem a pandémia után a mozikat megmentő Pókember: Nincs hazaút győzött, hanem Zack Snyder. Előbbi díjat A halottak hadserege, utóbbit Az Igazság Ligája rendezői változata vitte el. Az új Oscar-kategóriákból azonban nem lett hagyomány – mint utólag kiderült, a szavazást Zack Snyder trolljai hekkelték meg, az Akadémia pedig nem akart ismét kockáztatni.

A fiaskó azonban, úgy néz ki, nem riasztotta el a Golden Globe-ot, annak ellenére sem, hogy döntésük máris rengeteg vitát szül. A legfőbb érvek szerint a pénzügyi sikernek semmi köze a filmes díjakhoz, hiszen a magas bevétel önmagában is elismerés; ha pedig egy film díjat érdemel, ahhoz semmi köze a pénzügyi teljesítményének. A Golden Globe-on egyébként is előnnyel indultak a sztárokat felvonultató, sikeres mozik. A díjkiosztó mindig is inkább hasonlított egy puccparádéra, mint egy Cannes-i vagy velencei rangos filmfesztiválra. Az elmúlt évek rasszista, korrupciós botrányai azonban alaposan megtépázták a Golden Globe amúgy sem makulátlan hírnevét (ezt ebben a cikkünkben mutattuk be), a tavalyi ceremóniát épp ezért egyetlen tévé sem közvetítette. A sebtiben bevezetett reformok után azonban idén a díjátadó visszatért a képernyőkre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.