Új kategóriákat vezet be a Golden Globe

Mikrofilm

A botrányok tépázta díj igyekszik jobban nyitni a közönség felé. A döntés azonban máris vihart kavart.

A Golden Globe mögött álló szervezet magatartási kódexének megsértése miatt kizárták Návai Anikót és két társát a szavazókra jogosultak közül – nem ez azonban az egyetlen lépés, amivel a szebb napokat látott elismerés kínkeservesen igyekszik releváns maradni: megtriplázták és igyekeztek sokszínűbbé tenni a tagságot, most pedig újabb változást jelentettek be. Két új kategóriában is díjat osztanak majd: a legjobb mozis és bevételi teljesítmény (best cinematic and box office achievement), valamint a legjobb stand up comedy fellépés a televízióban (best performance in stand-up comedy on television).

A kettő közül az utóbbiban van a több ráció; a Golden Globe-nak filmes és televíziós kategóriái is vannak, hiába azonban a műfaj folyamatosan növekvő népszerűsége, a standuposok eddig kimaradtak a szórásból. Még a legfőbb televíziós díj, az Emmy is csak egy salátakategóriában (Outstanding Variety Special 〈Pre-Recorded〉) ismeri el a teljesítményüket. Idén ebbe a kategóriában például klasszikus standupoknak-előadók (Wanda Sykes, Trevor Noah, John Mulanay) mellett Lizzo koncertfilmje, valamint Carol Burnett és Norman Lear zenés műsora is befért. A Golden Globe új kategóriájában a komikusok végre csak komikusokkal versenyeznek: a szabályok szerint legalább 30 perces, hagyományos tévés standup-műsorokat lehet jelölni, ilyenek pedig a Netflixtől az HBO-ig a legtöbb streamingszolgáltatónál minden évben szép számmal akadnak, így biztos kiélezett küzdelem várható.

A legjobb mozis és bevételi teljesítmény már komplikáltabb. A hivatalos indoklás szerint a kategória célja „elismerni azt a kemény munkát és innovációt, ami egy egyszerre kasszasiker, és művészileg is kivételes film készítésében rejlik”. Mindehhez legalább 150 milliós bevétel kell, melyből 100 milliónak Amerikából kell befolynia – vagy megbízható forrásból kell bizonyítania, hogy ezzel arányos nézettséget ért el a streamingen. Hogy utóbbit hogy és miképp, az egyelőre rejtély: a streamingpaltformok híresen titkolózóak saját nézettségükkel, hiszen csak akkor mutatnak adatokat, ha dicsekedni akarnak. A Nielsen pedig ugyan egy ideje már méri a streamingek nézettségét, de kizárólag a tévében.

A filmes díjak évek óta küszködnek ugyanazzal a problémával: a díjazott filmek többsége egyszerűen nem érdekli az embereket. Azok a képregény- és látványfilmek, amelyekre viszont tömegek özönlenek a moziban, általában labdába sem tudnak rúgni a díjkiosztókon. Épp ezért igyekeznek egyre több közös metszetet találni az elismeréseket osztó szervezetek: ha egy sikerfilmet a kritikusok is kedvelnek és elég nagy körülötte a hájp, akkor bérelt helye van a jelöltek között is. Lásd az Avatar és folytatása, a Top Gun: Maverick, vagy épp a Fekete párduc esetét. Ezt a faramuci helyzetet ebben a cikkünkben elemeztük:

A tapasztalat szerint azonban az, hogy akad egy-két olyan jelölt film, amit a többség látott, nem elég ahhoz, hogy az emberek a díjkiosztóra kapcsoljanak: a legtöbb tévés díj nézettsége évek óta zuhanórepülésben van. Az Oscar tavaly a nézők visszahódítása érdekében új kvázi-kategóriákkal is megpróbálkozott: a populáris filmeket célzó, rajongók kedvence fantázianevű díjra és a „legnagyobb üdvrivalgást kiváltó pillanatra” (Oscars Cheer Moment) a Twitteren (ma már X) lehetett szavazni. A várakozásokkal ellentétben azonban nem a pandémia után a mozikat megmentő Pókember: Nincs hazaút győzött, hanem Zack Snyder. Előbbi díjat A halottak hadserege, utóbbit Az Igazság Ligája rendezői változata vitte el. Az új Oscar-kategóriákból azonban nem lett hagyomány – mint utólag kiderült, a szavazást Zack Snyder trolljai hekkelték meg, az Akadémia pedig nem akart ismét kockáztatni.

A fiaskó azonban, úgy néz ki, nem riasztotta el a Golden Globe-ot, annak ellenére sem, hogy döntésük máris rengeteg vitát szül. A legfőbb érvek szerint a pénzügyi sikernek semmi köze a filmes díjakhoz, hiszen a magas bevétel önmagában is elismerés; ha pedig egy film díjat érdemel, ahhoz semmi köze a pénzügyi teljesítményének. A Golden Globe-on egyébként is előnnyel indultak a sztárokat felvonultató, sikeres mozik. A díjkiosztó mindig is inkább hasonlított egy puccparádéra, mint egy Cannes-i vagy velencei rangos filmfesztiválra. Az elmúlt évek rasszista, korrupciós botrányai azonban alaposan megtépázták a Golden Globe amúgy sem makulátlan hírnevét (ezt ebben a cikkünkben mutattuk be), a tavalyi ceremóniát épp ezért egyetlen tévé sem közvetítette. A sebtiben bevezetett reformok után azonban idén a díjátadó visszatért a képernyőkre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.