Új kategóriákat vezet be a Golden Globe

Mikrofilm

A botrányok tépázta díj igyekszik jobban nyitni a közönség felé. A döntés azonban máris vihart kavart.

A Golden Globe mögött álló szervezet magatartási kódexének megsértése miatt kizárták Návai Anikót és két társát a szavazókra jogosultak közül – nem ez azonban az egyetlen lépés, amivel a szebb napokat látott elismerés kínkeservesen igyekszik releváns maradni: megtriplázták és igyekeztek sokszínűbbé tenni a tagságot, most pedig újabb változást jelentettek be. Két új kategóriában is díjat osztanak majd: a legjobb mozis és bevételi teljesítmény (best cinematic and box office achievement), valamint a legjobb stand up comedy fellépés a televízióban (best performance in stand-up comedy on television).

A kettő közül az utóbbiban van a több ráció; a Golden Globe-nak filmes és televíziós kategóriái is vannak, hiába azonban a műfaj folyamatosan növekvő népszerűsége, a standuposok eddig kimaradtak a szórásból. Még a legfőbb televíziós díj, az Emmy is csak egy salátakategóriában (Outstanding Variety Special 〈Pre-Recorded〉) ismeri el a teljesítményüket. Idén ebbe a kategóriában például klasszikus standupoknak-előadók (Wanda Sykes, Trevor Noah, John Mulanay) mellett Lizzo koncertfilmje, valamint Carol Burnett és Norman Lear zenés műsora is befért. A Golden Globe új kategóriájában a komikusok végre csak komikusokkal versenyeznek: a szabályok szerint legalább 30 perces, hagyományos tévés standup-műsorokat lehet jelölni, ilyenek pedig a Netflixtől az HBO-ig a legtöbb streamingszolgáltatónál minden évben szép számmal akadnak, így biztos kiélezett küzdelem várható.

A legjobb mozis és bevételi teljesítmény már komplikáltabb. A hivatalos indoklás szerint a kategória célja „elismerni azt a kemény munkát és innovációt, ami egy egyszerre kasszasiker, és művészileg is kivételes film készítésében rejlik”. Mindehhez legalább 150 milliós bevétel kell, melyből 100 milliónak Amerikából kell befolynia – vagy megbízható forrásból kell bizonyítania, hogy ezzel arányos nézettséget ért el a streamingen. Hogy utóbbit hogy és miképp, az egyelőre rejtély: a streamingpaltformok híresen titkolózóak saját nézettségükkel, hiszen csak akkor mutatnak adatokat, ha dicsekedni akarnak. A Nielsen pedig ugyan egy ideje már méri a streamingek nézettségét, de kizárólag a tévében.

A filmes díjak évek óta küszködnek ugyanazzal a problémával: a díjazott filmek többsége egyszerűen nem érdekli az embereket. Azok a képregény- és látványfilmek, amelyekre viszont tömegek özönlenek a moziban, általában labdába sem tudnak rúgni a díjkiosztókon. Épp ezért igyekeznek egyre több közös metszetet találni az elismeréseket osztó szervezetek: ha egy sikerfilmet a kritikusok is kedvelnek és elég nagy körülötte a hájp, akkor bérelt helye van a jelöltek között is. Lásd az Avatar és folytatása, a Top Gun: Maverick, vagy épp a Fekete párduc esetét. Ezt a faramuci helyzetet ebben a cikkünkben elemeztük:

A tapasztalat szerint azonban az, hogy akad egy-két olyan jelölt film, amit a többség látott, nem elég ahhoz, hogy az emberek a díjkiosztóra kapcsoljanak: a legtöbb tévés díj nézettsége évek óta zuhanórepülésben van. Az Oscar tavaly a nézők visszahódítása érdekében új kvázi-kategóriákkal is megpróbálkozott: a populáris filmeket célzó, rajongók kedvence fantázianevű díjra és a „legnagyobb üdvrivalgást kiváltó pillanatra” (Oscars Cheer Moment) a Twitteren (ma már X) lehetett szavazni. A várakozásokkal ellentétben azonban nem a pandémia után a mozikat megmentő Pókember: Nincs hazaút győzött, hanem Zack Snyder. Előbbi díjat A halottak hadserege, utóbbit Az Igazság Ligája rendezői változata vitte el. Az új Oscar-kategóriákból azonban nem lett hagyomány – mint utólag kiderült, a szavazást Zack Snyder trolljai hekkelték meg, az Akadémia pedig nem akart ismét kockáztatni.

A fiaskó azonban, úgy néz ki, nem riasztotta el a Golden Globe-ot, annak ellenére sem, hogy döntésük máris rengeteg vitát szül. A legfőbb érvek szerint a pénzügyi sikernek semmi köze a filmes díjakhoz, hiszen a magas bevétel önmagában is elismerés; ha pedig egy film díjat érdemel, ahhoz semmi köze a pénzügyi teljesítményének. A Golden Globe-on egyébként is előnnyel indultak a sztárokat felvonultató, sikeres mozik. A díjkiosztó mindig is inkább hasonlított egy puccparádéra, mint egy Cannes-i vagy velencei rangos filmfesztiválra. Az elmúlt évek rasszista, korrupciós botrányai azonban alaposan megtépázták a Golden Globe amúgy sem makulátlan hírnevét (ezt ebben a cikkünkben mutattuk be), a tavalyi ceremóniát épp ezért egyetlen tévé sem közvetítette. A sebtiben bevezetett reformok után azonban idén a díjátadó visszatért a képernyőkre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.