Ennek a musicalnek kellett volna megmentenie az évet

Mikrofilm

A The Prom – A végzős bál üdítő mozi is lehetett volna, de pont olyan lett, mint 2020. Ám jobban hiányoljuk tőle a mozikat és színházakat, mint valaha.

 

Fekete tükörbe illő 2020-as évben úgy hiányzott valami könnyed és szórakoztató film, mint egy falat kenyér. A mozik földbe állása után nem volt más választásunk, mint a streamingszolgáltatóktól várni a megoldást. A Netflix mindentudó algoritmusa pedig jó érzékkel az Oscar-várományos filmek között még pont helyet szorított decemberben egy feelgood musicalnek is.

Tavaly nyáron mi is hírt adtunk a The Prom – A végzős bál című moziról, amelyből még egy kocka sem forgott le, mikor máris megelőlegezték érte az Oscart Meryl Streepnek. Igaz, ehhez nem kell jóstehetségnek lenni, manapság az a meglepő, ha valamiért nem jelölik őt a díjra. Az alapanyag mindenesetre több szempontból is ígéretesnek tűnt: a The Prom egy csapat színészről szól, akik darabjuk bukása után úgy próbálnak relevánsak maradni, hogy kerítenek maguknak egy társadalmi ügyet, ami mellett hangosan kiállhatnak. Ironikus módon azonban maga a darab az abban bemutatotthoz hasonlóan elég csúnyán megbukott a Broadway-n: igaz, hogy 7 Tonyra jelölték, de abból egyet sem nyert meg; a történetbeli előadásával ellentétben pedig ugyan nem egyetlen előadás után kellett lehúzniuk a rolót, hanem 34 hét után – a New York-i színházi szcénában azonban a producerek jellemzően évekig, vagy inkább évtizedekig számolnak egy-egy darabbal.

Végül Ryan Murphy, korunk egyik legbefolyásosabb tévés pápája dobott mentőövet a produkciónak, amikor úgy határozott, hogy filmadaptációt készít belőle. Murphy ázsiója olyan műsorokkal emelkedett magasra, mint az American Crime Story, az American Horror Story, vagy épp a Póz – az áttörést azonban a Glee – Sztárok leszünk! című gimis musical hozta meg neki, ami a rég elfeledett műfajt is újra menővé tette – ráadásul a tévében. A sorozat 6 évig futott, amiből az utolsó párat nyugodtan elfelejthetjük, ahogy ezzel maga a show is többször nyíltan viccelt. Az első felvonás azonban olyan friss, szellemes és szórakoztató volt, hogy azonnal nyert egy Golden Globe-ot és négy Emmyt. Murphy 2018-ban rekordnak számító, 300 millió dolláros, ötéves szerződést kötött a Netflixszel, ami hivatalosan is a sorozatvilág csúcsára ültette őt. A rendkívül termékeny alkotó azonban eddig főleg csalódást okozó műsorokkal rukkolt elő. A politikusban a Broadway-sztár Ben Platt igyekszik sulielnök lenni, hogy aztán további, még fontosabb választásokon is elindulhasson – a szatirikus énekes műsor azonban inkább úgy festett, mint egy rikító, ám tök üres váza, amire bár alkalmanként szórakoztató rápillantani, de nehéz hosszú ideig nézni (kritikánk).

 

Ezt követte a Hollywood, mely ugyancsak nagy ígéretekkel indult: a miniszériában Murphy utólagosan igyekezett igazságot szolgáltatni azoknak a feltörekvő színészeknek és alkotóknak, akik a meglehetősen rasszista és elvtelen filmfővárosban igyekeztek érvényesülni a II. világháború után. Az eredmény hasonló volt: egyes pillanataiban szórakoztató, ám túlzottan áttetsző és kiszámítható show (kritikánk).

A legnagyobb bukás pedig még hátra volt: Ratched címmel elkészítette a Száll a kakukk fészkére előzménysorozatát is, ami leginkább senkit sem érdekelt, akit pedig mégis, az kénytelen volt szembesülni a ténnyel, hogy Murphy nem egy Milos Forman (kritikánk).

Hiába azonban a baljós előzmények, a The Prom úgy festett, mintha kifejezetten Murphynek találták volna ki. Nemcsak egy zenés vígjáték, ami nem veszi komolyan magát, de egy rakás olyan témát is felvonultat, ami az alkotó eddigi életművében is kulcsfontosságúnak számított: homoszexualitás és annak felvállalása; hírnév és ami mögötte van; hamis csillogás és a valódi értékek ellentéte. A Glee, vagy épp A politikus legjobb pillanatai épp azok voltak, amelyek elmosták a határokat, a sokszor értelmetlen és indokolatlan dalolászás pedig egyfajta, negyedik falat eltüntető, ironikus kikacsintássá változott – vagy épp átment egy őrült maszkabálba, ami tisztában van saját hamisságával.

A történet egy csapat Broadway-sztárról szól, akiknek Eleanor Rooseveltről szóló darabjuk már a bemutató előadáson megbukott, ők pedig egy bárban iszogatva igyekeznek feldolgozni a kudarcot. Akad közöttük három Tony-díjas, fényét vesztett csillag; hatalmas egójú, de a csúcsot soha el nem érő sztár vagy épp színész, akit mindenki csak egy idióta vígjátéksorozatból ismer, miközben ő másra sem vágyik, mint hogy komolyan vegyék. Összedugják fejüket és arra jutnak, ha a színpadon nem tudnak kitűnni, megpróbálják azon kívül: úgynevezett tüntető színészek lesznek, így szereznek hírverést és válnak ismét tényezővé. Az éhezés vagy a szegénység túl komoly és megoldhatatlan ügynek tűnik, akad viszont egy hír, amin megakad a szemük: egy indianai középiskolában betiltottákl a promot, vagyis a végzős bált, amiért az egyik leszbikus tanuló a barátnőjével akart elmenni rá. A levitézlett énekesmadarak azonnal a vidéki kisvárosba rohannak, hogy hangos tiltakozással segítsenek szegény, elnyomott lányon – és még inkább magukon.

Már a sztoriból is kitűnik, hogy a darab szinte tálcán kínálja a lehetőséget arra a fajta ironikus-szatirikus kritikára, amit Murphy leginkább a sajátjának vall – ehhez képest vaskos csalódás, hogy a filmváltozat mindezekkel szinte semmit nem kezd. Olyan, mintha az alkotó megelégedett volna azzal, hogy felidézzen egy ismert poént ahelyett, hogy maga is megpróbált volna vicces lenni: sehol a maró gúny vagy a showbizniszen, a hamis társadalomtudatosságon való élcelődés – attól, hogy a szereplők néha dalra fakadnak, a dramaturgia ugyanis változatlan marad. Ami jelen esetben azt jelenti, a film tényleg halálosan komolyan gondolja, hogy néhány sztár önös érdekből kiáll a melegek ügye mellett, aztán pár nap alatt átgondolják a dolgot, és rájönnek, hogy ez bizony tényleg komoly dolog. Mindehhez a világ legnagyobb sztárjai asszisztálnak.

És talán pont ez a probléma: Murphy szemmel láthatóan megelégedett azzal, hogy a vászonra varázsolta Meryl Streepet és Nicole Kidmant, túl sok instrukciót szemmel láthatóan nem adott nekik.

Előbbi a történet szerint is a csapat legnagyobb sztárja, aki a kiruccanás alatt rájön arra – és hangsúlyozom, a film ezt komolyan is gondolja –, hogy a színpadon kívül is van élet, és a vidéken élők is emberek; utóbbi viszont a játékidő előre haladtával olyan súlytalanná válik, hogy még ennyi karakterfejlődés sem jut neki.

A harmadik sztár James Corden, aki a valóságban musicaljeivel, majd talkshow-jával szerzett hírnevet magának – a The Prombeli alakítása viszont hatalmas felháborodást váltott ki Amerikában. Sokaknál már az is kiverte a biztosítékot, hogy hetero színészként miért neki kell egy meleg karaktert alakítania – akinek ráadásul épp az a drámája, hogy szülei szexuális irányultsága miatt elfordultak tőle –, az pedig csak további kritikákat vont maga után, hogy mindezt a legelcsépeltebb színészi eszközökkel, manírosan és hamisan teszi. Ahogy arra az Indiewire kritikusa rámutatott, alapvetően nem azzal van a probléma, hogy Corden hetero – Timothée Chalamet (Szólíts a neveden) és Trevante Rhodes (Holdfény) is azok –, hanem hogy figurája tipikus "kirakatmeleg", akivel furán ízlésficamos módon a film pont úgy bánik, mint annak szereplői a leszbikus középiskolás lánnyal: kihasználja melegségét, hogy így szerezzen szimpátiapontokat.

Broadway-darabokat adaptálni kicsit olyan, mint videójátékokat; első blikkre jó ötletnek tűnik, mégis egy kezünkön meg tudjuk számolni, hányszor sikerült jól a próbálkozás. Bő egy évvel ezelőtt mutatták be a Macskákat, ami szinte minden szempontból a filmes katasztrófa tankönyvbe illő példája volt. A The Prom nem az a fajta blockbuster-musical, mint Andrew Lloyd Webber darabja, mégis, ha visszafogottabb módon is, de jól példázza, miért van az, hogy valami működik a színpadon, de sokkal kevésbé hatásos a tévében. Míg a színházban – mivel az természetes közege, illetve a Broadway-n többnyire élő zenekari kísérettel valósul meg – jól mutatnak a zenés-táncos betétek, addig ezúttal szinte leesnek a képernyőről. Ehhez mondjuk az is kellett, hogy Murphy szinte semmit nem tett hozzá ezekhez a betétekhez: nincs látványos koreográfia, vagy a nézőt berántó, intenzív kameramozgás; így viszont nem tudjuk nem észrevenni az olyan, finoman fogalmazva is esetlen dalszövegeket, mint például „Szeresd felebarátodat, Ez mindent visz”. Hosszú tanulmányok születtek már arról, miben is különbözik a színházi és a filmes élmény. Azt azonban mind észleltük már, hogy egészen más élmény egy két és fél órás darabot és egy ugyanilyen hosszú mozifilmet végigülni.

A The Prom otthoni élményként egyszerűen hosszú, főleg úgy, hogy a legtöbb hatáseleme – legyen szó drámáról vagy humorról – egyszerűen túl tompa.

Ott van például a film végi nagy, közös virtuális éneklés, amely a film egymás elfogadásáról szóló mondanivalóját lenne hivatott hordozni; a jelenet kísértetiesen hasonlít a Dear Evan Hansen című, 2016-os, Tony-díjas musical csúcspontjára. Utóbbiból most készül az adaptáció, így nem tudni, filmen hogyan fest majd, de élőben nemcsak hatásos, de megható élmény is. Ehhez képest a The Prom megoldása olcsó hatásvadászatnak hat.

Persze a The Prom a Macskákkal ellentétben nem egy mozgóképes katasztrófa, hanem egyszerűen egy lapos musical, ami épp azért fájó, mert érződik, hogy az egész próbálkozás egy hatalmas, kihagyott ziccer. Épp ezért a film az elvárásokkal ellentétben nem váltja meg a világot, ám fura mód mégis az egész múlt évhez illően zárja le 2020-at: pont úgy fest, mint egy ígéretes színházi produkció, amit a járványhelyzet miatt nem tudtak bemutatni, ezért inkább online közvetítéssel tartották meg a premiert. Kár, hogy mindezt épp a csalódást csalódásra halmozó Ryan Murpy rendezte – és nem mondjuk Thomas Kail, aki a Hamiltonnal bemutatta, hogy az elmúlt évtizedek legmeghatározóbb Broadway-előadását lehet úgy a tévére álmodni, hogy ott is meghatározó élményt nyújtson.

A The Prom – A végzős bál elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.