Interjú

„Párizsban minden volt”

Nagy József „Szkipe” táncos, koreográfus

  • Artner Sisso
  • 2021. december 8.

Színház

A Jel Színház alapítója a vajdasági Magyarkanizsáról indult képzőművészként, s előbb Budapesten, majd Párizsban lett táncos és koreográfus. Legutóbbi darabja, az OMMA kapcsán beszélgettünk, emlékezve az első előadására, a Pekingi kacsára is.

Magyar Narancs: Miért jöttél Jugoszláviából Budapestre a hetvenes években?

Nagy József: Képzőművészeti középiskolát végeztem, grafika szakon Újvidéken, és először Belgrádba felvételiztem, de nem sikerült, ezért jöttem át. Itt viszont lekéstem a felvételit a képzőn, így beiratkoztam egy előkészítő tanfolyamra, ahol rájöttem, nem ilyen rajziskolára vágyom. Próbálkoztam a művészettörténet szakkal is, de szintén nagyon porosnak találtam. Más voltam, mert főleg a zenéből meg az irodalomból indultam ki, Jugoszlá­viá­ban már akkor is hozzá lehetett férni a kortárs lemezekhez, és sokkal több kitekintésünk volt a világirodalom felé a fordításokon keresztül, mint az akkori Magyarországon. Budapesten is megtaláltam azért a zenei közegemet, a Kassák Klubban, a Szabados György-féle műhelyben. Színházba is eljártam, de azt sem találtam túl izgalmasnak, míg meg nem néztem a Stúdió K néhány előadását, amelyekből sugárzott, hogy a színház is megszólalhat kortárs módon. A véletlennek köszönhetem, hogy eljutottam Kecskés András pantomimstúdiójába, a Corpusba, és beálltam egy próbára. Akkor jöttem rá, hogy te jó Isten, nekem van közöm a mozgáshoz, jól érzem magam benne, és rögtön hallom a mozdulatokat. Mindennél többre tartottam és tartom a zenét, de valahogy a hangszeres próbálkozásaim nem sikerültek. Végül a testem lett a hangszer. Viszont nagyon szűkösnek láttam az itteni lehetőségeket, kortárstánc alig létezett. Bár akkoriban jött haza Markó Iván, és láthattam a Győri Balett előadásait, az meg stilisztikailag volt annyira más, hogy nem éreztem a rokonságot vele. Ráadásul ahhoz klasszikus tánctudás kell.

MN: Ezért indultál el Párizsba szerencsét próbálni a nyolcvanas évek elején?

NJ: Mivel jugoszláv útlevelem volt, ez nem ütközött különösebb nehézségekbe. Robbanás volt az a város, felgyorsult az idő az ittenihez képest. Azonnal beiratkoztam Marcel Marceau pantomimiskolájába. Az eladásokat nézve egyik ámulatból a másikba estem. A posztmodern amerikai stílus volt épp műsoron, de Pina Bauscht, Peter Brook-előadásokat, meg butoh táncot is lehetett látni. Párizsban minden volt. Hirtelen a kontakttáncba is belevetettem magam az amerikai születésű Mark Tompkins társulatában.

MN: Tehát megtanultál egy-egy technikát, hogy összerakj belőle később valamit. Mi volt a vezérfonal?

NJ: Kizárólag a kíváncsiság vezetett, arra volt szükségem, hogy képezzem magam, és megtaláljam a módját a feltöltődésnek. Rengeteg kurzusra jártam, ahol gyorsan kiszúrtak a koreográfusok, dolgozni hívtak, tehát rögtön a mély vízbe kerültem. És rá is jöttem, hogy kell még pár év felkészülés. A kortárstánc elsősorban érzék és hallás kérdése, utána persze rá kell dolgozni gyorsított eljárásban. Minden napomat kitöltötte a tánc, reggeltől estig.

 
Fotó: Németh Dániel

MN: Hogyan jött létre az első előadásod?

NJ: Párizsban a próbák után már az első évben kijártam az utcára kis etűdöket előadni, mert nem volt pénzem. Larry Leong thaiföldi táncos-koreográfus épp táncosokat keresett Párizsban a darabjához, és így talált rám. Néztem ki a fejemből, hogy én még nem is táncoltam színpadon. Legyintett és azt mondta: jó ideje figyellek, te táncos vagy. Másnap már mentem is próbára a profi táncosok közé. Na, ott aztán izzadtam rendesen. De végül nem hibáztam, sikerült az előadás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?