Narancslista – Az év legjobb filmjei

  • narancs.hu
  • 2012. december 10.

Film

Gyermeteg felnőttek, komolykodó gyerekek, mese és halál: ezek voltak az év legjobb filmjei a Narancs filmrovata szerint. Önnek mi tetszett a legjobban a moziban? Szavazás indul!

1. Holdfény királyság

Wes Anderson, a mai amerikai filmkészítés egyik legeredetibb figurája a Holdfény királysággal ismét a bolondság dicséretét zengte meseszép képekben. Nyolcadik filmjével újat már nem adott, de a határtalan fantázia és a lebírhatatlan mesélőkedv keveréke elegendő volt az igazi mozivarázslathoz.

2. Csak a szél

„Már az is gesztusértékű, hogy normális, átlagos magyar családként ábrázol egy cigány családot” – írtuk róla, de Fliegauf Benedek terrorfilmje nem csupán ezért jó, hanem mert feszült, hiteles és kivételesen átgondolt mozi: a magyar filmkészítés közelmúltjának egyik nagy pillanata.

3. Beszélnünk kell Kevinről


„Elég félelmetes mű: egy fiúról, aki valamiért nem szereti az anyját, és egy anyáról, aki valamiért nem szereti a fiát” – hozzátehetnénk még a kimagasló színészi teljesítményeket (Tilda Swinton, Ezra Miller, John C. Reilly) és az okos időkezelést, de ebben az elismerő kritikánkból kiragadott mondatban van voltaképp a lényeg.

4. Margaret


Kenneth Lonergan hosszú éveken át vágott filmjét csak kevesen láthatták, mielőtt a nyáron megjelent DVD-n, pedig a film sok nézőt érdemelne: a Margaret egyszerre szívszorító látlelet a zaklatott tinédzserévekről és finom portré New York városáról a 9/11-es trauma után.

5. The Artist – A némafilmes


Kritikusunk nem kedvelte, de véleményével kisebbségben maradt: Michel Hazanavicius szótlanul is édes-bravúros mozijának, mely a hangosfilm megjelenésének szomorú következményeiről mesél, mi sem tudtunk ellenállni.

6. A leleményes Hugo


Nem volt kétséges, hogy Martin Scorsese bűbájos, a filmkészítés hajnalához írt himnuszának helye lesz a listán: ezt a filmet mindenkinek látnia kell, aki szereti a mozit, és szereti a mesét. 

7. Járhatatlan út


„Elmegy az ember az orvoshoz, ahol közlik vele: a baj nagy, a tumor nem operálható, az orvostudomány ezen a ponton leteszi a fegyvert” – ilyen felütés után vagy arcpirító giccs, vagy émelyítő művészkedés szokott következni. Andreas Dresen filmrendező ellenben egy erős és hiteles filmig jutott.

8. Szerelem


Ismét egy meghalástörténet. Michael Haneke művében Jean-Louis Trintignant, „a francia film elmúlt ötven évét görnyedt kis hátán cipelő színészlegenda fantasztikusan adja az egyre fáradtabb, egyre törékenyebb, egyre türelmetlenebb, ugyanakkor szerelme mellett a végsőkig kitartó öregurat.”

9. Szesztolvajok


„Ilyen még nem volt. Ken Loach több műfajban is dolgozott hosszú és dicsőséges pályáján, de ez az első heistfilmje” – írtuk róla, és a jeles angol rendezőnek nem okozott problémát, hogy a számára új terepen izgalmas mozit csináljon a whiskylopásra vetemedő kedves lúzerekről.

10. Pszichoszingli


A felnőni képtelen harmincasok nevelődési regényeivel az utóbbi időben gyakran találkozhattunk a moziban, de Jason Reitman filmje kivételes darab: nála mindenki marad az, aki volt. De akkor meg miért nem tudjuk utálni mégsem ezt az igencsak ellenszenves némbert?!

A Narancs filmkritikusai által megszavazott legjobb tévésorozatokat soroló cikk itt található. A legjobb férfi és női színészek listája itt és itt, az év csalódásaié pedig itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.