Narancslista – Az év legjobb filmjei

  • narancs.hu
  • 2012. december 10.

Film

Gyermeteg felnőttek, komolykodó gyerekek, mese és halál: ezek voltak az év legjobb filmjei a Narancs filmrovata szerint. Önnek mi tetszett a legjobban a moziban? Szavazás indul!

1. Holdfény királyság

Wes Anderson, a mai amerikai filmkészítés egyik legeredetibb figurája a Holdfény királysággal ismét a bolondság dicséretét zengte meseszép képekben. Nyolcadik filmjével újat már nem adott, de a határtalan fantázia és a lebírhatatlan mesélőkedv keveréke elegendő volt az igazi mozivarázslathoz.

2. Csak a szél

„Már az is gesztusértékű, hogy normális, átlagos magyar családként ábrázol egy cigány családot” – írtuk róla, de Fliegauf Benedek terrorfilmje nem csupán ezért jó, hanem mert feszült, hiteles és kivételesen átgondolt mozi: a magyar filmkészítés közelmúltjának egyik nagy pillanata.

3. Beszélnünk kell Kevinről


„Elég félelmetes mű: egy fiúról, aki valamiért nem szereti az anyját, és egy anyáról, aki valamiért nem szereti a fiát” – hozzátehetnénk még a kimagasló színészi teljesítményeket (Tilda Swinton, Ezra Miller, John C. Reilly) és az okos időkezelést, de ebben az elismerő kritikánkból kiragadott mondatban van voltaképp a lényeg.

4. Margaret


Kenneth Lonergan hosszú éveken át vágott filmjét csak kevesen láthatták, mielőtt a nyáron megjelent DVD-n, pedig a film sok nézőt érdemelne: a Margaret egyszerre szívszorító látlelet a zaklatott tinédzserévekről és finom portré New York városáról a 9/11-es trauma után.

5. The Artist – A némafilmes


Kritikusunk nem kedvelte, de véleményével kisebbségben maradt: Michel Hazanavicius szótlanul is édes-bravúros mozijának, mely a hangosfilm megjelenésének szomorú következményeiről mesél, mi sem tudtunk ellenállni.

6. A leleményes Hugo


Nem volt kétséges, hogy Martin Scorsese bűbájos, a filmkészítés hajnalához írt himnuszának helye lesz a listán: ezt a filmet mindenkinek látnia kell, aki szereti a mozit, és szereti a mesét. 

7. Járhatatlan út


„Elmegy az ember az orvoshoz, ahol közlik vele: a baj nagy, a tumor nem operálható, az orvostudomány ezen a ponton leteszi a fegyvert” – ilyen felütés után vagy arcpirító giccs, vagy émelyítő művészkedés szokott következni. Andreas Dresen filmrendező ellenben egy erős és hiteles filmig jutott.

8. Szerelem


Ismét egy meghalástörténet. Michael Haneke művében Jean-Louis Trintignant, „a francia film elmúlt ötven évét görnyedt kis hátán cipelő színészlegenda fantasztikusan adja az egyre fáradtabb, egyre törékenyebb, egyre türelmetlenebb, ugyanakkor szerelme mellett a végsőkig kitartó öregurat.”

9. Szesztolvajok


„Ilyen még nem volt. Ken Loach több műfajban is dolgozott hosszú és dicsőséges pályáján, de ez az első heistfilmje” – írtuk róla, és a jeles angol rendezőnek nem okozott problémát, hogy a számára új terepen izgalmas mozit csináljon a whiskylopásra vetemedő kedves lúzerekről.

10. Pszichoszingli


A felnőni képtelen harmincasok nevelődési regényeivel az utóbbi időben gyakran találkozhattunk a moziban, de Jason Reitman filmje kivételes darab: nála mindenki marad az, aki volt. De akkor meg miért nem tudjuk utálni mégsem ezt az igencsak ellenszenves némbert?!

A Narancs filmkritikusai által megszavazott legjobb tévésorozatokat soroló cikk itt található. A legjobb férfi és női színészek listája itt és itt, az év csalódásaié pedig itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.